Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití

  10:54aktualizováno  10:54
Železniční spojnice mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem, která vede přes polské Glucholazy, je v ohrožení. Navzdory tomu, že oba kraje sypou do tamních vlaků miliony, totiž nemusí přežít už letošní rok. Krajští politici chtějí orodovat u ministra dopravy, aby finanční ztráty pokryl stát.
Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek)

Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Věřím, že se provoz na trati podaří zachovat. Děláme pro to všechno, co je možné," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu . Chystá se znovu jednat se zástupci sousedního regionu a sejde se i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Obě strany chce přesvědčit, aby se k trati důležité pro obyvatele Jeseníků neobracely zády.

Nejvíce lidí jezdí v pátek a neděli

Spěšné vlaky přes Polsko jsou nejvíc využité v pátek a neděli, kdy se přesouvají studenti ze škol domů a naopak.

Desítky lidí je také využívají na cesty do zaměstnání.

Přes týden jsou téměř prázdné.

"Ministra jsem už informoval dopisem a chci s ním mluvit o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit krajské samosprávy. Olomoucký kraj platí zhruba 11 milionů ročně, což je s ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech nereálné," vysvětlil Mačák.

Věří, že ministr Prachař, který pochází z Olomouckého kraje, ožehavou regionální problematiku pochopí. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy Polskem. Kraje tak nyní financují provoz čtyř párů spěšných vlaků denně.

Lidé by se neměli jak dostat do práce

Podle Mačáka je nutné jednat co nejrychleji. Moravskoslezský kraj totiž avizoval, že v půli roku přestane platit svou část ztrát, protože už dál nechce dopravu objednávat.

"Budeme se snažit přesvědčit sousední region, aby platil alespoň do konce roku. Do té doby bychom chtěli problém vyřešit na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat," míní Mačák.

Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj potřeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost. S tím souhlasí i obce na Jesenicku. "Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Vedlejší kraj už nechce platit

Jenže Moravskoslezský kraj potvrdil, že hodlá financování stopnout. "Na dofinancování dopravy nám chybí 16 milionů. Nemůžeme si už dovolit financovat tuto trať, zvlášť když je tak málo využívaná. Myslím, že by bylo daleko levnější nahradit vlakové spoje autobusy," je přesvědčen náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. Přesto i on se chce pokusit přesvědčit ministra, aby stát začal trať znovu dotovat.

I kdyby se nakonec podařilo peníze na provoz sehnat, není jasné, jak dlouho budou jezdit vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je totiž ve velmi špatném stavu a polské železnice (PKP) se o ni nestarají, i když z Česka za průjezdy dostávají pět milionů ročně.

Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku až na 30 kilometrů v hodině. "My jsme přišli s projektem revitalizace příhraničních tratí a k našemu velkému údivu polská strana projekt smetla ze stolu," popsal Mačák.

Česko-polská smlouva je hodně nešťastná

Předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun vidí jako důležité radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati, která je už z roku 1947. "Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a nenavazuje na další železnice v Polsku. Poláci tak od ní nemají ani žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," vysvětlil Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen rozsáhlou rekonstrukci, ale také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam Češi z Jesenicka míří za nákupy. "Lidé tak radši jezdí auty. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal Žmolík.

Správa železniční dopravní cesty teď připravuje další investice do trati v úseku z Jeseníku do Mikulovic na Jesenicku. "Vybudujeme dálkové zabezpečovací zařízení a nová nástupiště na nádražích v Jeseníku, Písečné a Mikulovicích," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže bez úseku přes Polsko se trať Jeseník - Krnov s napojením na Ostravu neobejde. "SŽDC nadále deklaruje zájem o případné odkoupení či pronájem trati," doplnil Illiaš. Otázkou ale zůstává, zda mezistátní jednání, která obě země o trati vedou, povedou ke kýženému výsledku.

Nejčtenější

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek náhle zemřel. V čele města stál do loňských komunálních voleb. V...

Největší lavina za 20 let. V Jeseníkách se utrhly stovky metrů sněhu

Zřejmě největší lavina za posledních dvacet let v Jeseníkách spadla v těchto...

Zhruba 300 metrů měřila na délku obrovská lavina, která v těchto dnech spadla v Jeseníkách. Místní takovou nepamatují...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Další z rubriky

Výstava roku připomene biskupa, jenž po ničivé válce pomohl celé Moravě

Biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna na obraze Martina Antonína Lublinského...

Čtyři roky práce a tým čtyř desítek lidí stojí za největší výstavou, kterou na letošní rok připravilo olomoucké Muzeum...

O polovinu více mrtvých. Loňský rok byl na silnicích v kraji tragický

Snímek z místa tragické nehody, při níž u odbočky na Bohuňovice na tahu mezi...

Výrazný nárůst počtu mrtvých přinesl podle policejních statistik loňský rok na silnicích v Olomouckém kraji. Podepsalo...

Obyvatelé Města Libavá odkupují po letech domy, pořídí je do půl milionu

Jeden z domů, které Město Libavá převzalo od armády po vyjmutí obce ze...

Ještě před čtyřmi lety bylo soukromé vlastnictví nemovitostí pro obyvatele Města Libavá zapovězené. Všechny domy i byty...

Nevíte, co vařit? Inspirujte se
Nevíte, co vařit? Inspirujte se

Uvařte rodině něco dobrého.

Najdete na iDNES.cz