Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Cena, rychlost i kapacita hrály pro švýcarské tramvaje, říká šéf DPO

  19:34
Ostrava je prvním městem v zemi, které se chystá koupit až 40 tramvají od zahraniční firmy. Dlouho připravovanou soutěž na dodávku středněkapacitních tramvají pro Ostravu vyhrála švýcarská firma Stadler Bussnang AG.

Šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Transakce budí pozornost. Její podrobnosti přibližuje v rozhovoru Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava.

Kolik a jakých tramvají od vítěze Dopravní podnik Ostrava koupí? Už jste podepsali smlouvu?
Jde o 30 až 40 kusů středněkapacitních, nízkopodlažních tramvají vybavených klimatizací. Předminulý týden skončila elektronická aukce, které se kromě švýcarské firmy Stadler Bussnang AG zúčastnily Krnovské opravny a strojírny. Minulý týden představenstvo Dopravního podniku Ostrava vyhodnotilo jako vítěznou nabídku Švýcarů. Nyní běží lhůta 15 kalendářních dnů, kdy může poražený podat námitky. Pokud nepodá, ve druhé polovině prosince podepíšeme smlouvu.

Rozhodla pouze cena?
Výsledná cena 27,2 milionu korun za jeden vůz nás příjemně překvapila. V součtu jde o 1,088 miliardy korun (bez DPH) za 40 vozů, což je o 300 milionů méně, než jsme předpokládali. Ale cenové nabídky od obou firem byly srovnatelné. Ve finále rozhodla technická kritéria.

V čem jsou švýcarské vozy lepší?
Zmíním tři hlavní parametry: vyšší rychlost, kapacita a počet dveří. Zatímco tramvaj EVO od krnovské firmy může jet maximálně rychlostí 70 kilometrů za hodinu, švýcarská až 80 kilometrů. Česká tramvaj pojme přes 160 cestujících a má troje dveře. Švýcarská pojme až 188 lidí a má čtvery dveře, takže větší počet cestujících nastoupí rychleji.

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v...

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v soutěži pro ruský Petrohrad. Podobná by mohla jezdit v Ostravě.

Bude to první velká dodávka tramvají z ciziny. Někdo tleská, jiní kritizují, že nedostaly přednost domácí firmy. Co říkáte vy?
Jsem rád, že se podařilo vysoutěžit zahraniční tramvaje. Ostrava získá pro svůj provoz novou švýcarskou kvalitu, která přinese cestujícím vyšší komfort, například nižší hlučnost, klimatizaci, plnou nízkopodlažnost a další výhodné parametry. Jednou z vychytávek jsou třeba USB konektory, takže lidé si budou moci dobíjet své mobilní telefony. Navíc jde o tramvaj, která už se osvědčila na různých místech Evropy. Kdežto EVO je první česká středněkapacitní tramvaj, která se teprve testuje. Jedna jezdí v Liberci.

Kdy se Ostrava těch vozů dočká?
Pokud podepíšeme smlouvu, firma je začne vyrábět příští rok a pokračovat bude i v dalším roce. První vozy by měly vyjet na naše koleje už v roce 2018. Zatím jich chceme odebrat 30. Ale máme opci i na dalších 10 kusů. O nich rozhodneme až později, podle situace a potřeb.

Už je jasné, zda se budou vozy vyrábět ve Švýcarsku, či Bělorusku? Spekuluje se i o Ostravě.
Nemohu mluvit za firmu Stadler, která dodává tramvaje do celé Evropy. Má pobočku v Bělorusku, Polsku, ale má i projekční a obchodní tým v Praze. Nepochybuji, že kvůli logistice a nákladům nebude chtít vyrábět moc daleko od místa, kam bude tramvaje dodávat.

Znamená to, že by mohly švýcarské tramvaje vznikat přímo v ostravské firmě Ekova?
Až uzavřeme smlouvu, pokusíme se domluvit spolupráci. Ekova je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který patří městu. Je v našem zájmu vyjednat, aby měla možnost se na výrobě podílet.

Proč Ostrava rovnou nezadala zakázku Ekově? Vydělala by na tom: kromě nových tramvají za dotace by místní lidé měli práci, mzdy a odváděli by tu daně.
To není možné z několika důvodů. Ekova totiž nevyrábí jen pro náš dopravní podnik. Většinu svých tržeb má naopak za zakázky pro jiné firmy. Znamená to, že přímá zakázka města by byla nedovolenou veřejnou podporou – narušila by rovné podmínky na trhu. Ale ani kdyby to bylo možné, Ekova takové tramvaje vyrobit neumí. Pro nás zajišťuje hlavně těžkou údržbu, tedy opravy. Dokáže také tramvaje dobře vybavit a vystrojit, tedy finalizovat, ale neumí vyrobit hrubou konstrukci. Výroba karosérie a podvozku je práce pro těžké strojírenství. Ekova na to nemá prostory ani podmínky, zaměřuje se na lehké strojírenství.

