Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

Olomoucký kraj vybírá sanitky. O značce podle konkurence rozhodl předem

  6:01
Veřejná zakázka na omlazení vozového parku olomoucké krajské záchranné služby za několik desítek milionů korun je údajně šitá na míru Volkswagenu Transporter. Tvrdí to několik konkurenčních prodejců aut. Hejtmanství to odmítá s tím, že kritici si špatně vyložili zadání soutěže.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Podle několika prodejců vozidel, které MF DNES oslovila, je tendr na dodavatele sanitek šitý na míru Volkswagenu Transporter. Konkurence proto soutěž považuje za diskriminační, Ford se ji chystá napadnout. Kraj, který tendr vypsal, tvrdí, že je soutěž otevřená. Kritici si podle hejtmanství špatně vyložili zadání.

„Zadavatel požaduje v zadávací dokumentaci přímo konkrétní typ výrobku a značku vozu T5, což je zkratka používaná pro VW Transporter páté generace. Jedná se tedy zřejmě o porušení zákona o veřejných zakázkách. Tím, že zadavatel zužuje soutěž pouze na jednu jedinou značku a její konkrétní výrobek, záměrně brání získání nabídek od širšího spektra výrobců a snižuje tak tlak na nejnižší vysoutěženou cenu,“ řekl Petr Šimůnek ze společnosti Ford Motor Company.

Kraj s vyjádřením firmy nesouhlasí. Nepopírá sice, že označení T5 v zadávací dokumentaci je, podle hejtmanství to ale neznamená, že se do soutěže může přihlásit jen VW Transporter.

„V požadavcích na technické parametry vozidla, které jsou jediné závazné pro plnění veřejné zakázky, se toto označení (T5) nevyskytuje. Pokud je T5 považováno za označení konkrétního výrobku, není podmínkou dodání tohoto výrobku,“ uvedla mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

O značce je rozhodnuto předem, tvrdí konkurenční prodejci aut

Podle oslovených prodejců ale Transporterům jdou na ruku i zmiňované technické požadavky na vozidla. Pozastavují se třeba nad minimálním výkonem 130 kW v kombinaci s pohonem 4x4. Požadavek na výkon znemožňuje účast v soutěži Fordu, Peugeotu či Citroënu. Česká státní norma pro sanitky se přitom výkonem vůbec nezabývá.

„Plně bychom akceptovali parametry nastavení na reálných výkonech vozidla, to je například zrychlení vozidla, maximální rychlost. To, že technické parametry jsou nastaveny z hlediska minimálního výkonu, nás opravdu navádí k myšlence, že zadavatel přesně míří na vybraného výrobce,“ uvedl Jaromír Heřmanský z českého zastoupení automobilek Peugeot a Citroën.

Do podmínek tendru se nevejdou ani užitkové vozy Mercedes-Benz. Například proto, že mají stejně jako Fordy elektronickou uzávěrku diferenciálu. Kraj požaduje ruční.

„Elektronické uzávěrky usnadňují obsluhu vozidla při jízdě za snížené adheze. Řidiči nemusí pouštět ruce z volantu a přemýšlet nad volbou uzávěrky, což zvyšuje bezpečnost jízdy,“ míní Jan Kuhn ze společnosti Mercedes-Benz ČR.

Mercedes a Ford mají stejný „problém“ i s pérováním. Používají totiž v dané kategorii vozů listové pružiny, zatímco zadavatel tendru požaduje zesílené pérování pružinami vinutými. „Požadavek bývá zdůvodňován požadovaným komfortem sanitního vozu, technicky však propojení mezi typem pružin a komfortem neexistuje,“ podotkl Šimůnek.

Za jednoznačný cíl vyloučit ze soutěže jiný typ vozu než Transporter pak Šimůnek označil požadavek kraje na konkrétní rozměr pneumatik a ráfků. „Je doslova opsán z ceníku VW Transporter T5. Každý výrobce používá odlišné rozměry pneumatik a ráfků, na funkci vozu to nemá vliv a všechny varianty jsou kryty homologací platnou v EU,“ podotkl zástupce Fordu.

Mluvčí kraje k těmto výtkám uvedla, že hejtmanství nezná technické možnosti všech výrobců vhodných vozidel. „Zadavatel definoval technické specifikace s ohledem na vlastní potřeby rychlé lékařské záchranné služby. Pokud má jakýkoli dodavatel jakoukoli pochybnost o přiměřenosti požadavků zadavatele, má právo na poskytnutí dodatečných informací,“ řekla s tím, že kraj žádost o dovysvětlení technické specifikace aut od nikoho neobdržel.

„Zadavatel nemůže proto nijak reagovat na přiměřenost zpochybňovaných parametrů,“ podotkla mluvčí.

Vysvětlení se ale hejtmanství zřejmě nevyhne. Vyplývá to z vyjádření Fordu, který se nehodlá s podmínkami soutěže smířit. „Firma Ford Motor Company demonstruje odhodlání využít všech zákonných prostředků, pokud jich bude v tomto exemplárním případě třeba. V první instanci se bude jednat o námitky proti zadávací dokumentaci, dále o stížnost na antimonopolní úřad a poté o žalobu na správní soud,“ řekl Šimůnek.

