Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radnice zadusila plán na čistší ovzduší pro Olomouc. Expertům navzdory

  5:53
Plán, jak zlepšit špatné ovzduší v Olomouci, padl. Nízkoemisní zónu, která by vykázala ze středu města stará auta coby zdroj škodlivin, radnice zavrhla. Podle odborníků by to přitom Olomouci pomohlo, politici to ale vidí jinak.

Olomoucká radnice navzdory doporučení expertů nezavede nízkoemisní zónu, která by do centra města pustila jen novější auta vypouštějící menší množství škodlivin. Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Při zřízení nízkoemisní zóny by Olomouc pro řidiče starých aut končila na takzvaném vnitřním obchvatu, dál do centra města než za vytížené tepny Velkomoravská, Foerstrova či Dobrovského by se kvůli škodlivinám nedostali.

Počítá s tím studie, v níž se odborníci z Centra dopravního výzkumu vytyčením těchto hranic v Olomouci zabývají. Závěr zní jasně - uvnitř zóny zahrnující střed města a jeho nejbližší okolí by lidé dýchali výrazně čistší vzduch. Ve vzdálenějších částech by se pak situace oproti dnešku nezměnila.

Změnu přitom Olomouc v každém případě potřebuje, limity škodlivin ve vzduchu totiž překračuje opakovaně. Jenže vedení olomoucké radnice zóny zavrhlo, za jednoznačně přínosné řešení je totiž nevidí. Upozorňuje na sporné zákony i chybějící odstavná parkoviště.

Náměstek primátora Aleš Jakubec z TOP 09 sice připouští, že by zóna emise snížila, ovšem podle něj ne zase natolik, aby její finančně a administrativně náročné zavedení stálo za to.

„V některých oblastech by se dokonce mohly některé ukazatele zhoršit,“ upozorňuje Jakubec, pod kterého na magistrátu spadá i odbor životního prostředí.

Možnost vymezit nízkoemisní zónu mají města a obce díky zákonu už od roku 2012. Zjednodušeně řečeno jde o území, do něhož by mohla vjet pouze auta, která nevypouští příliš škodlivin. Ta, která především kvůli svému stáří škodí přírodě více, by do oblasti nemohla. Rozlišená by byla různobarevnými samolepkami.

Olomoučané často vdechují více škodlivin, než povolují limity

Olomouc zavedení zóny zvažovala, hledat recept na zlepšení kvality ovzduší totiž v každém případě musí, neboť město v posledních letech několikrát přidusil polétavý prach. Zdrojem je právě doprava, vedle ní i špatný vzduch z Ostravska či zplodiny z kamen domácností. Olomoučané ve výsledku škodliviny dýchali po delší čas, než dovolují limity a doporučení Světové zdravotnické organizace.

„Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění,“ varoval již dříve lékař Miroslav Šuta, odborný konzultant Centra pro životní prostředí a zdraví.

Vznikla tak studie, která případný vznik nízkoemisní zóny v Olomouci řešila. Jedním z autorů byl Jiří Jedlička z brněnského Centra dopravního výzkumu. Stojí si za tím, že vykázání starých aut by podstatné části Olomouce na cestě k čistšímu ovzduší pomohlo.

„Uvnitř vymezené zóny jde o jednoznačný přínos,“ dodává Jedlička. Na druhou stranu však připouští, že v místech, kam by stará auta stále jezdila, by mohla nastat jiná situace.

„Za hranicemi zóny by přínos nemusel být tak jednoznačný. V některých lokalitách se může situace mírně zhoršit, ale není to o tom, že se tam přenesou všechny emise, doprava se rozptýlí. Ovšem důležité je, že se vynesou mimo podstatnou zastavěnou část města,“ míní Jedlička, jenž ve výzkumném centru vede divizi dopravní infrastruktury a životního prostředí.

Dodává, že v celé Olomouci by díky zóně kleslo množství pevných prachových částic, u oxidů dusíku by naopak mohlo celkově dojít k mírnému nárůstu řádově o desetiny až jednotky procent.

„Nízkoemisní zóna není jediné a všespasitelné řešení, naše studie ale prokázala její přínos,“ shrnuje Jedlička.

Radnice chce ovzduší zlepšit vytlačením náklaďáků z centra

Fakt, že město i přesto toto řešení smetlo ze stolu, náměstek Jakubec vysvětluje několika důvody. První podle něj souvisí se zákony, které určují, kdo může navzdory stáří či stavu svého vozu dostat výjimku pro vjezd do zapovězené oblasti.

„Kdyby se šlo do krajnosti, tak máme takový výklad legislativy, že by se výjimka velice těžko nedávala tomu, kdo o ni žádá. Určitě ji musí mít všichni rezidenti. Ale pak také ve skutečnosti kdokoli, kdo řekne, že do zóny potřebuje například kvůli tomu, že tam má lékaře či kohokoli jiného. V podstatě tak povolení musí dostat,“ říká Jakubec.

Má za to, že by se při zavedení zákazu vjezdu pro stará auta musel ve městě nákladně vybudovat i systém odstavných parkovišť.

„Ekonomické náklady by byly opravdu velké,“ doplňuje náměstek. Třetím bodem, jenž by podle něj měl zónu doplňovat, je dobudování obchvatu Olomouce o část zvanou východní tangenta. Její vznik je ale v nedohlednu.

„Důvodů, proč zónu nezavádět, je tolik, že jsme se touto cestou nevydali. Ani žádné jiné město u nás ji zatím nemá,“ uzavírá.

Osvobodit Olomouc od škodlivin z dopravy tak radnice plánuje především přes zákaz vjezdu nákladních aut do centra Olomouce. Jde o vizi, kterou schválilo již předcházející vedení města, to současné určí její konkrétní podobu. Ještě o ní však bude jednat. Mimo jiné i s dopravní policií, jíž se tento plán nelíbí kvůli možnému omezení plynulosti dopravy.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

Vojenský újezd Libavá je opět na jeden den otevřený turistům, ukáže i tank

1. května 2024  5:56

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Sigma poprvé usedla nad nabídkou Američanů. Detaily sdělí až po sezoně

30. dubna 2024  22:53

Až do úterního večera jednal spolek SK Olomouc Sigma MŽ o nabídce americké společnosti Blue Crow...

Silnice ošizené v kauze zmanipulovaných zakázek chce kraj nechat přestavět

30. dubna 2024  16:30

Analýzy ošizených krajských silnic v korupční kauze Autostráda zřejmě skončí jejich rozebráním a...

Triumfy i pohled do duše. Muzikál oživí příběh Elišky Junkové a jejího bugatti

30. dubna 2024  15:08

Od účasti Elišky Junkové na prestižním závodu Targa Florio uplyne tento týden 96 let a dodnes je...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...