Krnovské opravny a strojírny ty možnosti ale mají. Proč do toho nešly společně s Ekovou? A proč se nepřihlásilo více firem?
V tom spojení by mohl být střet zájmů. Specifikace nových tramvají byla tentokrát natolik otevřená, že dala šanci mnoha dodavatelům. Další české firmy se nehlásily hlavně proto, že takové tramvaje nedělají. Středněkapacitní vozy jsou specifikem Ostravy. I u nás jde o novinku. Dřív tu jezdily buď velké, nebo malé vozy, které se spojovaly, což je nevýhodné. Jak už jsem zmínil, Krnovské opravny a strojírny teprve testují nově vyvinutý typ středněkapacitní tramvaje. Další česká firma, která přichází v úvahu, má potíže. Tak velkou zakázku by momentálně nezvládla. A zahraniční firmy se zřejmě nehlásily proto, že nemají volné výrobní kapacity.

Daniel Morys

Devětatřicetiletý Daniel Morys nahradil 16. září Romana Kadlučku ve funkci předsedy představenstva (ředitele) Dopravního podniku Ostrava.

Do té doby byl od roku 2012 generálním ředitelem a jednatelem společnosti ČEZ Energetické služby. Ve stejné společnosti zastával manažerské pozice už od roku 2008. Předtím pracoval v ČEZ Logistice, Severomoravské energetice a dalších dvou společnostech.

A není to spíš kvůli údajně zmanipulovaným zakázkám v minulosti? Zástupci firmy Stadler na jaře mému kolegovi tvrdili, že se hlásit nebudou. Až později se nechali přesvědčit, že to má smysl.
I to je možné. Jsem v Dopravním podniku krátce, ale slyšel jsem, že firmu Stadler přesvědčoval k účasti ostravský radní pro dopravu a další lidé. Jestliže ještě před výběrovým řízením stimulovali trh, aby vytvořili konkurenční prostředí, tak to byla jejich velmi dobrá práce. Díky tomu soutěž proběhla férově, cena dopadla nad očekávání, Ostrava získá moderní tramvaje, které nutně potřebuje, a navíc se možná bude podílet i na jejich kompletaci.

Takže zakázku neovlivnil žádný lobbista? Víte, že soud začne v pondělí řešit kauzu Martina Dědice, který podle žalobce dostal v minulosti úplatky za tramvaje pro Ostravu od dodavatele, skoro milion za jednu?
Znám to jen z doslechu. Osobně žádné tlaky nebo vlivy necítím. Podnikli jsme opatření, aby ani žádné nenastaly. Myslím si ale, že ve skutečnosti neměl Martin Dědic v DPO takový vliv, jak se říká. Jen se na trhu snažil vytvářet dojem, že ho má, a mnozí lidé mu to baštili.

Nic takového teď nehrozí?
Určitě ne. Přicházím s tím, že změním firemní kulturu tak, aby do soutěží nemohly zasahovat vlivy zvenčí, aby dopraváci byli opět hrdí na své řemeslo, ale naším středobodem byli cestující. Jejich spokojenost budeme měřit pomocí průzkumů. Mým cílem je vrátit DPO sebevědomí a vybudovat z něj nejmodernější dopravní podnik v zemi.

Parlamentní volby se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Vybírali jsme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle měst a obcí: Ostrava, Havířov, Opava, N. Jičín, Karviná, Třinec, Frýdek-Místek, Bruntál, Orlová, Český Těšín, další

  • Nejčtenější

Nachlazené děti zahltily nemocnice v Moravskoslezském kraji, leží i na JIP

Epidemie virových i bakteriálních nemocí dýchacích cest, která se rozjela mezi dětmi krátce po návratu do školních...

Legendy nelhaly. Jízda Slovenskou strelou je opravdový předválečný luxus

Po mnoha desetiletích se česká železnice dočkala znovuzrození největší legendy: Slovenské strely. Motorový vůz z roku...

Chystaný mrakodrap Ostrava Tower budí emoce, část opozice jej odmítá

Jednání zastupitelů Ostravy se ve středu na několik hodin zaseklo na debatě o změně podmínek smlouvy s investorem,...

Suverénní záležitost. Hokejisté Pardubic v dohrávce deklasovali Vítkovice

Hokejisté Pardubic a Vítkovic s téměř měsíčním zpožděním zkompletovali páté kolo extraligy. A dohrávku si vychutnali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž uškrtil milenku při sexu. Bylo to kvůli dluhům, přiznal u soudu

Krajský soud v Ostravě začal projednávat otřesný případ vraždy ženy z Havířova. Její milenec ji podle obžaloby uškrtil...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

Nečekal jsem vás tak brzy, řekl strážníkům zadržený šestnáctiletý zloděj

Přímo pod kamerou městské policie okradl šestnáctiletý chlapec muže spícího na zastávce v Ostravě. Z kapsy mu vytáhl...

Cena tepla pro paneláky letos snad ještě vydrží, města vývoj moc neovlivní

Skokový růst cen uhlí, plynu i elektřiny brzy ovlivní i ceny za teplo ve městech. V letošním roce by ale ještě měly...

Pacientů přibývá, další moravskoslezské nemocnice opět zřizují covidária

Epidemie koronaviru opět nabírá na síle. Moravskoslezský kraj je na tom aktuálně nejhůř v zemi: denní přírůstky...

Opravu pěchotního srubu na Hlučínsku zdrželo počasí. Otevře se na jaře

Pěchotní srub MO-S 19 Alej v Areálu československého opevnění v Hlučíně-Darkovičkách už letos zůstane zavřený. Jeho...

Randstad HR Solutions s.r.o.
Administrativní pracovník s němčinou

Randstad HR Solutions s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 20 000 - 27 000 Kč

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...