Úterý 28. září 2021, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. září 2021 Den české státnosti

Postrach číšníků: mobilní závisláci je zdržují od práce a ještě si stěžují

  0:02
Aby snížila počet stížností na pomalou obsluhu, posílila newyorská restaurace personál. K rychlejšímu vyřízení objednávek měl přispět i jednodušší jídelní lístek. I přesto si zákazníci stále stěžují. Průzkum však prokázal, že na vině jsou oni sami. Více než objednávka je totiž zajímají smartphony.

V průměru více než polovina hostů si v restauracích fotografuje jídlo | foto: Profimedia.cz

Jedny z nejčastějších stížností, s nimiž se provozovatelé oblíbené newoyrské restaurace setkávají, je nespokojenost zákazníků s pomalou obsluhou a neúměrně dlouhou dobou při čekání na volný stůl. Počet těchto stížností se během deseti let nikterak výrazně nesnížil, i když restaurace posílila obsluhující personál a snížila počet položek v jídelním lístku.

Majitelé restaurace se proto rozhodli najmout firmu, která měla přijít zdánlivě neřešitelnému problému na kloub. Výsledek srovnání deset let starých videozáznamů a digitálních záznamů z letoška je překvapující.

Porovnány byly záznamy z 1. července 2004 a z letošního 3. července, kdy bylo v restauraci jen o něco málo více zákazníků než před deseti lety. Při srovnání 45 objednávek vyšlo najevo, že v roce 2004 opouštěli hosté restauraci v průměru za hodinu a pět minut. Nyní v ní stráví téměř dvě hodiny. Kvůli mobilům.

Jen od usazení zákazníka k objednávce uplyne nyní v průměru 21 minut, před deseti lety měl host objednané jídlo v průměru již za osm minut. Čas, který posléze personál kuchyně potřebuje k přípravě jídla, se během deseti let nikterak nezměnil. V průměru je pokrm servírován za šest minut od přijetí objednávky.

Chytré telefony pak způsobily i nárůst požadavků na usazení k jinému stolu. Zatímco v roce 2004 na něm trvali jen tři hosté, nyní je počet šestinásobný. A důvod? Nedostatečně silný wi-fi signál.

V průměru sedm případů, kdy si zavolá zákazník ke stolu obsluhu, se týká problémů s wi-fi připojením. Potvrzuje to přímo personál restaurace. Na dostupných videozáznamech je totiž patrné pouze to, že hosté obsluze ukazují něco na mobilech. Takové zaneprázdnění si přitom vyžádá v průměru pět minut, během nichž se personál nemůže věnovat ostatním hostům.

Průzkum v newyorské restauraci (vzorek 45 hostů)
20042014
Počet žádostí o jiný stůl318
Řešení problémů s Wi-Fi-5 minut
Doba od usazení do objednávky8 minut21 minut
Příprava a servírování jídla6 minut6 minut
Focení jídla-3 minuty
Selfie s jídlem-4 minuty
Skupinová fotka s obsluhou-5 minut
Počet vrácených jídel k ohřátí29
Placení a odchod5 minut20 minut
Doba strávená v restauraci1 hodina 5 minut1 hodina 55 minut

Zhlédnutí letošních záznamů prokázalo, že se zákazníci po usazení ke stolu příliš neobtěžují věnovat objednávce. Místo jídelního lístku totiž v mnohých případech berou do ruky mobilní telefony. Objednávka se tak několikanásobně prodlouží.

Výjimkou není ani situace, kdy při dotazu personálu, zda má již vybráno, se zákazník do jídelního lístku ještě ani nepodíval. Často se ani neobtěžuje zvednout oči od displeje telefonu. Číšník tedy vyčkává, případně se ke stolu opakovaně vrací. Tedy opět další mnohaminutové zdržení.

