V oblasti módy se pohybovala po většinu života. V šedesátých letech koketovala s modelingem, později se živila například jako profesionální nákupčí hollywoodských hvězd. Dnes je Stefanii Lange sedmdesát let. A jestli na něco skutečně nemá čas, tak je to klidný důchod v pohodlí domova u televize. Stříbrovlasá štíhlá Britka s laním pohledem je miláčkem módních značek a fotí jednu kampaň za druhou.
„Každý den, kdy jsem modelkou, je dalším vzrušujícím dnem. Nikdy nevíte, co se bude dít. V jednu chvíli je klid a najednou je to raz-dva-tři a jde se na věc. Miluji to,“ popisovala pro BBC své pocity Stefanie Lange, která spolupracovala například se světoznámou značkou Dolce&Gabbana.
Úspěch této postarší krásky je důkazem stále vzrůstajícího trendu modelek v důchodovém věku. V posledních letech tak zcela boří generace budovaný úzus, že skutečný fashion modeling je pouze záležitostí mladých.
Ve světě postupně přibývá agentur, které se zaměřují výlučně na modely a modelky ve věku nad padesát let. Ostatně má to svou logiku. Západní populace stárne, a tak je přirozené, že i módní společnosti obracejí svou pozornost tam, kde se nachází stále větší kupní síla, tedy na seniory.
Vysloužilé modelky chybí
V Česku je zatím nabídka ze strany modelingových agentur hodně omezená. „Trend, který se objevuje v zahraničí, se týká fashion modelek, které fotí kampaně, a to i pro ty nejvěhlasnější značky. I u nás čas od času hledají klienti právě tento druh modelek. Problém je dost často v tom, že jsou v Česku velice těžko k nalezení,“ vysvětluje Martin Brát z agentury Czechoslovak Models.
„Tento typ se nejčastěji rekrutuje z řad bývalých modelek, takže tyto dámy v sobě už mají přirozený modelkovský šmrnc,“ říká Brát. Právě taková generace „vysloužilých kariérních modelek“ v českých končinách chybí.
Krásky a vráskyModelky seniorky jsou hvězdami na mole i na internetu |
Zatímco ve Francii nebo Spojených státech už býval v sedmdesátých a osmdesátých letech modeling výrazně rozvinutý, u nás se s nadsázkou nacházel teprve v plenkách. „Těch pár modelek, které zde byly v osmdesátých letech, nemůže tuto generaci nahradit,“ dodává Brát.
Klienti podle něj většinou hledají snadno definovatelný typ: dlouhovlasá, šedovlasá a samozřejmě štíhlá. Nároky na hmotnost, které jsou a vždy byly určující ve světě klasického modelingu, v případě modelek seniorek nebývají paradoxně tím největším problémem. Daleko větší překážkou českých krásek pokročilého věku v cestě na obálky magazínů jsou jejich vlasy.
Týdeník 5plus2Každý pátek zdarma |
„Většina starších dam si vlasy barví. Je velice těžké sehnat přirozeně šedivějící ženu. Poptávka po nich však je. Ačkoli se bavíme o řádově jiných honorářích, než na které si přijdou tyto ženy v zahraničí, “ říká Brát.
I když se zájem o modelky v důchodovém věku za poslední roky zvyšuje, zatím ze strany klientů nejde o masovou záležitost. Podle Bráta zde pro to není dostatečně velký trh. Dlouhodobě je pro starší modelky uplatnění v televizních reklamách, pro které zároveň nepanují takové požadavky jako ve světě módy.
„Mnozí klienti i do televizních reklam hledají nějakou moderní babičku, takže někdy se tyto dva trendy mohou protnout. Ale jak říkám, moderních babiček tady v Česku moc není,“ dodává expert na modeling Martin Brát.
29. dubna 2017 |