Jeho úředníci na začátku srpna rozhodli, že projekty IRCE Mošnov a Panattoni park Ostrava Airport nemají významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nebudou posuzovány podle zákona o vlivu na životní prostředí.
V případě Panattoni park Ostrava Airport jde o verdikt umožňující zahájení budování projektu, který ve výsledku může zaměstnat až dva tisíce lidí.
„Plánovaná průmyslová zóna využije společného působení mezinárodního letiště, silničních tahů D1, D56 i I/58 a výhledově také železniční dopravy. Díky připravovanému kontejnerovému železničnímu terminálu vznikne v lokalitě takzvaný multimodální komplex, který nabídne jedinečné logistické kapacity a možnosti,“ popsal záměr stavby nového logistického areálu mediální zástupce Panattoni park Ostrava Airport Karel Taschner.
Podobný terminál nebude v Mošnově první. Obdobně tam už delší dobu vzniká i Ostrava Airport Multimodal Park, jehož haly už z většiny fungují a mají své nájemce. A dokončen je i plánovaný nákladní terminál pro železniční dopravu.
„Terminál jsme před časem uvedli do zkušebního provozu, minulý týden už přijel první vlak,“ komentoval situaci v Ostrava Airport Multimodal Park Petr Kalina, jednatel společnosti OAMP Holding. „Po ukončení zkušebního provozu jsme terminál předali novému majiteli, který jej nyní provozuje.“
Podle serveru zeleznicni-magazin. cz v prvním vlaku přivezla dvaatřicet kontejnerů italská společnost Arcese, a to v rámci vzniku nákladního spojení mezi Itálií a Polskem. Linka by měla být provozována dvakrát týdně, překladiště se chystá využívat také rejdařství MSC.
Výroba dílů pro elektromotory
Z původně plánovaných pěti hal a kontejnerového překladiště již chybí dostavět jen poslední, pátou halu.
Dalším projektem, který nemusí před zahájením výstavby zpracovávat studii EIA, je stavba podniku IRCE Mošnov. V něm chce stejnojmenná italská společnost vyrábět lakovaný drát pro vinutí. Ten se následně používá v elektromotorech, generátorech a transformátorech.
Na rozdíl od logistického centra nepočítají v IRCE s nijak vysokým počtem zaměstnanců, v plánech se hovoří okolo stovky, o to více se majitelé chtějí zaměřit na využití vyspělých technologií.
V Mošnově bude i armádní areál
„Pro náš český závod počítáme s pořízením nejpokročilejších technologií a zařízení průmyslu 4.0, které budou splňovat nejpřísnější požadavky na úsporu energie a ochranu životního prostředí,“ potvrdil už dříve plány firmy v České republice jednatel společnosti IRCE Fillipo Casadio.
Dodal, že obsluha moderních výrobních zařízení na tváření drátu na válcovacích stolicích, dále jejich žíhání, potahování izolanty, vytvrzování, vinutí, kontrolu a balení vyžadují obsluhu technického směru s vyšší kvalifikací.
A počet pracovních míst vzniklých okolo letiště může v budoucnosti zvýšit také chystaný armádní logistický areál, na jehož vzniku se kraj dohodl se státem i v reakci na ruský útok na Ukrajinu.