V Číně se tradičně sledují prodeje v prvních šesti týdnech roku. V případě smartphonů jsou letošní čísla horší než ta loňská a z letošních výsledků se rýsuje zajímavý trend, kterým je velký návrat značky Huawei. Naopak pro mnohé značky byl první měsíc a půl letošního roku dost špatný a může to vést k cenové válce.
Data zveřejnila společnost Counterpoint Research a zobrazují stav čínského trhu se smartphony od 1. ledna do 11. února letošního roku. Meziročně si trh pohoršil o sedm procent, což je docela dost, spíš se v prognózách očekával mírný růst. Jenže nedařilo se většině značek na tamním trhu, a to včetně Applu.
Meziročně si pohoršil o výrazných 24 procent, Oppo dokonce o 29 procent. Nedařilo se ani Vivu, které meziročně klesly prodeje o 15 procent, a Xiaomi, které si připsalo sedmiprocentní pokles. I ostatní značky prodaly o tři procenta méně, ale jejich celkový podíl na trhu se meziročně mírně zvýšil. Menší značky však na čínském trhu paběrkují, šest velkých značek drží totiž přes 90 procent trhu.
Naopak velmi radostný úvod roku mají u Huaweie, který meziročně vyrostl o závratných 64 procent. Což má samozřejmě své důvody a podobná meziroční čísla si značka bude připisovat zřejmě ještě několik měsíců. Pro Huawei totiž bylo klíčové, aby do svých přístrojů dostal podporu sítí 5G. Důvodem je americké embargo, které Huawei téměř absolutně se smartphony dostalo z mezinárodních trhů, kde je zákaz služeb Googlu neřešitelný problém.
V Číně toto omezení nevadí, služby Googlu tam stejně nefungují. Ale absence 5G je na čínském trhu zásadní problém, v podstatě se tam už jiné telefony neprodávají. Huaweii se podařilo embargo obejít, spolu s partnerem vyvinul moderní 5G čip pomocí staré neembargované technologie. Ale vůbec se jím nechlubí, vlastně se o procesorech v nových modelech vůbec nezmiňuje.
Za uvedené období na začátku roku drží Huawei na čínském trhu podíl 17 procent a je už tamní dvojkou. Přitom o rok dříve, kdy ještě neměl 5G čipy, byl na šesté pozici s poměrně velkým odstupem.
Druhou značkou, která si meziročně polepšila, je Honor. Ten meziročně vyrostl o dvě procenta a aktuálně je už třetí největší značkou na tamním trhu. Ale je nutné připomenout, že čínský trh je extrémně vyrovnaný, šest největších výrobců se drží na dohled a výsledky se mění kvartál od kvartálu. Třeba aktuálně je z této šestice nejslabší Oppo s třináctiprocentním podílem, loni za stejné období byl trojkou s podílem 17 procent.
Informace z čínského trhu mluví o začínající cenové válce. Ta se ovšem netýká Huaweie, který naopak drží mnohem vyšší ceny než konkurence. To je zajímavý paradox, který zřejmě vychází z dřívější popularity značky, která je v Číně považovaná za jakousi národní značku.