Falešní sobi jsou vánočním hitem: kde se vzali a proč právě Čtvrtníček?

,
Petr Čtvrtníček se láme v kolenou uprostřed smečky čivav a sobí parohy jsou v Česku náhle symbolem Vánoc. Zrodil se totiž reklamní hit, za nímž však nestojí experti z reklamních agentur. Jak se natáčela nejslavnější vánoční reklama Vodafonu?

Čivava se stala fenoménem | foto: Michal Hron, Mobil.iDNES.cz

Baví vás ještě? Nebo už rozčiluje? Petr Čtvrtníček se v obležení rozpačitě okounějících falešných sobů nepřestává kroutit v kolenou a Češi o něm nepřestávají mluvit. Nadšeně televizní reklamu parodují a pro Vodafone je lidová tvořivost potvrzením úspěchu. Zrodil se fenomén letošních Vánoc.

Pohledům „parohatých“ čivav jste se letos stěží mohli vyhnout. Od začátku podzimu se v televizi objevily snad víckrát než Přemek Podlaha za celou svou kariéru. Když stojíte na zastávce autobusu - škemravě na vás hledí z plakátu. Přijdete do práce - vyjuknou na vás z e-mailu od známého...

Parodie na každém rohu

Češi se do reklamy na Vodafone s čivavami a Petrem Čtvrtníčkem prostě zamilovali a parodie na ni kolují na internetu v několika verzích. V další z nich vystupuje dokonce premiér Mirek Topolánek a nedávno spot napodoboval i Leoš Mareš v přímém přenosu soutěže Česko hledá SuperStar.

Zdá se také, že Petr Čtvrtníček je i novým módním guru. „Denně nám volají stovky zákazníků, kteří touží mít vestičku s kosočtverci, kterou má na sobě pan Čtvrtníček,“ tvrdí Gary McGuire, viceprezident pro značku a komunikaci Vodafonu, který reklamní spot vymýšlel s kolegou z marketingového oddělení Martinem Jarošem.

Kde se vzal Čtvrtníček a proč čivavy?

Ptáte se, proč Vodafone zvolil právě Petra Čtvrtníčka?
"Potřebovali jsme skvělého herce, který dělá spíše jemný a chytrý humor než pusté dryáčnictví a takových lidí už moc na trhu není," říká tiskový mluvčí Vodafonu Jakub Hrabovský.

"Petr Čtvrtníček to u nás vyhrál i tím, jak reagoval na zaslané skripty a jak byl schopen s nimi pracovat. A že už předtím účinkoval v jiné reklamě? Respektujeme to a vůbec nám to nevadí," dodává.

Čivava s parohy pak dle něj dokonale ladí s ideou kampaně - jemně shodit falešné pozlátko tradičních vánočních reklam. "Chceme být ti, kteří nejen o Vánocích nabídnou všem svým zákazníkům skutečnou hodnotu, kterou lze v plné míře využít," říká Hrabovský.

Psi v časové tísni

Televizní spot se prý chystal ve velké časové tísni. „Na přípravu jsme kvůli tomu, že Vodafone prošel právě v tomto období značnými strategickými změnami, neměli příliš mnoho času,“ říká McGuire.

Reklama se tedy točila během jednoho víkendu a na realizaci celé kampaně od nápadu do vysílání spotů byly jen tři týdny. Podobné produkty se přitom připravují až 14 měsíců.

Kdo jen trochu zná svérázný humor herce Petra Čtvrtníčka, nedokáže si představit, že tento chlapík se před kamerou striktně řídil instrukcemi režiséra. A opravdu: „Dali jsme mu velký prostor, aby mohl vyniknout v tom, co dělá nejlépe - to je bavit publikum. Hodně z toho, co v televizních spotech vidíte, je improvizace,“ říká Gary McGuire.

Petra Ondřejková ze společnosti Bistro Films, která zajišťovala produkci, dodává: „To, jak se v reklamě pan Čtvrtníček hýbe, celá tato choreografie byla jeho osobní invencí. A přišel i s více verzemi přednesu textu, který byl daný.“

Smečku patnácti čivav si Vodafone půjčil od chovatelů, kteří je cvičí i k filmovým účelům. „Byli naprosto profesionální, bez nároků na speciální péči a jiné službičky,“ žertuje McGuire.

Krásnou a levnou?

„Mohli jsme natočit vánoční reklamu - a krásnou,“ říká v reklamě Petr Čtvrtníček. Jenomže firma odmítla nejen falešné soby, ale i rozmáchlý rozpočet.

„Náklady investované do reklamy nezveřejňujeme a v tomto případě bychom tím navíc znevýhodnili čivavy při vyjednávání lepších platových podmínek v budoucnu,“ říká Gary McGuire za Vodafone.

