Středa 28. července 2021, svátek má Viktor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. července 2021 Viktor

Bezhlavé ženy v reklamě. Hlavy netřeba, hlavní jsou prsa a sexy póza

  3:40
Chcete prodat nějaký svůj výrobek. Co dáte do reklamy? Mladou a pohlednou ženu. Ne příliš oblečenou. Pak vymyslíte slogan, který může a nemusí opravňovat skutečnost, že slečna prodává pásovou pilu, garážová vrata nebo lyžařské středisko. Je to hloupé, ale prý to funguje. Proč ale poslední dobou té slečně ještě "uříznou hlavu"?

Že ženské tělo prodává, se už ví dlouho. Teď tvůrci reklam došli tak daleko, že už ho používají bez hlav. | foto: Profimedia.cz

Vzhledem k návštěvnosti galerií a muzeí v porovnání se všudypřítomností reklamních spotů a bilboardů se dá říci, že reklama je v současné době nejčastější formou výtvarného umění, s jakou se setkáváme. Odráží svět, ve kterém žijeme, nebo fakt, že v agenturách, kde se tvoří, se týmy kreativců plácají po ramenou nad prvoplánovými fórky? 

Holky, myjte se

Už od svých počátků to reklama se ženami myslí dobře. Až dojemně se stará o jejich blaho, zejména tělesné. V roce 1912 jim nabízela cigarety Nebo, se kterými se "můžete cítit jako muž". O jedenáct let později jim pomáhala v dosažení jediného možného cíle - sňatku. V reklamě na ústní vodu Listerine se dozvěděly, že bez svěžího dechu zůstanou na ocet. V roce 1936 se v Americe objevila v reklamě první nahá žena. Logicky. Šlo o mýdlo Woodbury a člověk se přece nemyje oblečený. 

Pupík má žízeň. Reklama na party drink.

Pupík má žízeň. Reklama na party drink.

Schovejte to. "Čím dřív si sem dáte reklamu, tím lépe." Jak porušit všechna

Schovejte to. "Čím dřív si sem dáte reklamu, tím lépe." Jak porušit všechna pravidla vkusu a slušnosti naráz.

Tři roky po druhé světové válce a reklama na intimní mýdlo vysvětluje vdané ženě, že i když skvěle uklízí a vaří, bez mýdla Lysol si stejně manžela neudrží. Ale pokrok nezadržíš - v roce 1968 se ženy z reklamy na cigarety Virginia Slims dozvěděly, že "ušly dlouhou cestu a jsou v cíli". Mají dokonce své vlastní pokouřeníčko.

V sedmdesátých letech přišla éra superžen, které pracují a ještě doma vaří, takže potřebují deodorant Enjoli, který vydrží 24 hodin. Slogan byl: "Vydělá na slaninu a ještě ji doma osmaží." 

Osmdesátá léta přinesla s sebou mladičkou Brooke Shieldsovou, která se v reklamě na džíny Calvin Klein netajila faktem, že pod nimi nic nemá. Kampaň vyústila ve fotky s modelkami tak mladými, že čelila obvinění z dětského porna.

Na konci let devadesátých se odehrál drobný, ale významný zlom. Firma General Motors nepřemluvila k účinkování v reklamě na Cadillac Catera zpěváka Barryho Whitea, tak angažovala supermodelku Cindy Crawfordovou. Oblečená v minisukni a vysokých kozačkách představovala znuděnou moderní princeznu, jejíž život se naplní, když dostane klíčky od luxusního vozu. Spot se vysílal asi jen měsíc. Ženy ve vedení firmy upozornily na fakt, že takhle se auto určené podobným zákaznicím, jako jsou ony samy, neprodává. 

Pak přišla kosmetika Dove a její kampaň se skutečnými ženami, Nike se sloganem "Mám velký zadek, no a co?" a vypadalo to, že reklama se přizpůsobí měnícímu se světu zákaznic i faktu, že ženy vládnou čím dál větším množstvím peněz. Jenže bohužel... 

Hlava pryč a jedna prsa navíc

Úklid poslepu. Vidět na to nemusíte, ale hlavně si vezměte sexy šatečky.

Úklid poslepu. Vidět na to nemusíte, ale hlavně si vezměte sexy šatečky.

Jedna vydařená. Reklama na ženský fotbal. Vtipná, oblečená a s hlavou. Text

Jedna vydařená. Reklama na ženský fotbal. Vtipná, oblečená a s hlavou. Text říká: "Vážně jste se mě zeptali, jestli do toho chodíme naplno?"

"Potřebujete píchnout?" ptá se nahotinka na billboardu úvěrové firmy. "Kdo chce v srpnu zasunout?" zajímá slečnu ve spodním prádle v reklamě na USB flash disk. A víte, kde najdete "největší zásoby autodílů na Vysočině"? Mezi dvěma obrovskými ňadry bez hlavy. Alespoň to naznačuje megaboard jedné jihlavské obchodní společnosti. 

Všechny tyhle lahůdky odhalil čtvrtý ročník soutěže Sexistické prasátečko, kterou pořádá organizace Nesehnutí a jejíž nejděsivější kategorii zřejmě představují Ženy jako části těla. To je hotový ráj bezhlavých trupů propagujících širokoúhlé plazmové obrazovky, realitní agenturu nebo automatický vysavač. 

