Staré vagony dostanou po smrti dítěte signalizaci zavření otočných dveří

  12:25aktualizováno  12:25
Desítky milionů korun plánují investovat České dráhy do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Ty dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené. Dopravce tak reaguje na tragédii, při které loni v létě u Olomouce vypadlo z vlaku dvouleté dítě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk PeřinaMAFRA

Jak potvrdila zpráva vyšetřovatelů Drážní inspekce, dívka vypadla z rychlíku jedoucího z Luhačovic do Prahy nedovřenými dveřmi, kterými předtím na nádraží v Olomouci na poslední chvíli nastupoval cestující.

Vlakvedoucí i průvodčí dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem a přehlédly tak, že nejsou úplně zavřené. Kvůli tomu je mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála malá holčička, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři (více o závěrech vyšetřování čtěte zde).

Jedním z faktorů, které vedly ke tragédii, byla chybějící jasná signalizace správného uzavření dveří. Prozradit ho může pozice kliky, ovšem většina cestujících tento technický detail nezná, navíc je nutné se na něj cíleně zaměřit a nemá stoprocentní spolehlivost.

Signalizace poslouží cestujícím i vlakovému personálu

Dopravce v reakci na tragédii začne na vagony s otočnými dveřmi montovat jasnou světelnou signalizaci, s jejímž testováním začal nedlouho po ní. Bude zevnitř i zvenku.

„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

„Prototyp signalizace byl ověřen v závěru prosince a v současné době je před spuštěním instalace do další stovky vozů. Na úpravu dojde během jarních měsíců a bude průběžně vyhodnocována v provozu,“ dodal.

Varovný systém získají zprvu hlavně vagony řazené do rychlíků na hlavních tratích, pokud se ale osvědčí, má být časem přidán i na regionální spoje. Letos plánuje dopravce investovat do této úpravy až 40 milionů korun.

V provozu je stále zhruba 800 vagonů s otočnými dveřmi

Vagony s rizikovými otočnými dveřmi, jež se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými jen kvůli nedovření, totiž z kolejí jen tak nezmizí. České dráhy stále provozují zhruba 800 vozů, které je mají, z toho kolem 600 je běžně nasazováno do souprav, zbytek slouží jako záloha například pro posilovou nebo mimořádnou dopravu.

Malá část přitom dokonce není vybavena ani systémem blokování otevření za jízdy. Předpisům ale vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný. Právě kvůli záludnosti otočných dveří dopravce doporučuje cestujícím, kteří si na jejich správné zavření netroufají, aby je raději nechali plně otevřené. O zavření se pak postará vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Dopravce se snaží situaci řešit postupným nahrazováním starých vozů novými s modernějšími systémy zavírání a blokování dveří, či alespoň modernizacemi na variantu s bezpečnějšími elektropneumatickými posuvnými dveřmi. Na obměnu vozového parku je ovšem potřeba více než dvacet miliard korun, cena jednoho nového vagonu se podle Štáhlavského pohybuje od 30 do 50 milionů.

„České dráhy dlouhodobě věnují vyšší bezpečnosti cestujících pozornost. Jen v roce 2016 zamířilo k sešrotování 150 vozů s otočnými dveřmi a dalších padesát bylo vyřazeno z provozu. Nové vozy jsme mimo jiné nasadili na několika rychlíkových linkách včetně spojů z Prahy do Luhačovic,“ nastínil mluvčí.

„Dveře s otočnými dveřmi jsou nicméně řádně schváleny a odpovídají předpisům. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě včetně západní a splňují i mezinárodní normy,“ dodal.

Nejčtenější

Zámek s nejkrásnějším dvorem na Moravě opravují krok za krokem 17 let

Renesanční zámek v Hustopečích nad Bečvou je z roku 1596.

Hustopeče nad Bečvou v Olomouckém kraji se pyšní renesančním zámkem, který úřad městyse už mnoho let pečlivě a...

Další polská stopa? Veterináři zachytili 320 kilo problematického masa

Food sniffer měří vepřové, hovězí, drůbeží i rybí maso.

Veterináři na Moravě zachytili na dvou místech celkem 320 kilogramů problematického drůbežího a vepřového masa. Bylo...

Žena si nic nedělala ze zákazů řízení, soud ji vykázal z Kroměřížska

Ilustrační snímek

Na obecně prospěšné práce poslal kroměřížský soud mladou ženu z Prostějova, která opakovaně porušila už několik zákazů...

Ve vědeckých časopisech už za úplatu vyšly i úplné bláboly, varuje expert

Vědec Tomáš Václavík z katedry ekologie a životního prostředí Přírodovědecké...

Vědce a vědecké bádání zaslepila posedlost po kvantitě publikovaných článků, varuje mezinárodní studie, podle níž počet...

Ministerstvo kárá úřady, přehlížely připomínky sousedů masivní vily

Výrazná betonová stavba v hodnotě desítek milionů korun obehnaná čtyřmetrovou...

Ministerstvo pro místní rozvoj se zastalo odpůrců mohutné stavby na okraji Prostějova. Investor z rozhodování o její...

Další z rubriky

VIDEO: Historie či tažení poháry. Sigma bilancuje na výstavě svých sto let

Výstava ke sto letům existence fotbalové Sigmy Olomouc shrnuje mimo jiné...

Ještě necelé dva týdny si mohou zájemci v prvním podlaží olomoucké obchodní Galerie Šantovka prohlédnout expozici...

Žena půjčila stavaři kreditku na materiál. Peníze si nechal a boural opilý

Ilustrační snímek

Případ nepoctivého stavaře vyšetřují nyní policisté z Přerovska. Muž zneužil zapůjčené platební karty a místo použití...

Podpořil demokracii a zemřel, předmnichovská vražda zůstala nepotrestaná

Šumperská oběť fémové vraždy Franz Hroch zemřela násilně v tamní vile.

Narodil se před 120 lety, na podzim 1938 ale jeho život předčasně ukončili nacističtí vrazi. Šumperský ředitel Svazu...

Mercedes 8x4 41t Eur6 +HR
Mercedes 8x4 41t Eur6 +HR

r.v. 2013, naj. 127 000 km, diesel
3 507 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz