Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cestu do Slezska zlevní úspornější vlaky, zrychlit ji mohou jen Poláci

  4:57
Peripetie na klíčové trati z Jeseníku do Krnova přes polské Glucholazy - jediném severním spojení Olomouckého a Moravskoslezského kraje - jsou na čas pryč. Ztrátové vlaky, na něž kraj doplácel 11 milionů, budou dál fungovat. České dráhy sem vyšlou levnější motoráky Regionova.

Regionova (Ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Dobrou zprávou je i to, že současně o „odříznutou“ trať, která dosud neměla návaznost do polského vnitrozemí, projevili zájem i Poláci. Opolské vojvodství už objednalo vlaky z Opole do stanice Glucholazy a zpět. Je tak šance, že by se zchátralá trať konečně mohla dočkat modernizace.

Úspornější regionovy začaly studenty do škol v Ostravě či lidi do práce vozit od tohoto týdne, odkdy platí nový jízdní řád. Potvrdil to náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu Alois Mačák.

„Po řadě jednání s Moravskoslezským krajem a Českými drahami budou spěšné vlaky Jeseník-Krnov i pro rok 2015 zachovány,“ uvedl Mačák.

Podle něj rozhodlo hlavně to, že se podařilo snížit ztrátu. Díky regionovám se podařilo stlačit náklady o miliony. Velké motorové soupravy s vysokou spotřebou dráhy nasadí jen na nejvytíženější spoje.

„Vysláním lehčích vlaků se sníží poplatky za železniční dopravní cestu na českém území a zároveň bude nižší i takzvaný peážní poplatek za průjezd polským územím. A v neposlední řadě ušetříme za naftu. Tím snížíme naše náklady o více než čtyři miliony korun ročně,“ vysvětlil Mačák.

Olomoucký i Moravskoslezský kraj si u Českých drah objednávají čtyři páry spěšných vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem.

„Tři páry vlaků jsou regionovy, večerní vlak v 17:23 je posílen kvůli studentům jezdícím do škol v Ostravě,“ popsala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ranní spoj odjíždějící z Jeseníku v 5:23 a poslední spoj do Jeseníku ve 20:42 zůstávají beze změn. To bude platit při jízdách z Jeseníku v pracovní dny a sobotu, do Jeseníku v pracovní dny a v neděli.

Trať v Polsku je zastaralá, vlaky tu jedou velmi pomalu

Po letech je také šance, že by vlaky mohla co do rychlosti rozpohybovat modernizace zchátralé trati. Polská strana přes vysoké poplatky za průjezd českých vlaků do trati neinvestovala a ta je ve špatném stavu. V některých úsecích je na polském území rychlost omezena i na 25 kilometrů v hodině.

Na české straně je situace jiná, Správa železniční dopravní cesty v posledních letech železnici v pohraničí zmodernizovala. „Naše část je provozuschopná bez omezení. My ale ze zákona nemůžeme investovat do trati na území jiného státu, abychom úsek v Polsku opravili,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Pozitivním signálem, že by se nyní mohl postoj polské strany změnit, může být fakt, že v neděli 14. prosince vyjely na přípojnou trať poprvé po deseti letech vlaky z Opole přes Nysu až do Glucholaz. Trať mezi Nysou a Glucholazy přitom polské dráhy v roce 2004 zrušily jako ztrátovou.

„Tímto dál klesnou poplatky za použití železniční dopravní cesty na trati mezi Mikulovicemi na Jesenicku a Jindřichovem ve Slezsku, protože trať se stane součástí jednotného evropského železničního prostoru. Dá se taky předpokládat, že když Poláci zavedli vlak do Glucholaz, budou uvažovat i o investicích, aby se trať kolem Glucholaz zmodernizovala, a tím zatraktivnila pro cestující,“ přemítá Mačák.

Nové spojení Glucholazy-Opole jezdící o víkendech a polských svátcích může lidem z Česka otevřít po železnici další část Polska a stejně tak Polákům Jesenicko.

Otázka využití vlaků je ale zatím problematická. České dráhy a polský dopravce se totiž v novém jízdním řádu nedohodli a vlaky na sebe časově nenavazují. Pokud by tak chtěli Poláci přijíždějící od Opole jet do České republiky, museli by v Glucholazech čekat na český vlak ve směru do Krnova půl hodiny, a ve směru na Jeseník dokonce 2,5 hodiny.

Spojení země s Polskem je důležité i pro turistiku

Spojení Jeseníku s Krnovem přes Glucholazy v návaznosti na Ostravu považuje region za důležité nejen pro pohyb pracujících a studentů, ale také z důvodu podpory cestovního ruchu.

Sousední kraje však opakovaně řeší nedostatek cestujících a vysokou ztrátovost a snaží se provozní náklady redukovat. Ministerstvo dopravy přestalo trať dotovat už před třemi lety.

Plánované setkání ministrů dopravy obou zemí týkající se i této trati je na programu počátkem roku 2015.

„Dle našich informací polská strana prověřuje možnost zapojit do obnovy tratě regiony, a to s využitím kofinancování z evropských fondů. Toto řešení za českou stranu nevylučujeme. Hledáme možnosti úpravy tratě tak, aby byl udržen provoz i v dalších letech,“ sdělila mluvčí ministerstva Andrea Volaříková.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

Mrazy zdecimovaly na střední Moravě ovocné sady, hrušky budou vzácností

30. dubna 2024  4:52

Polovina jabloní a hrušní, někde i více, poničené třešně, poškozené vinice, zasažené jahody....

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Přes 80 tisíc uměleckých děl online. Olomoucké muzeum zdigitalizovalo sbírky

29. dubna 2024  15:53

Knihy, grafiky, kresby, mince i hudebniny. Během posledních čtyř let se Muzeu umění Olomouc...

Janotka oživil i Muritalu, dává šanci mladíkům. A olomoucké béčko baví

29. dubna 2024  13:21

V dubnu vyhráli všech pět zápasů a bodově docvakli třetí Táborsko, které přivítají příště. Všimli...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...