Tramvajová trať do Rochlice má naději, Liberec se vrací k původní trase

  14:27aktualizováno  14:27
Mluví se o ní už přes patnáct let a pomalu začíná spadat do kategorie sci-fi. Stavbu tramvajových kolejí, které mají propojit centrum Liberce s Rochlicí, největším sídlištěm ve městě, chtějí radní znovu oprášit.

Vizualizace jedné z variant. | foto: Vizualizace: CTECH

Zastupitelé budou příští čtvrtek rozhodovat, zda investovat do tratě, jejíž trasa byla navržená už v roce 2002. Koleje mají podle ní vést z dolního centra, od zastávky Rybníček až do Zeleného údolí, a to napříč celým sídlištěm Rochlice.

„Je to trasa, s níž souhlasilo už v roce 2003 tehdejší představenstvo dopravního podniku, které usoudilo, že je tato trasa realizovatelná a správná. Na panu náměstku Veselkovi pak bylo, aby ji zanesl do územního plánu, což se nestalo, stejně jako to neudělali ani politici, co přišli po něm. Promarnilo se zbytečně patnáct let,“ uvedl liberecký radní Martin Čulík (býv. ANO), který je rovněž členem představenstva dopravního podniku.

Město může na stavbu získat dotaci

Čulík doufá, že od zastupitelů dostane odpověď, zda tramvaj do Rochlice vůbec chtějí stavět. Zatím je totiž ještě stále možnost získat na ni peníze z operačního programu dopravy.

„Náklady se odhadem pohybují kolem 850 milionů korun. Když z toho spočítám, že 85 procent může pokrýt dotace, pak z vlastních zdrojů by mělo město zaplatit zhruba 120 milionů,“ vypočítal radní.

Jenže aby město na dotace dosáhlo, musí mít schválené územní rozhodnutí a nejlépe vydané stavební povolení. Dosud však není provedena ani změna v územním plánu. Přitom tramvajová trať může do budoucna pomoci vyřešit i nedostatek řidičů autobusů. Jedna tramvajová souprava totiž pojme tolik cestujících jako tři autobusy.

Podle návrhu z roku 2002 má vést trať z Rybníčku ulicí U Nisy, kde za krajským úřadem překročí řeku a spodem, pod mostem, podchází ulici Dr. Milady Horákové na její levou stranu. Vyhne se tedy křižovatce s Košickou. V oblouku u Teplárny se následně vnoří do místního lesíka a kolem „Vávrů“ pokračuje k zastávce U Močálu. Dál už vede podél ulice Na Žižkově a Dobiášova a pokračuje přes okružní křižovatku při ulici Krejčího až do Zeleného údolí, kde končí tramvajovou smyčkou pod sídlištěm.

„A tam už by to bylo do budoucna připravené pro pokračování trati až do Vesce a Doubí se smyčkou za Makrem,“ přiblížil Čulík.

Druhá trasa vede přes Broumovskou

Jenže zastupitelé nemají na výběr pouze tuto trasu. Od roku 2009 totiž existuje i dokumentace na trať vedoucí od zastávky U Lomu, která má končit smyčkou u Základní školy Dobiášova. Nápad tehdy podpořil záměr holandského investora, který plánoval postavit na místě bývalé Textilany nákupní centrum. Přislíbil, že výstavbu trati, která povede areálem částečně zaplatí.

Nakonec stihla firma provést jen demolici továrny a i když tramvaj nakonec přes pozemky vede, peníze na ni šly z dotací a z rozpočtu dopravního podniku.

Na papíře však zůstala trasa vedoucí východně pod sídlištěm Broumovská, kde pokračuje ke křižovatce ulic Krejčího a Dobiášova. Podle Čulíka ale neobslouží další části sídliště Rochlice a zalidněné okolí ulic Žitná a Dělnická, natož pak polovinu sídliště Rochlice v jihovýchodní části u Zeleného údolí. A ač je tato trasa kratší o dva kilometry, přesto vyjde podle radního dráž, než varianta z roku 2002.

Studie odhaduje náklady nad dvě miliardy

Zastupitel Jaroslav Zámečník (Starostové LK) ale tvrdí, že za technicky schůdnější se vždy považovala trasa vedoucí od Lomu.

„Rada si navíc minulý rok nechala zpracovat novou studii, která navrhovala několik tras z Rybníčku na Rochlice a pokaždé se investiční náklady vyšplhaly nad dvě miliardy korun,“ upozornil zastupitel.

Výstavbu tramvajové trati na sídliště, kde žije 15 tisíc lidí, prý rád podpoří. „Musí to ale být za částku, na kterou Liberec dosáhne. A dvě miliardy jsou opravdu hodně nereálné,“ dodal Zámečník.

V minulosti už v Liberci tramvaj do části Rochlice jezdila. Její provoz byl zahájen v září 1899. V 60. letech ale byla trať zrušena a místo tramvají tudy začaly jezdit autobusy. V 80. letech pak na pozemcích nad hlavní silnicí k Poštovnímu náměstí vyrostlo panelové sídliště.

Nejčtenější

Firma náhle zbourala část unikátního zámečku v Jablonci, rozčílila primátora

Do unikátní budovy zámečku Schlaraffia se v sobotu ráno zakousla rypadla bagrů....

Do unikátní budovy zámečku Schlaraffia nedaleko jabloneckého autobusového nádraží se v sobotu ráno zakousla rypadla...

Účet za tanky shořelé v Praze jde do milionů. Žár roztavil části pásů

Tank M36 Jackson je po nehodě nepojízdný. Vysoké teploty poškodily jeho...

Pět měsíců práce a více než tři miliony korun. Tak dlouho bude trvat a tolik bude stát oprava dvou historických tanků,...

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Rodičům, kterým ochrnula dcerka, zaplatí liberecká nemocnice pět milionů

Operace ve Fakultní nemocnici Hradec Králové.

Téměř pět milionů korun zaplatí Krajská nemocnice v Liberci rodičům dívky, která v roce 2009 v pěti letech ochrnula při...

Dvacet dolarů v kapse a sen o NHL. Nedvěd vzpomíná na svou emigraci

Petr Nedvěd

O té lize věděl jako kluk pramálo. „Ve Sportu vycházel se zpožděním přehled zápasů. Koukali jsme na Kanadský pohár, v...

Další z rubriky

Na jabloneckou přehradu dohlédne architekt, stánky budou jednotné

Stánek oděný do barev zebry vyrostl u přehrady načerno a stavební úřad chce,...

Jablonec nad Nisou chce zlepšit okolí populární přehrady. Například stánky by měly mít vkusný vzhled a neměly by tolik...

Žena chtěla zastavit couvající auto, to ji přimáčklo na strom

Ilustrační snímek

Tragicky skončila sobotní nehoda v Kamenickém Šenově na Českolipsku, jejíž obětí se stala mladá řidička. Při pokusu o...

Albrecht z Valdštejna na kraji Frýdlantu opět porazil Švédy

V sobotu proběhla ve Frýdlantu při příležitosti valdštejnských slavností...

Stovky lidí nestály v sobotu odpoledne na louce na okraji Frýdlantu a ani se nepsala léta páně 2019. Na více než hodinu...

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz