Diskuse k článku

Chůze, nebo běh: která aktivita je lepší pro naše zdraví?

Obě aktivity zažívají boom po celém světě. Která je však pro naše tělo příznivější? Chůze, nebo běh? Zeptali jsme se tří sportovních odborníků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L66u57k52á86š 74M68a79r63e63d66a 6451274267158

Zase kecy o tepovejch frekvencich. Pri ruznych tepech se spaluje jiny pomer cukru a tuku. A ano pri ~120 je ten pomer 80 tuku na 20 cukru. Ale pri 120 tepech nespalite skoro nic. Jen o trosicku vic, nez kdybyste sedeli na zadku... Pri vyssich (anareobnich) frekvencich spalite treba 30 tuku na 70 cukru, ale ta energie bude jako spotreba 5litroveho motoru, takze toho tuku se spali mnohem vice, za kratsi cas.

0/0
14.3.2018 21:43

J93i94n50d90ř98i81š32k45a 76B64u13r74g53e36r67o59v24á 3965534918595

Chůze tolik nezatěžuje klouby. Ve stáří se to zúročí. Jako tlustoprdka jsem chodívala běhat, dnes v šedesáti mám čtyřku arthrozu v obou kolenou a dvojky v kotnících a kyčlích...rozhodně nej je plavání!!!

0/0
9.3.2018 5:19

P82e27t55r 62S66v73o21b85o81d64a 8486963123436

Rychla chuze.

0/0
8.3.2018 16:24

J94o82s74e89f 76P12o89s92p49í22š30i41l22í14k 5488691900356

Také jsem klikl jen kvůli obrázku. Ten snímek je od nás z Přerova. Netušil jsem, že tady máme tak hezkou slečnu. :-))))

+2/0
8.3.2018 10:02

K65a32r76e48l 86S33o34c69h45ů62r22e26k 2150716199415

Zase tu máme ta moudra o hubnutí chůzí při 120 tepech za minutu. Zřejmě to píší lidé pro které je největší představitelný looser někdo, kdo dá maraton lehce nad 4 hodiny. Tak teď vám napíšu něco já z druhého břehu. Mnozí lidé s nadváhou plus s přirozenou a vypěstovanou nekondicí mají tep 120 vlastně jen při představě běhu, a to nemusejí vstát z postele. A jistě asi tušíte, že myšlením na běh nikdo nezhubnul.

Sám jsem se několikrát pokoušel zhubnout a dostat do kondice podle tabulek - 65 % z TFMax pro mě bylo nějakých 123 tepů. Držel jsem se kolem této hodnoty, což pro mě znamenalo, že jsem půl roku jen chodil, a to dost pomalu. Jakýkoliv rychlejší pohyb znamenal tep 150. Výsledek? Něco málo jsem shodil díky jídlu, ale vůbec se mi nezlepšila kondice.

Můj názor je, že nejprve si tělo musí šokem zvyknout na zátěž, to znamená, že první měsíc, dva vůbec není potřeba řešit nějakou tepovku. Prostě dělám rychlochůzi, prokládám to dřepy, poskakováním atd. a jedu klidně na TF 180. Neřeším, že pálím cukry - to není podstatné, protože ještě nehubnu, ale připravuji tělo na budoucí hubnutí. Světe div se, tělo najednou zjistí, že existuje i náročnější pohyb, než vstávání z postele, a že asi bylo dříve zbytečné u toho vstávání z postele rozpumpovat srdce na 150. Tělo si posune velmi rychle tepovku směrem dolů a najednou zjistíme, že u těch 120-140 tepech můžeme jít už poměrně svižně, což je okamžik, kdy se možná dá začít hubnout chůzí.

Stejné to bude s přechodem od chůze k běhu. Kdo čeká, že když bude při tepovce 120 chodit dostatečně dlouho, tak časem najednou při této tepovce poběží, tak běhat nikdy nebude. Ze začátku stačí 10 sekund běhu a tep si sahá na maximum, ale totéž se bude dít i po půl roce chození - vím to. Běh je totiž úplně jiná aktivita, než chůze, takže nejprve je potřeba na tuto činnost tělo šokem připravit za cenu dřiny v anaerobním pásmu a za cenu spálených cukrů. Teprve až tělo přestane reagovat na běh zběsile a dokážete pár minut pomalinku běžet s tepovkou do 1

+5/−1
8.3.2018 0:13

K84a83r33e29l 50S12o65c42h14ů35r30e54k 2690716269905

... pokračování...

