Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Cena, rychlost i kapacita hrály pro švýcarské tramvaje, říká šéf DPO

  19:34
Ostrava je prvním městem v zemi, které se chystá koupit až 40 tramvají od zahraniční firmy. Dlouho připravovanou soutěž na dodávku středněkapacitních tramvají pro Ostravu vyhrála švýcarská firma Stadler Bussnang AG.

Šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Transakce budí pozornost. Její podrobnosti přibližuje v rozhovoru Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava.

Kolik a jakých tramvají od vítěze Dopravní podnik Ostrava koupí? Už jste podepsali smlouvu?
Jde o 30 až 40 kusů středněkapacitních, nízkopodlažních tramvají vybavených klimatizací. Předminulý týden skončila elektronická aukce, které se kromě švýcarské firmy Stadler Bussnang AG zúčastnily Krnovské opravny a strojírny. Minulý týden představenstvo Dopravního podniku Ostrava vyhodnotilo jako vítěznou nabídku Švýcarů. Nyní běží lhůta 15 kalendářních dnů, kdy může poražený podat námitky. Pokud nepodá, ve druhé polovině prosince podepíšeme smlouvu.

Rozhodla pouze cena?
Výsledná cena 27,2 milionu korun za jeden vůz nás příjemně překvapila. V součtu jde o 1,088 miliardy korun (bez DPH) za 40 vozů, což je o 300 milionů méně, než jsme předpokládali. Ale cenové nabídky od obou firem byly srovnatelné. Ve finále rozhodla technická kritéria.

V čem jsou švýcarské vozy lepší?
Zmíním tři hlavní parametry: vyšší rychlost, kapacita a počet dveří. Zatímco tramvaj EVO od krnovské firmy může jet maximálně rychlostí 70 kilometrů za hodinu, švýcarská až 80 kilometrů. Česká tramvaj pojme přes 160 cestujících a má troje dveře. Švýcarská pojme až 188 lidí a má čtvery dveře, takže větší počet cestujících nastoupí rychleji.

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v soutěži pro ruský Petrohrad. Podobná by mohla jezdit v Ostravě.

Bude to první velká dodávka tramvají z ciziny. Někdo tleská, jiní kritizují, že nedostaly přednost domácí firmy. Co říkáte vy?
Jsem rád, že se podařilo vysoutěžit zahraniční tramvaje. Ostrava získá pro svůj provoz novou švýcarskou kvalitu, která přinese cestujícím vyšší komfort, například nižší hlučnost, klimatizaci, plnou nízkopodlažnost a další výhodné parametry. Jednou z vychytávek jsou třeba USB konektory, takže lidé si budou moci dobíjet své mobilní telefony. Navíc jde o tramvaj, která už se osvědčila na různých místech Evropy. Kdežto EVO je první česká středněkapacitní tramvaj, která se teprve testuje. Jedna jezdí v Liberci.

Kdy se Ostrava těch vozů dočká?
Pokud podepíšeme smlouvu, firma je začne vyrábět příští rok a pokračovat bude i v dalším roce. První vozy by měly vyjet na naše koleje už v roce 2018. Zatím jich chceme odebrat 30. Ale máme opci i na dalších 10 kusů. O nich rozhodneme až později, podle situace a potřeb.

Už je jasné, zda se budou vozy vyrábět ve Švýcarsku, či Bělorusku? Spekuluje se i o Ostravě.
Nemohu mluvit za firmu Stadler, která dodává tramvaje do celé Evropy. Má pobočku v Bělorusku, Polsku, ale má i projekční a obchodní tým v Praze. Nepochybuji, že kvůli logistice a nákladům nebude chtít vyrábět moc daleko od místa, kam bude tramvaje dodávat.

Znamená to, že by mohly švýcarské tramvaje vznikat přímo v ostravské firmě Ekova?
Až uzavřeme smlouvu, pokusíme se domluvit spolupráci. Ekova je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který patří městu. Je v našem zájmu vyjednat, aby měla možnost se na výrobě podílet.

Proč Ostrava rovnou nezadala zakázku Ekově? Vydělala by na tom: kromě nových tramvají za dotace by místní lidé měli práci, mzdy a odváděli by tu daně.
To není možné z několika důvodů. Ekova totiž nevyrábí jen pro náš dopravní podnik. Většinu svých tržeb má naopak za zakázky pro jiné firmy. Znamená to, že přímá zakázka města by byla nedovolenou veřejnou podporou – narušila by rovné podmínky na trhu. Ale ani kdyby to bylo možné, Ekova takové tramvaje vyrobit neumí. Pro nás zajišťuje hlavně těžkou údržbu, tedy opravy. Dokáže také tramvaje dobře vybavit a vystrojit, tedy finalizovat, ale neumí vyrobit hrubou konstrukci. Výroba karosérie a podvozku je práce pro těžké strojírenství. Ekova na to nemá prostory ani podmínky, zaměřuje se na lehké strojírenství.