"Cena reklamy se pohybuje v obvyklé výši a ve srovnání s např. reklamní kampaní loňských Vánoc jde o podobnou částku," dodává Jakub Hrabovský.

Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Janouška se obvyklé náklady na spot pohybují mezi 1 500 000 a 4 500 000 korunami. „Co se Vodafonu týče, odhaduji, že bez honoráře pana Čtvrtníčka, který odhadnout neumím, mohly spoty stát v řádu stovek tisíc korun. Třeba osm set tisíc,“ říká.

Vodafone nahodil vábničku

A jak si on vysvětluje, že se právě tato kampaň stala hitem? „Je vidět, jaký můžete mít úspěch s reklamou, pokud se nebojíte a vystoupíte proti zažitým klišé. Lidé jsou vánočními kýči zahlcení. Ale pozor - parodii můžete udělat jen jednou. Pokud by se podobný nápad opakoval, byla by to už parodie na parodii a nefungovalo by to.“

Svou práci podle Janouška jistě udělalo i to, že se „čivaví reklama“ stala předmětem takzvaného „virálního marketingu“. „Jinak se tomu říká fámová komunikace. Opírá se o to, že vytvoříte něco, čím nenápadně podnítíte lidi, aby si sami začali dělat parodizované verze. Tak se šíří reklama e-mailem mezi kamarády a kamarád je vždycky zdrojem nejdůvěryhodnějšího sdělení.“

Cynik jihne

Až čtyřicet procent celkových ročních investic do reklamy vydají firmy právě na vánoční období. A vypadá to, že rok od roku nasazují své vábničky dřív a dřív.

„Vánoční reklama dnes funguje mnohem víc jako psychologické vodítko. Lidé nechtějí dát dědovi další bačkory, ale nevědí třeba, co jiného. A vidí, že mohou seniory obdarovat například vitaminy. Tak i naznačí, že mají v jejich očích pořád ještě na víc, než se jen došourat za roh do trafiky,“ říká o významu vánoční reklamy Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur. Reklama tak může divákům i dobře poradit, co nakupovat.

Pokud jsou vánoční symboly použity v reklamě vkusně, je to pořád to nejlepší, do čeho mohou zadavatelé své spoty odít. „Správně podaný vánoční sentiment - chvojí, hvězdička - nakonec dostane i toho největšího cynika,“ říká ředitel Janoušek.

 Co jí, jak vypadá, kolik měří...falešný sob?

Infolinku Vodafone zahltily se spuštěním vánoční kampaně dotazy na původ falešných sobů. Na to, co čivavy jí, jak žijí, jak jsou velcí a kolik se dožijí let. Potkali jsme smečku "sobíků" bez maskování a zeptali se za vás. Přinášíme vám tři naše celebrity a pár dat pro začátek. Recenzi falešného soba připravujeme.

 Nachytali jsme falešný soby bez maskování

Jméno: Nelly
Věk: 6 let
Výška: 20 cm
Váha: 2,46 kg
Strava: vyvážená strava (granule, konzervy, vitamíny, zelenina a občas nějaká ta "mňamka")
Potomci: ano, 2
Spotřeba: zanedbatelná

 Nachytali jsme falešný soby bez maskování

Jméno: Catty
Věk: 8 let
Výška: 22 cm
Váha: 2,58 kg
Strava: vyvážená strava (granule, konzervy, vitamíny, zelenina a občas nějaká ta "mňamka")
Potomci: ne
Spotřeba: méně zanedbatelná

Nachytali jsme falešný soby bez maskování

Jméno: Peggy
Věk: 12 let
Výška: 20 cm
Váha: 2,41 kg
Strava: vyvážená strava (granule, konzervy, vitamíny, zelenina a občas nějaká ta "mňamka")
Potomci: ano, 3
Spotřeba: zanedbatelná

 


Nejčtenější

Toto se Motorole povedlo. Větší stylovku za tak výhodnou cenu nekoupíte

Výborná akční cena, atraktivní barvy a povrchy, velmi dobrá výbava. Mix vlastností nové Motoroly Razr 60 z ní dělá velmi atraktivní zboží, které se bude líbit především ženám. Stále to sice není...

„Steve Jobs by vás všechny vyhodil.“ Internet kritizuje nový design Applu

Zásadní designovou obměnu systémů od Applu veřejnost nepřijala s nadšením. Lidé už sdílejí své zkušenosti s beta verzí nového systému iOS 26 a ukazují, že moderní průhledný vzhled systémových menu...

Tyto superlevné hodinky z Číny nás překvapily. Zvládnou i telefonát

V dalším pokusu najít mezi levnými chytrými hodinkami z Číny aspoň nějaký použitelný kousek jsme objevili něco, co možná jisté skupině uživatelů může vyhovovat. Za méně než tři stovky jsme vyzkoušeli...

