Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Hranice měly pátý nejšpinavější vzduch v Česku, vítr ho přivál z Ostravska

  4:52aktualizováno  4:52
Častěji než obyvatele Karviné nebo některých částí Ostravy ohrožovalo loni nadlimitní množství prachu lidi z Hranic na Přerovsku. Město doplácí na absenci plánovaných obchvatů a také na svou geografickou polohu. Leží totiž v Moravské bráně, kudy vítr vanoucí nejčastěji od severu přináší škodliviny až z Ostravska.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Moravská brána není žádné lázeňské místo. Zatěžuje nás však i doprava, protože stát už patnáct let není schopen vybudovat Palačovskou spojku. Na horší kvalitě ovzduší se podílí také průmysl, který je – včetně lomů – okolo Hranic umístěn,“ shrnul starosta města Jiří Kudláček.

To, co trápí Hranice nejvíce, je polétavý prach o velikosti částic do deseti mikrometrů (PM10). Na páté místo žebříčku nejvíce postižených oblastí se probojovaly proto, že o jedenáct dní překonaly zákonem stanovený maximální počet 35 dní s překročeným limitem pro průměrnou 24hodinovou koncentraci PM10 v ovzduší.

Maximální koncentrace prachu, což je 50 mikrogramů na metr krychlový, byla v Hranicích téměř trojnásobná. Do první pětky v žebříčku se kromě Hranic dostalo i okolí brněnské ulice Zvonařka, vedou ji však nadále Věřňovice – tradiční nejčernější bod na hranici s Polskem.

Posun v žebříčku pro Hranice neznamená, že by se tam situace radikálně zhoršila, paradoxně za něj může historické zlepšení ovzduší na Ostravsku a Karvinsku. Tam díky příznivému počasí měřicí stanice loni zaznamenaly nejnižší koncentrace prachu za dvacet let.

V Hranicích je přesto polétavý prach ekologickým problémem číslo jedna, a to už dlouhodobě. Město se s ním snaží bojovat dvě desítky let.

„První monitoring, který ukázal, že stav ovzduší u nás není dobrý, se dělal po roce 2000. Proto jsme zahájili větší a častější čištění ulic a výsadbu zeleně. Ukazovalo se nicméně, že stav ovzduší se nelepší, protože velkou roli hraje dálkový přenos z Ostravska, doprava a místní zdroje znečištění,“ popsal mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

Zdrojem je i doprava, vytoužená spojka byla ale znovu odložena

Například hranická cementárna a další podniky v roce 2018 investovaly desítky milionů korun do nových filtrů a město samotné elektrifikovalo městskou hromadnou dopravu. Tu mají lidé zdarma, aby častěji než do aut sedali do autobusů. Letos si navíc budou k přesunům po městě moct půjčovat elektrokoloběžky.

Údaje, jež ČHMÚ do svých statistik zahrnul, nepocházejí z měřicí stanice hydrometeorologického ústavu, ale zařízení, které na konci roku 2018 pořídila hranická radnice. Stanice umístěná v Základní škole Šromotovo, podle starosty Kudláčka loni v létě neměřila přesně a to mohlo výsledky ovlivnit.

„Trvalo tři nebo čtyři měsíce, než dostala nové certifikace. Loňské údaje tak nelze brát za berné, protože nejsou relevantní,“ podotkl Kudláček.

Problém s ovzduším ale nijak nezlehčuje, i když si myslí, že radnice své možnosti již vyčerpala.

„To, s čím nedokážeme pohnout, je doprava,“ posteskl si. Městu by totiž pomohla především takzvaná Palačovská spojka, silnice, jež odkloní tisíce aut ze středu Hranic a dalších obcí na trase směrem na Slovensko.

Původně se měla začít stavět letos, ale Ředitelství silnic a dálnic zahájení stavby už poněkolikáté posunulo, tentokrát na rok 2022. Hlavním důvodem je nutnost doplnit dokumentaci pro posudek EIA.

Podle starosty Hranic má ale město svázané ruce i jinak. „Dokonce ani ve špičkách nám legislativa neumožňuje odklonit nákladní dopravu. Pokud něco takového naplánujeme, tak s tím musí souhlasit všechny dotčené obce v objízdné trase, a to ještě na komunikaci stejné třídy, což nejsme schopni vůbec zajistit,“ objasnil Kudláček.

Škodlivin přivátých z Ostravska by mělo ubývat

Útěchou pro Hranické může být to, že z Ostravska už se snad tolik škodlivin jako v minulosti šířit nebude.

„Na všech typech lokalit jsme loni zaznamenali meziroční pokles znečištění. Průměrné roční koncentrace polétavého prachu byly většinou zhruba o 20 až 30 procent nižší než v roce 2018,“ uvedla vedoucí oddělení kvality ovzduší ostravské pobočky ČHMÚ Blanka Krejčí.

Z dlouhodobého hlediska se dal rok 2019 přirovnat k roku 2016, jen s tím rozdílem, že loňské průměrné roční koncentrace polétavého prachu byly nejčastěji ještě o zhruba 10 procent nižší než o tři roky dříve.

„V lokalitách s více než dvacetiletou souvislou řadou měření PM10 se koncentrace pohybovaly na obdobné úrovni jako v letech 1998 a 1999, kdy byly na Ostravsko-Karvinsku zaznamenány zatím historicky nejnižší průměrné koncentrace suspendovaných částic,“ doplnila Krejčí.

  • Nejčtenější

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Po otevření nového úseku D1 ucpávají Přerov kamiony, zákaz nezabírá

Nedávné otevření nového čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova dopravě ve městě nepomohlo. Spíše naopak....

Firma dostala pokutu za ochromení lázeňských pramenů, sanaci vrtů odmítá

Desítky tisíc korun musí zaplatit olomoucká firma, která před dvěma lety ve Skalce na Prostějovsku při průzkumných...

Premium

Dotované sportovní centrum bosse Černoška prodělává, půjčuje si na mzdy

Projekt sportovního bosse Miroslava Černoška, převážně z dotací vybudované prostějovské Národní sportovní centrum, je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

(Ne)vítej zpátky, Venco. Pilařův návrat do áčka Olomouce provází mlčení

Fotbalistům Olomouce skončil dopolední trénink. Na umělé trávě na okraji města v Řepčíně zůstali už jen záložník Václav...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

V 19. století neměla turnhalle v Olomouci obdobu, teď se krčí u stadionu

Kdysi honosné sídlo „turnerů“ u centra Olomouce se dnes krčí ve stínu zimního stadionu. Koncem 19. století šlo o...

Obchodovat začal z pokojíčku, teď staví stanové hotely na Oktoberfestu

Podnikatelský punk. Tak by se dalo mluvit o byznysových začátcích Petra Bouchala. Dnes jeho firma Pebopro působící v...

Uniformy i kusy letadel. Výstava v Přerově připomíná vzdušnou bitvu o benzin

Trosky letadel, ale i originální oblečení letců či jejich osobní věci budou mimo jiné k vidění na výstavě, která začala...

VIDEO: Jeřáb vynesl do střechy šternberského kláštera devítimetrové trámy

Devítimetrové trámy se vznášely vzduchem u bývalého augustiniánského kláštera ve Šternberku. Rozsáhlou památku totiž...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz