Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití

  10:54aktualizováno  10:54
Železniční spojnice mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem, která vede přes polské Glucholazy, je v ohrožení. Navzdory tomu, že oba kraje sypou do tamních vlaků miliony, totiž nemusí přežít už letošní rok. Krajští politici chtějí orodovat u ministra dopravy, aby finanční ztráty pokryl stát.
Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek)

Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Věřím, že se provoz na trati podaří zachovat. Děláme pro to všechno, co je možné," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu . Chystá se znovu jednat se zástupci sousedního regionu a sejde se i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Obě strany chce přesvědčit, aby se k trati důležité pro obyvatele Jeseníků neobracely zády.

Nejvíce lidí jezdí v pátek a neděli

Spěšné vlaky přes Polsko jsou nejvíc využité v pátek a neděli, kdy se přesouvají studenti ze škol domů a naopak.

Desítky lidí je také využívají na cesty do zaměstnání.

Přes týden jsou téměř prázdné.

"Ministra jsem už informoval dopisem a chci s ním mluvit o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit krajské samosprávy. Olomoucký kraj platí zhruba 11 milionů ročně, což je s ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech nereálné," vysvětlil Mačák.

Věří, že ministr Prachař, který pochází z Olomouckého kraje, ožehavou regionální problematiku pochopí. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy Polskem. Kraje tak nyní financují provoz čtyř párů spěšných vlaků denně.

Lidé by se neměli jak dostat do práce

Podle Mačáka je nutné jednat co nejrychleji. Moravskoslezský kraj totiž avizoval, že v půli roku přestane platit svou část ztrát, protože už dál nechce dopravu objednávat.

"Budeme se snažit přesvědčit sousední region, aby platil alespoň do konce roku. Do té doby bychom chtěli problém vyřešit na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat," míní Mačák.

Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj potřeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost. S tím souhlasí i obce na Jesenicku. "Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Vedlejší kraj už nechce platit

Jenže Moravskoslezský kraj potvrdil, že hodlá financování stopnout. "Na dofinancování dopravy nám chybí 16 milionů. Nemůžeme si už dovolit financovat tuto trať, zvlášť když je tak málo využívaná. Myslím, že by bylo daleko levnější nahradit vlakové spoje autobusy," je přesvědčen náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. Přesto i on se chce pokusit přesvědčit ministra, aby stát začal trať znovu dotovat.

I kdyby se nakonec podařilo peníze na provoz sehnat, není jasné, jak dlouho budou jezdit vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je totiž ve velmi špatném stavu a polské železnice (PKP) se o ni nestarají, i když z Česka za průjezdy dostávají pět milionů ročně.

Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku až na 30 kilometrů v hodině. "My jsme přišli s projektem revitalizace příhraničních tratí a k našemu velkému údivu polská strana projekt smetla ze stolu," popsal Mačák.

Česko-polská smlouva je hodně nešťastná

Předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun vidí jako důležité radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati, která je už z roku 1947. "Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a nenavazuje na další železnice v Polsku. Poláci tak od ní nemají ani žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," vysvětlil Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen rozsáhlou rekonstrukci, ale také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam Češi z Jesenicka míří za nákupy. "Lidé tak radši jezdí auty. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal Žmolík.

Správa železniční dopravní cesty teď připravuje další investice do trati v úseku z Jeseníku do Mikulovic na Jesenicku. "Vybudujeme dálkové zabezpečovací zařízení a nová nástupiště na nádražích v Jeseníku, Písečné a Mikulovicích," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže bez úseku přes Polsko se trať Jeseník - Krnov s napojením na Ostravu neobejde. "SŽDC nadále deklaruje zájem o případné odkoupení či pronájem trati," doplnil Illiaš. Otázkou ale zůstává, zda mezistátní jednání, která obě země o trati vedou, povedou ke kýženému výsledku.

Nejčtenější

Bahno z polí i kroupy velikosti pingpongového míčku. Českem se prohnaly bouřky

V Hradčanech na Prostějovsku padaly kroupy o průměru tří centimetrů. (13....

Zatopené sklepy i rozlité menší toky měly na svědomí bouřky s přívalovými dešti, kroupy a nárazový vítr. Zasáhly...

Kluci museli dozadu a připoutat se, říká trenér z nehody autobusu s dětmi

Na dálnici D35 narazil autobus vezoucí více než dvě desítky děti zezadu do...

Nejen štěstí, ale také důraz na bezpečnost pomohly při úterní nehodě autobusu s více než dvěma desítkami malých...

Autobus plný malých fotbalistů narazil do kamionu, zranilo se 18 lidí

Na dálnici D35 narazil autobus vezoucí více než dvě desítky děti zezadu do...

Na dálnici D35 u Litovle na Olomoucku naboural do kamionu autobus s více než dvěma desítkami malých fotbalistů ve věku...

Místo Prahy plné turistů jeďte do Olomouce, radí The New York Times

Letecký pohled na centrum Olomouce.

Cenné lákadlo turistů především ze Spojených států získala nyní Olomouc. Objevila se totiž v článku prestižního deníku...

Je to cikánský zlořád, říká o rvačce starosta. Sklízí chválu i kritiku

Při velké rvačce dvou skupin lidí v Kojetíně na Přerovsku byli útočníci...

Další svědky a také videozáznamy shánějí policisté, kteří vyšetřují potyčku dvou skupin lidí v centru Kojetína na...

Další z rubriky

Na šumperský festival Blues Alive přijede hvězda z Louisiany Kenny Neal

Hvězda světové bluesové scény, multiinstrumentalista a zpěvák Kenny Neal z...

Špičkový multiinstrumentalista a zpěvák Kenny Neal z Louisiany, držitel nejprestižnější bluesové ceny Blues Music...

Přežila války i revoluce, teď olomoucká Zora vyrábí 43 tisíc tun čokolády

Pohled na jednu z prvních „výrobních linek“ na sladkosti v olomoucké firmě...

Tento týden uplynulo 120 let od chvíle, kdy v Olomouci zahájila výrobu továrna na sladkosti, ze které je dnes jedna z...

Kontroverzní olomoucký věžák získal v poslední chvíli klíčové razítko

Vizualizace budoucí podoby nové výškové budovy, která má vyrůst v areálu nově...

Developerská skupina okolo podnikatele Richarda Morávka získala klíčové razítko pro svou plánovanou stavbu více než...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Pečovatel/ka - moderní zařízení v Praze, 20-22 000 Kč, velice zajímavé

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 20 000 - 22 000 Kč

Najdete na iDNES.cz