Takový smartphone byste nechtěli. Ukazuje, jak represivní dokáže být režim

Novinářům z britské BBC se dostal do ruky nevídaný přístroj. Severokorejský smartphone. Telefon, který byl z nejizolovanějšího státu na světě propašován koncem loňského roku, je ukázkou, jak daleko...

Pět let pokroku v podání Samsungu. Našli jsme překvapivé rozdíly

U špičkových modelů smartphonů dochází mezigeneračně k pozvolnému vylepšování. Teprve delší časový úsek ukáže opravdový pokrok. Porovnali jsme tedy aktuální Samsung Galaxy S25 Ultra s jeho pět let...

Má iPhone 16e vůbec šanci proti nadupaným prémiovkám střední třídy?

Vyšší střední třída smartphonů je aktuálně hodně „našlapaná“. Apple sem zamířil se svým novým iPhonem 16e, své stálice tu mají Google i Samsung a na paty jim šlapou atraktivní vyzyvatelé od značek...

18. června 2025

Je to blamáž. Trumpův mobil nemůže být odjinud než z Číny

Podle firmy amerického prezidenta měl vznikat ve Spojených státech. Nicméně podle expertů oslovených serverem CNBC není reálné, aby avizovaný Trump Mobile T1 vznikl na domácí americké půdě. Tvrdí, že...

17. června 2025  16:20

Nejočekávanější iPhone 17 může mnohé nemile překvapit. Bude plný kompromisů

Apple v září představí čtyři nové iPhony. Očekávané jsou všechny, ale jeden bude zbrusu nový. Měl by se jmenovat Air a bude to asi nejtenčí smartphone na trhu. Postupně unikají jeho parametry a jedna...

17. června 2025  7:02

Prezident Trump zakládá mobilního operátora. Bude i zlatý mobil

Americký prezident oznámil vstup na telekomunikační trh. Chce mít nejenom vlastního mobilního operátora, ale i značku telefonů. První „Trump Phone“ bude zlatý smartphone.

16. června 2025

O2 zlevnilo oblíbenou Datamanii. Štědrou porci dat dá za cenu jako v lednu

Datově štědrý hybridní tarif O2 lze opět pořídit výhodněji než obvykle. Naposledy ho za stejnou částku operátor nabídl letos v lednu. I tentokrát jde však o časově omezenou nabídku. Vztahuje se...

16. června 2025  7:02

Pět let pokroku v podání Samsungu. Našli jsme překvapivé rozdíly

U špičkových modelů smartphonů dochází mezigeneračně k pozvolnému vylepšování. Teprve delší časový úsek ukáže opravdový pokrok. Porovnali jsme tedy aktuální Samsung Galaxy S25 Ultra s jeho pět let...

16. června 2025

Vivo V50 v testu: evoluce směrem k větší praktičnosti

Smartphone vyšší střední třídy Vivo V50 navazuje na loňský model V40, oproti kterému přináší na papíře vlastně jen docela málo změn. Ovšem z hlediska každodenní praktičnosti tu posun k lepšímu...

15. června 2025

Takový smartphone byste nechtěli. Ukazuje, jak represivní dokáže být režim

Novinářům z britské BBC se dostal do ruky nevídaný přístroj. Severokorejský smartphone. Telefon, který byl z nejizolovanějšího státu na světě propašován koncem loňského roku, je ukázkou, jak daleko...

14. června 2025

Datový roaming vás už nezruinuje. Ani nebudete potřebovat eSIM

Premium

Proti minulým rokům už není roaming v zemích mimo Evropskou unii strašákem. Tedy alespoň co se datového roamingu týče. Volání a SMS jsou stále drahé, ale přes datový roaming to lze obejít. Někdy to...

14. června 2025

Mobilní data rapidně zrychlí. O2 zavádí do sítě novou technologii

Zákazníci O2 se během letoška dočkají dvojnásobné rychlosti mobilních datových přenosů. Dvou gigabitů za sekundu operátor dosáhne díky nové generaci sítě označované jako 5G+. Novou technologii spustí...

13. června 2025  12:24

Od pěti do třiceti tisíc. A všechno to jsou prémiovky z Číny

Čínská značka Vivo sice slaví úspěchy i s levnými smartphony, ale profiluje se jako výrobce těch prémiových. K nim patří zejména modely řad V a X. Letošní nabídka značky na českém trhu je v tomto...

13. června 2025

Tyto superlevné hodinky z Číny nás překvapily. Zvládnou i telefonát

V dalším pokusu najít mezi levnými chytrými hodinkami z Číny aspoň nějaký použitelný kousek jsme objevili něco, co možná jisté skupině uživatelů může vyhovovat. Za méně než tři stovky jsme vyzkoušeli...

12. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.