Starší soupravy Stadler měly po kompletní renovaci postupně mířit do provozu, nicméně ještě nikdy nevyjely všechny, i modernizované stroje měly časté poruchy. Místo komfortních vlaků tak jezdí náhradní starší vozy.
„S ohledem na skutečnost, že opravárenské závody ŽOS Zvolen nejsou schopny zprovoznit tři vozové jednotky typu Stadler, došlo k dohodě s dopravcem, že za chybějící vozbu nasadí moderní vozidla typu RegioShark,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Zácha (ODS).
„Pro pokrytí turnusové potřeby jsme na trati Olomouc–Drahanovice zajistili postupné nasazení tří kusů motorových jednotek řady 844 RegioShark a poté tří kusů jednotek řady 847 RegioFox, které zajistíme z jiných regionů,“ potvrdila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle Záchy mají jezdit také na tratích Prostějov–Dzbel, Prostějov–Červenka a Litovel, předměstí – Mladeč.
Kraj už dopravci udělil za zpoždění stadlerů milionové pokuty, dráhy stejným způsobem postupují vůči opravárenskému podniku.
Vlakem nově rychleji než autem
Zpoždění, byť výrazně menší v podobě dvou týdnů, mělo i nasazení nových třívozových souprav RegioPanter. Ty nakonec vyjely na trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka, takzvanou Uničovku, před uplynulým víkendem. Dopravce jich postupně dodá téměř tři desítky.
S novým jízdním řádem tak jezdí lidé od poloviny června po elektrifikované trati některými spěšnými vlaky rychleji než autem. Cesta mezi Olomoucí a Šternberkem jim zabere osm minut, mezi Olomoucí a Uničovem kolem 18 minut.
Přesun mezi krajským městem a Šumperkem pak vychází podle řádu na zhruba 50 minut, což je o asi čtvrt hodiny méně než před modernizací. Stále sice převažují osobní vlaky, i ty ovšem zrychlily.
Zvýšení traťové rychlosti je výsledkem loni dokončené investice Správy železnic. Jde o první regionální dráhu v České republice, jejíž úseky umožňují jezdit maximální možnou rychlostí 160 kilometrů v hodině.
„Trať z Olomouce do Šumperka je nejmodernější, nejrychlejší a také plně elektrizovaná regionální trať, na které od nového roku mohou jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS,“ informovala Rajnochová.
„Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojené,“ řekl před časem generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Hejtmanství předloni podepsalo desetiletou smlouvu s drahami, které se mají v letech 2023 až 2032 postarat v kraji o regionální železniční dopravu na celkem sedmi tratích v elektrické trakci, a to právě včetně spojení Olomouc–Uničov–Šumperk. Její součástí je dodání 27 nových třívozových jednotek RegioPanter, které budou postupně nahrazovat starší typy vlaků.
S novým řádem už měly nízkopodlažní vozy od 11. června plně obsluhovat spoje mezi Šumperkem a Vyškovem, cestující se jich však nedočkali. Důvodem bylo podle drah zpoždění v dodávkách.
Dočasně proto dále jezdily klasické vagony i šest nových dvouvozových RegioPanterů s kapacitou 160 míst k sezení, které tam slouží posledního půl roku. Cestující však upozorňovali, že to ve špičkách nestačí. První tři nejnovější RegioPantery, z nichž každý pojme 234 lidí, nakonec vyjely ve čtvrtek a v pátek.
Další mají následovat do března příštího roku. Dráhy přijdou na víc než čtyři miliardy korun.
„Elektrické jednotky nabídnou obyvatelům regionu komfortní cestování a maximální pohodlí. Jsou bezbariérové, mají pohodlné sedačky s dostatkem místa na nohy, lze si v nich nabít drobnou elektroniku nebo se připojit k wi-fi,“ vyjmenoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
„Díky nasazení třívozových souprav je nyní celá trať pokrytá pouze jednotkami RegioPanter řad 650 a 640. Ty nyní obsluhují kromě úseku Šumperk–Uničov–Olomouc také celou novou linku, která pokračuje přes Přerov až do Vyškova. Klasická souprava složená z lokomotivy řady 362 a osobních vozů slouží jako záloha,“ doplnila Rajnochová.
25. dubna 2023 |