Neděle 7. června 2020, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. června 2020 Iveta, Slavoj

Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití

  10:54aktualizováno  10:54
Železniční spojnice mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem, která vede přes polské Glucholazy, je v ohrožení. Navzdory tomu, že oba kraje sypou do tamních vlaků miliony, totiž nemusí přežít už letošní rok. Krajští politici chtějí orodovat u ministra dopravy, aby finanční ztráty pokryl stát.
Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek)

Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Věřím, že se provoz na trati podaří zachovat. Děláme pro to všechno, co je možné," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu . Chystá se znovu jednat se zástupci sousedního regionu a sejde se i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Obě strany chce přesvědčit, aby se k trati důležité pro obyvatele Jeseníků neobracely zády.

Nejvíce lidí jezdí v pátek a neděli

Spěšné vlaky přes Polsko jsou nejvíc využité v pátek a neděli, kdy se přesouvají studenti ze škol domů a naopak.

Desítky lidí je také využívají na cesty do zaměstnání.

Přes týden jsou téměř prázdné.

"Ministra jsem už informoval dopisem a chci s ním mluvit o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit krajské samosprávy. Olomoucký kraj platí zhruba 11 milionů ročně, což je s ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech nereálné," vysvětlil Mačák.

Věří, že ministr Prachař, který pochází z Olomouckého kraje, ožehavou regionální problematiku pochopí. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy Polskem. Kraje tak nyní financují provoz čtyř párů spěšných vlaků denně.

Lidé by se neměli jak dostat do práce

Podle Mačáka je nutné jednat co nejrychleji. Moravskoslezský kraj totiž avizoval, že v půli roku přestane platit svou část ztrát, protože už dál nechce dopravu objednávat.

"Budeme se snažit přesvědčit sousední region, aby platil alespoň do konce roku. Do té doby bychom chtěli problém vyřešit na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat," míní Mačák.

Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj potřeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost. S tím souhlasí i obce na Jesenicku. "Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Vedlejší kraj už nechce platit

Jenže Moravskoslezský kraj potvrdil, že hodlá financování stopnout. "Na dofinancování dopravy nám chybí 16 milionů. Nemůžeme si už dovolit financovat tuto trať, zvlášť když je tak málo využívaná. Myslím, že by bylo daleko levnější nahradit vlakové spoje autobusy," je přesvědčen náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. Přesto i on se chce pokusit přesvědčit ministra, aby stát začal trať znovu dotovat.

I kdyby se nakonec podařilo peníze na provoz sehnat, není jasné, jak dlouho budou jezdit vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je totiž ve velmi špatném stavu a polské železnice (PKP) se o ni nestarají, i když z Česka za průjezdy dostávají pět milionů ročně.

Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku až na 30 kilometrů v hodině. "My jsme přišli s projektem revitalizace příhraničních tratí a k našemu velkému údivu polská strana projekt smetla ze stolu," popsal Mačák.

Česko-polská smlouva je hodně nešťastná

Předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun vidí jako důležité radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati, která je už z roku 1947. "Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a nenavazuje na další železnice v Polsku. Poláci tak od ní nemají ani žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," vysvětlil Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen rozsáhlou rekonstrukci, ale také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam Češi z Jesenicka míří za nákupy. "Lidé tak radši jezdí auty. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal Žmolík.

Správa železniční dopravní cesty teď připravuje další investice do trati v úseku z Jeseníku do Mikulovic na Jesenicku. "Vybudujeme dálkové zabezpečovací zařízení a nová nástupiště na nádražích v Jeseníku, Písečné a Mikulovicích," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže bez úseku přes Polsko se trať Jeseník - Krnov s napojením na Ostravu neobejde. "SŽDC nadále deklaruje zájem o případné odkoupení či pronájem trati," doplnil Illiaš. Otázkou ale zůstává, zda mezistátní jednání, která obě země o trati vedou, povedou ke kýženému výsledku.

  • Nejčtenější

Klidně i suchý záchod. Zájem o chalupy je letos enormní, lidé berou vše

Chaty a chalupy nejen v Jeseníkách, ale také v dalších turisticky atraktivních oblastech Olomouckého kraje jdou na...

Proč chci Sigmu zpět. Miliardář Lébr opět zatoužil po fotbale

Premium Před třemi roky Josef Lébr fotbalovou Olomouc opustil. Podíl převedl za symbolickou částku na spolek SK Olomouc Sigma...

Úřad dal načerno postaveným garážím další půlrok, majitel argumentoval epidemií

Podnikatel, který v Prostějově načerno postavil garáže, si vzal „na pomoc“ koronavirus. Požádal o dodatečné povolení...

Olomouc - Příbram 1:2, radost trenéra Horvátha, rozhodl sparťan Polidar

Trenér Pavel Horváth slaví první ligové vítězství. Po remíze s Ostravou jeho svěřenci v 26. kole otočili výsledek v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič si za jízdy seřizoval sedadlo, čelně narazil do auta v protisměru

Chvilkové nevěnování se řízení vedlo na Šumpersku k čelní srážce dvou aut, při které se zranili dva lidé. Mladý řidič...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Olomouc se pře s miliardářovou stavební firmou o praskliny na výstavišti

Premium Mezi městem Olomouc a stavební společností Gemo vlivného miliardáře Jaromíra Uhýrka se roky táhne spor, který už strany...

U farmy někdo postřelil jelena, trápící se zvíře nakonec museli utratit

Policisté ze Šumperska vyšetřují útok na jelena, kterého někdo postřelil v oploceném areálu farmy. Zatím není jasné,...

Velké firmy bojují s poklesem zakázek, věří však v oživení trhu

Nejen méně zakázek a omezení či odstávky výroby, což vyvolává nucené dovolené, krácení fondu pracovní doby, ale také...

Najdi svého Mánesa! Zámek v Čechách pod Kosířem pátrá po nezvěstných dílech

Zejména za druhé světové války se ztratilo až několik desítek kreseb jednoho z největších českých malířů Josefa Mánesa,...

Najdete na iDNES.cz