Teprve až tělo přestane reagovat na běh zběsile a dokážete pár minut pomalinku běžet s tepovkou do 160, tak jste na dobré cestě.

+4/−1
8.3.2018 0:14

P39e81t73r 34D93l17o59u49h30ý 5407499774764

Souhlas. Pokud se chce člověk zlepšovat, tak musí jít občas do svých maxim. Jinak nic rychleji neuběhne, neudělá víc kliků. Jen je potřeba sám sebe poznat a vědět, co si člověk může dovolit, aby to nepřehnal a nepřivodil si problémy. No a s lepšími výkony jde ruku v ruce lepší kondice a i to hubnutí se dostaví (pokud je třeba), jen člověk nesmí ztrácet trpělivost, nějakou dobu to trvá.

+1/−1
8.3.2018 0:31

J44a49n 20C10h36o29d25u49r49a 1322109883713

Místo normální chůze se přesunuji indiánským během. Nezpotím se a je to rychlé.

0/0
7.3.2018 20:43

P23e65t77r 64S96o29k71o81l 8442401467251

Při srovnání Běh vs Chůze je zřejmé už na první pohled, že namáhání kloubů, srdíčka, páteře, úponů a vaziva je daleko větší u běhu, notabene u tlusťocha.

Pokud jde o benefit hubnutí, tak normální vycházkovou chůzí ještě nikdy nikdo z tloušťky nezhubl. Můžete shodit dvě tři kilča, můžete posílit svalstvo, úpony, dopřát srdíčku pravidelný pohyb, to jsou všechno zásadní benefity pro tělo, ale zhubnout 10-20kg chůzí nelze pokud nehodláte chodit každý den 25km štreku, nebo se věnovat rychlochůzi. Jednak je to časově hrozně náročné takto hubnout a pak tělo je takový šmejdsky záludný stroj, na všechnu pravidelnou zátěž si rychle zvykne a přepíná se do úsporného režimu, takže co fungovalo na hubnutí před měsícem, nefunguje v následujícím. U krátkých výběhů to bude dost podobné. Pokud chcete výrazně hubnout, musíte tělo šokovat... měnit postupy, dávky, časy, intervaly, posilovat, střídat sporty a hlavně nežrat. :-P

+8/−1
7.3.2018 18:22

J13a88n 11C34h88o97d63u24r30a 1272509563763

Je to tak. V 20 ještě samotný sport stačí pro redukci váhy, čím je člověk starší tím ví c musí hlídat stravu.

Hlavně nežrat pozdě večer!

+1/0
7.3.2018 20:38

P50e17t80r 83D62l80o51u80h84ý 5327209764944

Nežrat je největší nesmysl. Jednak to málokdo vydrží dlouhodobě (a když zase začne jíst, tak obvykle nebere ještě víc než měl předtím) a jednak organismus při poctivém cvičení potřebuje energii. Kdybyste napsal výrazně omezit sladké a jednoduché cukry obecně a celkově se nepřejídat, tak ano, souhlasím, na to si lze zvyknout. Základ pro hubnutí je ale hýbat se (klidně ta rychlá chůze nebo běh, nebo třeba plavání, cyklistika... co koho baví) a hlavně zvětšovat svalovou hmotu, tedy posilovat. Čím větší svalstvo, tím i větší bazální metabolismus a tím jednodušeji se hubne.

+1/0
8.3.2018 0:10

P13e12t94r 75S11o83k21o60l 8472971217901

Nežrat a nejíst jsou dvě rozdílná slova, každý kdo měl někdy nadváhu dobře ví, co znamená nežrat. A rozhodně to není synonymum pro hladovění.

+5/0
8.3.2018 0:48

P17e98t45r 59D24l49o52u31h74ý 5627569834434

Ok, tak se omlouvám, nepochopil jsem to správně.

0/0
8.3.2018 0:56

P81a53v59l79a 77H34r38a55d94i61l28o53v26a 3657451251124

Dovolim si nesouhlasit. Pohyb to nakopne, ale zasadni je strava. Pohybem se da hubnout, pokud budete sportovat nekolik hodine denne, ale na to normalni smrtelnik nema cas. (je take rozdil mezi zenou a muzem, chlapi obecne shazuji pohybem o neco lepe nez zensky).

