Povodeň v srpnu v Chrastavě zlikvidovala na řekách Jeřici, Lužické Nise a Vítkovském potoku čtyři mosty a dalších dvanáct poškodila. Zmizelo také sedm lávek. Nepoškozený zůstal jediný most. Dostat se přes řeku je proto nyní pro místní velký problém.
"Sami máme zkušenost s ničivou povodní z roku 2002. Dobře si proto uvědomujeme, že lidé potřebují pomoc co nejrychleji. A právě v tom tkví jedinečnost transbordéru. Je to nejrychlejší možné řešení," uvedl náměstek pražského primátora Pavel Klega.
Transbordér je přepravní systém s důmyslným kladkostrojem. Pohon vozíku zajišťují sami cestující taháním za lano. Tento mechanický systém výrazně snižuje poruchovost celého zařízení.
Zařízení nahradí strženou lávku Andělská Hora v části zvaná Kolonka přes Lužickou Nisu. Zájem o něj potvrdilo město Chrastava v polovině září. Na stavbu je potřeba pouhých 26 dní.
Pomůže lidem i turistickému ruchu, říká starosta
"Nabídku hlavního města jsme s vděkem přivítali, usnadní nám postupnou opravu mostů a lávek. Transbordér využijí obyvatelé při cestě na železniční zastávku Machnín-Hrad. Nyní musí chodit velice dlouhou oklikou," řekl starosta Chrastavy Michael Canov.
TRANSBORDÉRTransbordér je upravená lanovka. K dopravě přes překážku užívá kabinku zavěšenou na kladkách. Kabinkou pohybují přímo cestující tím, že tahají za lano. Kladkostroj je sestavený tak, aby cestující nemuseli vynakládat velkou sílu. |
Stavbu zkomplikovala druhá povodeň, která se staveništěm prohnala na konci září. Transbordér by měl přesto začít sloužit v naplánovaném termínu 10. října.
Architekt: Může sloužit i čtyřicet let
Projekt transbordéru pro Chrastavu pochází od architekta Martina Rajniše. Při jeho projektování se inspiroval stavbou profesora Mirko Bauma, který podobný transbordér vybudoval v Porúří na říčce Niers v roce 2003.
"Chrastavský transbordér bude ale dřevěný, zatímco ten postavený v Německu je kovový. Dřevěná konstrukce souzní lépe s okolní přírodou, a přestože je mnohem levnější, může při pečlivé údržbě sloužit i čtyřicet let," řekl Rajniš, který se za dílo zřekl autorského honoráře.
Transbordér Andělská Hora bude schopen přepravit až tři sta lidí za hodinu. Kapacita přepravní kabiny je šest osob nebo osm set kilogramů. Jeho zhotovení přijde na 649 tisíc korun, které zcela uhradí sponzorské dary zhruba od desítky pražských firem i soukromých osob.
Transbordér bude připravený i na případnou další povodeň. Vozík je možné vyzvednout pomocí kladkostroje vzhůru nad úroveň pětisetleté vody. Mimo betonových základů je také celý systém skladný, což jej umožňuje kdykoliv přemístit a využít podle potřeby jinde.
Transbordér v Chrastavě |