Krnovské opravny a strojírny ty možnosti ale mají. Proč do toho nešly společně s Ekovou? A proč se nepřihlásilo více firem?
V tom spojení by mohl být střet zájmů. Specifikace nových tramvají byla tentokrát natolik otevřená, že dala šanci mnoha dodavatelům. Další české firmy se nehlásily hlavně proto, že takové tramvaje nedělají. Středněkapacitní vozy jsou specifikem Ostravy. I u nás jde o novinku. Dřív tu jezdily buď velké, nebo malé vozy, které se spojovaly, což je nevýhodné. Jak už jsem zmínil, Krnovské opravny a strojírny teprve testují nově vyvinutý typ středněkapacitní tramvaje. Další česká firma, která přichází v úvahu, má potíže. Tak velkou zakázku by momentálně nezvládla. A zahraniční firmy se zřejmě nehlásily proto, že nemají volné výrobní kapacity.

Daniel Morys

Devětatřicetiletý Daniel Morys nahradil 16. září Romana Kadlučku ve funkci předsedy představenstva (ředitele) Dopravního podniku Ostrava.

Do té doby byl od roku 2012 generálním ředitelem a jednatelem společnosti ČEZ Energetické služby. Ve stejné společnosti zastával manažerské pozice už od roku 2008. Předtím pracoval v ČEZ Logistice, Severomoravské energetice a dalších dvou společnostech.

A není to spíš kvůli údajně zmanipulovaným zakázkám v minulosti? Zástupci firmy Stadler na jaře mému kolegovi tvrdili, že se hlásit nebudou. Až později se nechali přesvědčit, že to má smysl.
I to je možné. Jsem v Dopravním podniku krátce, ale slyšel jsem, že firmu Stadler přesvědčoval k účasti ostravský radní pro dopravu a další lidé. Jestliže ještě před výběrovým řízením stimulovali trh, aby vytvořili konkurenční prostředí, tak to byla jejich velmi dobrá práce. Díky tomu soutěž proběhla férově, cena dopadla nad očekávání, Ostrava získá moderní tramvaje, které nutně potřebuje, a navíc se možná bude podílet i na jejich kompletaci.

Takže zakázku neovlivnil žádný lobbista? Víte, že soud začne v pondělí řešit kauzu Martina Dědice, který podle žalobce dostal v minulosti úplatky za tramvaje pro Ostravu od dodavatele, skoro milion za jednu?
Znám to jen z doslechu. Osobně žádné tlaky nebo vlivy necítím. Podnikli jsme opatření, aby ani žádné nenastaly. Myslím si ale, že ve skutečnosti neměl Martin Dědic v DPO takový vliv, jak se říká. Jen se na trhu snažil vytvářet dojem, že ho má, a mnozí lidé mu to baštili.

Nic takového teď nehrozí?
Určitě ne. Přicházím s tím, že změním firemní kulturu tak, aby do soutěží nemohly zasahovat vlivy zvenčí, aby dopraváci byli opět hrdí na své řemeslo, ale naším středobodem byli cestující. Jejich spokojenost budeme měřit pomocí průzkumů. Mým cílem je vrátit DPO sebevědomí a vybudovat z něj nejmodernější dopravní podnik v zemi.

  • Nejčtenější

Po zastřelení border kolie myslivcem žádají tisíce petentů zpřísnění zákona

Do netušených rozměrů nabobtnal případ zastřelení desetileté border kolie myslivcem v Darkovicích na Opavsku. Po jeho...

Spolužáci mě šikanovali, mlátili i topili. Vážil jsem až 120 kilo, říká Kozub

Všestranný herec, zpěvák a divadelník Štěpán Kozub (27) zažil v dětství drsnou šikanu kvůli obezitě. Promluvil o tom,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další potíže s ledem ustály lépe Vítkovice, Pardubice jsou krok od semifinále

Třetí utkání čtvrtfinále play off hokejové extraligy mezi brněnskou Kometou a Vítkovicemi narušily problémy s ledovou...

Kometa přetlačila Vítkovice, zářil Furch. Pardubice v závěru zlomily Olomouc

Sobotní program play off hokejové extraligy nabídl jen pět branek. Pardubice zvládly i druhý zápas proti nepříjemné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Liberec závěrečným zvratem zaskočil Hradec, Sparta tlaku Třince odolala

Čtvrtfinále play off hokejové extraligy v neděli pokračovalo zbylými dvěma sériemi. Zatímco nejlepší dvojice týmů...

Zámek v Pavlovicích umíral. Majitelé a šikovní řemeslníci mu vracejí život

Zámek ve Slezských Pavlovicích se po dlouhých letech chátrání vrací do kondice. Pomalu, ale jistě.

Na střední školy míří silný ročník, počet deváťáků je tento rok rekordní

Základní školy se letos loučí s nejsilnějším ročníkem dětí a populační vlna míří na školy střední. Některé obory hlásí...

Je tu další kolo boje s hlodavci, v kraji začíná plošné hubení potkanů

Pečlivě čistí všechny jámy pro podzemní kontejnery od nečistot a odpadků a pak do nich opakovaně kladou nástrahy. V...

Průměrná teplota stále roste, města v kraji proto ochladí tisíce stromů

Dlouhodobá sucha, přívalové deště, extrémní horka, či naopak bleskové povodně s sebou přináší změna průměrné teploty...

Advantage Consulting, s.r.o.
CONTROLLER S AJ (OD 50.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...