0/0
8.3.2018 11:19

D18a69v92i54d 80S15ý30k70o81r67a 7554301791567

Ano, víc svalů víc bazálně pálí - ale kolik to stojí času, úsilí ty svaly vybudovat a při výpadku se dost rychle ztrácí. Přitom na váze i na obvodech jde toto úsilí jen velice špatně a pomalu vidět -> což má nemalý vliv na odhodlání člověka hubnout dál. Osobní zkušenost. Mám lepší výsledky s měsícem omezeného jídla a chůzí s následným přechodem k lepší stravě a běhu, kolu. Tak jako tak bez kontroly jídelníčku nefunguje nic.

+1/0
8.3.2018 14:22

T28o61m92á56š 34K41o82l23d68a 3646955559807

tak Přerov poznávám :)

+1/0
7.3.2018 12:35

M90a43r57t14i36n 28V65y91s62k38o61c75i33l 3882968195780

i ja. Jen jsem to tu nechtel psat, treba by s tim autorka mela problem.

0/0
7.3.2018 12:54

M18i75c48h42a66e59l 68R40a13d42a 4880497158956

Děkuji za pozitivní rozbor obou druhů přesunu z místa na místo, schází mi však informace o dalších alternativách, které jsou nové. Je jimi například jízda na elektrické jednokolce, která má velmi výratný vliv na kosterní svalstvo a tzv BODY-CORE a zárověň velmi silně stimuluje jednotlivé partie mozku a slouží i jako prevence proti jeho onemocnění. Za dva roky mám osobně najeto přes 18.000 km. Takhle jízda vypadá a není to lenost. https://www.youtube.com/watch?v=7WHNG2fLONo

0/0
7.3.2018 10:06

D98o10m24i85n22i77k 40J36a63e86g92e88r 8981270339456

Jsem jen prostý muž...klikl jsem kvůli obrázku slečny na titulku a dočetl celý článek

+7/−2
6.3.2018 18:19

J43a72n 44V59a87š57á22t23k40o 7741277103939

Už jsi chytl mínusový bod . Za chvilku tě ukřižují za šovinismus...

+2/0
7.3.2018 11:05

D38o25m85i65n39i61k 61J46a75e29g77e51r 8531870549536

a heterosexualitu ;-( se omlouvám

+1/0
7.3.2018 21:59

F66r42a44n93t69i68š54e88k 26V48á86c86l82a20v94í76č46e96k 4475113361594

Řekněme to klidně tak, jak to je. Marie Sehnálková je kus :-)

+7/0
7.3.2018 12:16

M47a64r85t69i24n 93V91y16s98k12o68c55i97l 3392328405350

Jojo, autorka ma u svych clanku fakt povedene fotky, to se musi nechat. Vsak pockejte, az ji to zakazou, ze to neodpovida pojeti moderni doby a ulohy zeny v ni... :-P

0/0
7.3.2018 12:28

L83a36d68i27s52l74a77v 36S80l51e41z53á15k 6869283939294

Tak to jsem asi úchylák, já jsem klikl kvůli zábradlí co poznávám. ;-)

0/0
8.3.2018 18:36

P76a58v34e55l 73H61e82k 8277466283401

Měli jste se ptát ortopédů nikoli trenérů.

+7/−1
2.3.2018 13:52

J84i79ř71í 46B21á23r21t41ů 7192174729863

Stejně jako špatně běhat se dá i špatně chodit, jen to není tak rychle cítit jako po běhu. Ortopedi by určitě mohli vyprávět.

0/0
6.3.2018 11:05

P59e87t71r 62K47a10ň22o82v73s36k30ý 1804962847609

Přece u nárazů záleží i na technice kroku, kadenci, délce, výšce letové fáze apod. Při pomalém kadenčním běhu je krok kratší než u stejně rychlé chůze a letová fáze je tak nízká, že takový běh je šetrnější než chůze, či stejně šetrný. https://www.youtube.com/watch?v=5u1O4Lu4Y3A

0/−3
1.3.2018 10:28

Z32d53e51n79e34k 43S92e55i18d15l 6304405930557

book???? Tady chce být někdo světový???

0/−2
1.3.2018 1:26

J19a85n 56J89e98ž45e82k 3211235817145

book?

0/0
1.3.2018 6:30
Foto

M62a53r14i64e 98S74e61h59n90á67l88k38o82v38á 9934139797656

Vlivem nepozornosti zřejmě došlo k záměně písmen. Vše je již opraveno, děkujeme.

+2/0
1.3.2018 7:28