Nové vozy nahradí téměř polovinu stávajících

Náměstek hejtmana Michael Fischer, který má na kraji na starosti zdravotnictví, k celé záležitosti uvedl, že vyjádření prodejců aut souvisejí s objemem zakázky. „Tady historicky nikdy tak velká soutěž nebyla, ročně se kupovalo pár sanitek. Pro dealery je to velký objem, proto kolem toho začínají dělat trochu rozruch,“ míní náměstek.

I za předpokladu, že by se soutěže mohly zúčastnit jen vozy Volkswagen Transporter T5, se pravděpodobně bude moci o zakázku ucházet více zájemců.

„Dodávky sanitních vozidel představují komplexní produkt, kde podvozek nebo skříň Volkswagen představuje pouze polotovar. Sanitní nástavba nebo přestavba a vestavba jsou realizovány prostřednictvím třetích osob, které se taktéž mohou svým jménem výběrových řízení jako potenciální dodavatelé účastnit,“ uvedl ředitel divize VW Užitkové vozy Jan Procházka.

Na dotaz, zda se tendru zúčastní Volkswagen, řekl: „Značka Volkswagen Užitkové vozy se těchto výběrových řízení přímo neúčastní. Oblast maloobchodu je v ČR delegována na autorizovanou distribuční síť VW Užitkové vozy. Nemůžeme se vyjadřovat k probíhajícím výběrovým řízením tak, abychom nevstupovali do konkurenčního boje řady potenciálních dodavatelů.“

Nové vozy, které jsou předmětem zakázky, nahradí téměř polovinu flotily krajské záchranky čítající 44 aut s majákem. Nejstarším sanitkám, které zdravotníci mají, je devět let. Průměrný věk aut ve flotile je ale nižší, činí 5,3 roku.

„Při běžném užívání automobilu pět let asi není moc. U sanitek je tomu ale jinak. Řidiči sanitní vozy prostě nemůžou šetřit, musejí být na místě co nejrychleji. Motory u našich automobilů odcházejí už po čtyřech letech ostrého provozu. Extrémně namáhány jsou i tlumiče, kola. Auta dostávají opravdu na frak,“ uvedl už dříve šéf krajské záchranné služby Ivo Mareš.

O opotřebení sanitních vozů svědčí podle něj i údaje na tachometru. Sanitky záchranářů z kraje mají v průměru najeto 193 tisíc kilometrů, což odpovídá více než 36 tisícům kilometrů za rok.

Investice do nových vozů přijde podle odhadů, přesná cena vzejde z tendru, společně s nákupem mobilního technologického vybavení sanitek na téměř 80 milionů. Z drtivé většiny ji zaplatí evropská dotace.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Hana Vacková, Ladislav Hynek, Ludvík Šulda, Marek Obrtel, Ladislav Okleštěk, Radim Fiala, Antonín Fryč, Marian Jurečka, Tomáš Müller

  • Nejčtenější

Hasiči při projíždění sídlišť opět narazili. Řidiči ale nemají kde parkovat

Špatně zaparkovaná auta na sídlištích hasičům už dlouho komplikují zásahy. Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje...

Dostavbě D1 hrozí rok zpoždění, řekl šéf ŘSD. Čeká se na verdikt úřadu i soudu

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl v úterý varoval, že pokud ministerstvo dopravy nebo soud zruší...

Třaskavé derby pokazil sudí, Olomouc poškodil. Nepochopitelné, čílil se Jílek

Na otázku, zda se cítí okradeni o výhru, kývl: „Souhlasím.“ Trenér olomouckých fotbalistů Václav Jílek po domácí remíze...

Pešán zaskočil Krejčího pozvánkou na olympiádu. Pojedeš? Rád, řekl útočník

Hokejový útočník David Krejčí dostal dost netradiční nominační pozvánku na únorové olympijské hry v Pekingu. Kouč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komise skončila vyšetřování otravy Bečvy, žádá mimořádnou schůzi Sněmovny

Parlamentní komise k vyšetřování otravy Bečvy schválila svou závěrečnou zprávu a požádala předsedu Sněmovny Radka...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Z dodávky slisované pod návěsem na D35 museli řidiče vystříhat hasiči

Vážná dopravní nehoda zaměstnala brzy ráno olomoucké hasiče na D35 u Velké Bystřice. Doprava ve směru do Olomouce byla...

Chování lidí je smutné, říká dobrovolník, který o víkendech sbírá odpadky

Každý víkend vezme Ivo Háger velký igelitový pytel, rukavice, dřevěné kleště a vyráží sbírat odpadky podél silnice na...

Vojáci s obrněnci a vrtulníky při cvičení osvobodili okupovanou osadu

Útokem na vesnici obsazenou nepřítelem dnes ve vojenském újezdu Libavá na Olomoucku vyvrcholilo cvičení pozemních sil...

Covidu se v jesenickém příhraničí nebojí, ukazuje velmi nízká proočkovanost

Nejhorší v regionu a páté od konce v rámci celého Česka. Z nejnovějších statistik o proočkovanosti proti koronaviru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...