Je to trend, ve kterém rozhodně nezaostáváme za světem. Když na konci loňského roku vyhlašoval americký zpravodajský server Huffington Post devět nejhorších reklam se ženami, byla mezi nimi skutečná perla.

Vlasová kosmetika Axe pro muže dovedla bezhlavost v reklamě k dokonalosti a jako jedinou část těla, kterou podle nich muži vnímají, nechala ve svém spotu účinkovat prsa na nožičkách. Nápad hodný doktora Moreaua. 

Prsa navíc. Poznáváte herní konzoli se dvěma dotykovými obrazovkami?

Prsa navíc. Poznáváte herní konzoli se dvěma dotykovými obrazovkami?

Čím to ta holka sní? Bezhlavá Australanka, která se živí jen dietní tyčinkou.

Čím to ta holka sní? Bezhlavá Australanka, která se živí jen dietní tyčinkou.

Řeklo by se, že tohle jen tak něco nepřekoná, ale je tady ještě bezhlavá žena se dvěma páry prsou. Jedním na tradičním místě a druhým na zádech. V reklamě na herní konzoli značky Sony znázorňuje fakt, že PS Vita má dvě dotykové obrazovky. "Ještě že je nenapadlo udělat s chlapem reklamu na dvojitý analogový joystick," oddechl si herní fanoušek na stránkách výrobku. Přestože se tenhle výtvor objevil jen na francouzském trhu, jehož pravidla jsou volnější, prodeje u žen se jim pravděpodobně nezvedly. 

Stejně jako nebyl dobrý nápad propagovat dietní tyčinku za pomoci dívky v bikinách, ale bez hlavy. Její australský výrobce doufal, že pod heslem Udržujte Austrálii krásnou, vykoupí zákazníci a zákaznice jejich sklady. Místo toho se Advertising Standards Bureau (australská kancelář pro pravidla v reklamě) dočkala vlny protestů. Výrobce se hájil tím, že zdravým ženským tělem propaguje zdravý životní styl, ale neuspěl: "Jak propaguje bezhlavé ženské tělo v bikinách zdraví? Současné standardy krásy a sexy vzhledu, prosím, ale zdraví?" protestuje jeden ze zákazníků a jiný dodává: "Říká text v té reklamě něco o zdraví? Ne. Mluví o kráse. A jasně ji propojuje s mladým a štíhlým tělem bez obličeje." 

Prastaré reklamy na mýdla, ústní vody a škrob na zástěrku byly k ženám paradoxně uctivější než dnešní trend vysekávající z jejich těl jen to "podstatné". Nechceme-li, aby z nás v budoucnu zbyly jen jakési Otýlie Vranské, je na čase výrobky s podobnou reklamou nekupovat a zrušit tak argument, že to přece funguje.

  • Nejčtenější

Orgastické ženy mají houpavější chůzi, popisuje sexuoložka Lucie Krejčová

Premium Vědkyně Lucie Krejčová se již několik let zabývá otázkami ženské sexuality. Ve své odborné práci posuzovala například i...

Házenkářkám bikiny nařizují, atletce je vyčetli. Sportovkyně řeší uniformy

Norské reprezentantky v plážové házené dostaly pokutu za nevhodné oblečení poté, co v neděli v rámci mistrovství Evropy...

Pila jen colu a projímadla, z obezity se žena dostala k anorexii

Dvaatřicetiletá Natalie Bradley z Velké Británie bojovala s obezitou a zoufale toužila zhubnout. Zvolila drastickou...

Infarkt? Hlavně se neradit s doktorem Googlem, říká kardioložka Adámková

Premium Zdravě jíst, méně solit a rozumně cvičit. Alkohol pít minimálně, kávu střídmě a nikdy nekouřit. Tak by se dal shrnout...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češky milují bílé zlato a modré kameny, světové trendy však míří jinudy

Trendem ve špercích posledních let je návrat k diamantům a žlutému zlatu. Vkus Češek jde však svou vlastní cestou. Je...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Češky milují bílé zlato a modré kameny, světové trendy však míří jinudy

Trendem ve špercích posledních let je návrat k diamantům a žlutému zlatu. Vkus Češek jde však svou vlastní cestou. Je...

Módní inspirace týdne: Kristin Davisová v roztomilém maminkovském modelu

Červenec se přehoupl do druhé půle a světem filmu i módy stále hýbe festival v Cannes. V nevšedních modelech se ukázali...

Házenkářkám bikiny nařizují, atletce je vyčetli. Sportovkyně řeší uniformy

Norské reprezentantky v plážové házené dostaly pokutu za nevhodné oblečení poté, co v neděli v rámci mistrovství Evropy...

OBRAZEM: Malá, praktická, stylová. Crossbody kabelka vás provede létem

Je tomu už pár let, co si ryze volnočasová taška získala srdce žen na všech kontinentech. Dnes se menší kabelky přes...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Herec oznámil, že je transgender žena. Manžel i celebrity ho chválí

Herec Tommy Dorfman (29), který se proslavil rolí v seriálu Proč? 13x proto, oznámil, že je transgender. Celý minulý...