Z letošních záznamů je také velmi dobře patrné nadšení zákazníků pro mobilní fotografie. Více než polovina (26 z 45 zákazníků) z nich stráví v průměru tři minuty focením jídla, další čtyři pak pořizováním selfie s jídlem a při jeho konzumaci. Není pak nikterak překvapivé, že v porovnání s deset let starými záznamy vzrostl počet lidí (devět oproti dvěma v roce 2004), kteří vracejí jídlo zpět k ohřátí.

Avšak v kurzu není jen focení samotného pokrmu. Celkem 27 zákazníků se totiž obrací na číšníky se žádostí o skupinovou fotografii, přičemž 14 z nich se kvůli nespokojenosti s předchozím snímkem fotí opakovaně. Obsluhu tím zaměstnají v průměru na dalších pět minut. A ostatní hosté v restauraci? Pokud se nezabavili vlastními smartphony, tak musejí s objednávkou prostě počkat.

Mobily ovlivnily i dobu strávenou v restauraci po dojedení. Kontrola všech aktuálně pořízených fotografií, návštěva sociálních sítí a mnohé další činnosti ji výrazně prodloužily. K zaplacení a odchodu z restaurace tak nyní zákazník potřebuje v průměru 15 minut, tedy třikrát více než v roce 2004.

I přes výše uvedené skutečnosti si majitelé restaurace váží každého zákazníka. Mnohem vděčnější jsou však za ty, kteří se v jejich podniku nevěnují mobilům, nýbrž společnosti u stolu. Ostatní hosty pak vyzývají, aby byli k ostatním ohleduplnější a neokrádali personál o čas kvůli svým rozmarům.

Mohli by se také inspirovat například brazilským barem Salve Jorge, kterému s mobilními závisláky již došla trpělivost. Telefon totiž musejí používat k podpírání speciálních sklenic (více čtěte zde).

Autor:
  • Nejčtenější

EU bude nabíjet jen pomocí USB-C, navrhl Brusel, aby snížil objem odpadu

K dobíjení telefonů či tabletů by se v Unii měla používat jednotná nabíječka, navrhla Evropská komise. Výrobci se podle...

Krásný retro smartphone. Nepřináší nic nového, ale vypadá parádně

Čínská značka Oppo připravila speciální edici svého vrcholného modelu Find X3 Pro. Po stránce výbavy nic zásadního...

Pořádné zlepšení už tak skvělých mobilů. Recenze iPhonů 13 Pro a Pro Max

Nejmodernější iPhony letos dostaly pro někoho nešťastné číslo třináct, ovšem zatím se jeví jako velice povedené kousky....

Česko stále na chvostu. Dražší data má podle průzkumu už jen Řecko

Tchaj-wan, Kolumbie, z evropských států pak namátkou třeba Bulharsko, Rumunsko, Litva či Lotyšsko. Tam všude za 30 eur...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motorola výrazně snižuje cenu nejlevnějšího mobilu s 108Mpix foťákem

Novinka Motoroly se jmenuje G60 a boduje trojicí prvků výbavy. Hlavním lákadlem je 108Mpix fotoaparát, dalším zajímavým...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Nevozte iPhony na motorce. Poškodí vám to fotoaparát, varuje Apple

Apple na vlastních uživatelských fórech s technickou podporou varuje před hodně specifickým problémem spojeným s jízdou...

OnePlus vynechá podzimní top model, utužuje propojování s Oppem

Ředitel OnePlusu Pete Lau potvrdil, že letos firma vynechá podzimní top model s přídomkem T. Připravuje se totiž na...

Převezme Samsung strategii Applu? Takto by mohl vypadat Galaxy S22+

Pokud se lze spolehnout na někoho, kdo umí vytvořit graficky kvalitní prezentaci konceptů smartphonů, tak je to...

Zbaví se ohebné smartphony svého neduhu? LG má možná řešení

Skládací smartphony jsou technologicky nejvyspělejšími zařízeními, které mohou mobilní výrobci v současnosti nabídnout....

Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!
Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!

Celý týden hrajeme o 400 hodnotných cen a slevy na kosmetiku značek sebamed, sebamed PRO! a sebamed Baby. Vytočte si i vy na kole štěstí kompletní...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...