Pět důvodů, proč je blogování náročné povolání a zaslouží si respekt

  • 52
Může to vypadat jako vysněná profese, ale ve skutečnosti je pěkná fuška být hvězdou sociálních sítí. Správa oblíbených účtů vyžaduje disciplínu a pečlivé plánování. Za zdánlivou bezchybností jednotlivých příspěvků se mnohdy skrývají hodiny práce, navíc úspěšní blogeři přicházejí o své soukromí.

Žrout času

Vytvořit krásnou fotku nebo napsat zajímavý komentář někdy znamená i několik...

Je jedno, jestli se jedná o fotku či video z domácího či venkovního prostředí,  důležité je, aby měl výsledný produkt dokonalou kompozici, bylo na něm vidět vše podstatné a měl tu správnou atmosféru. Ač to vypadá zdánlivě jednoduše, skutečnost je jiná. Desítky minut může zabrat pouhé aranžování potřebných rekvizit, nemluvě o zdlouhavých přípravách na líčení či vylaďování outfitu. Než blogerka či influencerka stiskne spoušť, může to trvat i hodiny. Další hodiny zabere zpracování fotek či stříhání videí. Podobně důkladnou práci si blogeři a influenceři dávají i s články a posty.  

„Je nutné neustále fotit (což často vyžaduje nové outfity nebo cestování) a dále umět zacházet s Photoshopem. To může zabrat i několik hodin. Jsem sice placena za všechny své posty na blogu, ale to vyžaduje rešerše, psaní, editaci, nad kterými také trávím hodiny, někdy dokonce celé dny,“ svěřila se britská blogerka Charlotte z blogu Lotty Earns deníku Metro.

„Ty tam jdou časy, kdy své příspěvky umístíte na blog a lidé si je tam najdou. Poté, co strávíte hodiny vytvářením obsahu blogu, se musíte věnovat i dalším komunikačním kanálům. Všechny sociální sítě nefungují stejně, takže jinak pracujete s Facebookem a jinak s Instagramem. Interakce je v tomto směru nekonečná. Strávíte daleko více času chatováním s fanoušky než povídáním s vlastní rodinou,“ popisuje Jonathan Gutteridge, autor blogu, který se věnuje vydělávání peněz.

Všechno (ne)musí být perfektní

Dokonalá fotka nebo dokonalá iluze? Základ úspěšného blogu nebo profilu na...

Dokonalé fotky, dokonalá videa, vtipné statusy, perfektní články. Každý příspěvek mají blogeři a influenceři pečlivě naplánovaný a promyšlený do sebemenších podrobností. Ať už se jedná například o barvu polštáře v pozadí nebo jak je třeba natočený hrneček s kávou. I nepatrný detail rozhoduje. Stejně jako úhel, z něhož se fotí, nebo aplikace, které pro focení, natáčení a následné zpracování použijete. Platí to zejména o módních, kosmetických a gastro projektech, kde je kladen důraz především na detaily, protože ovlivňují výslednou kompozici.

Některé blogerky se naopak snaží upouštět od zdánlivé dokonalosti, které jiné blogy či influenceři propagují. „Beru to tak, že ženy chodí na Instagram či blog, aby se zrelaxovaly. Chtějí tam vidět pěkné, příjemné věci. Na druhé straně cítím, že mi ten virtuální dokonalý svět v něčem nevyhovuje. Proto se na blogu snažím psát upřímně. O tom, jak mi vadí to ovlivňování vnímání krásy, jak je pro mladé dívky nebezpečné, když propadnou plastikám a touze po štíhlosti. Mám určitou zodpovědnost, a proto se snažím čtenářkám připomínat, že ne vše, co na internetu vidí, je pravda,“ poukázala na nástrahy zdánlivé dokonalosti na sociálních sítích blogerka Ina T.

„Vím, že mnohé slečny ve skutečnosti nevypadají tak jako na svých snímcích. S fotkami se dělají kouzla, dodala v rozhovoru pro magazín OnaDnes.

Disciplína je základ úspěchu

Pečlivé plánování k povolání blogera nezbytně patří.

Vymýšlet a tvořit si spoty či fotky je sice zdlouhavá, ale poměrně zábavná činnost. Aby se člověk prezentací na sociálních sítích mohl živit, dá to spoustu práce. Zahrnuje to nejrůznější schůzky, dohody o spolupráci, plánování akcí, kterých se zúčastníte, focení, rozhovorů. Bez pečlivě vedeného diáře a disciplíny to nejde. 

„Vlastní podnikání není vůbec snadné a myslím, že to často lidem z jiných oborů nedochází. Potřebuje silný impuls, hromadu motivace a neuvěřitelně silnou pracovní etiku, abyste rozjeli na plný úvazek vlastní byznys. Tato práce není pouze o dělání selfie. Vyžaduje spravování účtů, plánování, projekty, schůzky, focení, je to nekonečný seznam činností,“ popisuje Meghan Gilbrideová z blogu Wonderful You.

Celebrity sociálních sítí

Mít fanoušky je skvělá věc, ale připravte se na to, že vás budou neustále...

Pokud dokážete blogem či vaším profilem na sociálních sítích zaujmout, máte vyhráno jen z půlky. Vedle pravidelných a propracovaných příspěvků se od vás bude očekávat, že budete vždycky a za každých okolností stylová. Především pokud se věnujete módě, kosmetice nebo zdravému životnímu stylu. Musíte být připravena, že vás vaši fanoušci mohou potkat kdekoliv a kdykoliv. To vyžaduje perfektní a upravenou vizáž, jejíž základem je make-up a sladěný a čistý outfit. Nikdo přece nechce přijít o iluzi, že i známí lidé občas nemají svůj den a mohou vypadat úplně obyčejně.

Vedle pečlivě upraveného zevnějšku vyžaduje kontakt s vnějším světem a fanoušky i velikou dávku trpělivosti. Lidé vás budou na ulici poznávat, povídat si s vámi a chtít se fotit. Možná se zrovna vracíte z flámu, máte domluvenou romantickou večeři s novým idolem nebo vám umřel křeček a máte sto chutí je poslat kamsi. Obzvláště jsou-li vám krajně nesympatičtí. Jenže to neuděláte. Místo toho se musíte hecnout, usmát a být milá. I když cizí lidé sledují každé vaše sousto, vyptávají se na intimní detaily anebo na vás upřeně zírají a sledují váš sebemenší pohyb. Mají totiž pocit, že vás znají odjakživa, jste součástí jejich každodenního života. A je jim úplně jedno, že vy neznáte je.

Kritika bolí

Ne každý bude hltat vaše příspěvky. Nenávistné komentáře k blogování a...

Pochvalné reakce jsou fajn a dodají sebevědomí. Kromě nich se ale musíte připravit i na šťouraly, popichovače a „hatery“. Každý člověk má vnímání světa odlišné a někoho svým přístupem určitě budete iritovat. Je úplně jedno, jestli je to labilní jedinec, zhrzený milenec nebo závistivá sousedka či zapšklý spolužák ze základní školy. Negativní komentáře jsou jako píchající ostny. Zabolí, zamrzí, ale je třeba se s nimi vyrovnat a jejich autory brát s rezervou. Jestliže s vámi chce autor konstruktivně debatovat, dejte mu šanci, jinak na ně nereagujte a neřešte je.

„Mám velkou radost ze všech pozitivních komentářů, které se objevily, ale mám radost i z těch kritických. Dokud nejsou sprosté a zlé, ráda s lidmi diskutuji,“ řekla v jednom z rozhovorů Kristýna Dolejšová, zakladatelka projektu Za normální holky.