Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vídeň poodhaluje Malevičovu tvář

  0:14
Kazimir Malevič (1878-1935) byl tak geniálním a zároveň složitým výtvarníkem, že zatím žádná kniha, natož výstava nedokázala jeho výtvarně-filozofický odkaz shrnout do jasného obrazu. U nás s jeho myšlenkovými přesmyčkami seznamuje výborná studie Jiřího Padrty (před čtyřmi lety vyšla v Torstu) a překlad jeho úvah (v roce 1998 je vydaly Brody pod titulem Reakční žonglérství). Nyní existuje unikátní možnost vidět takřka za humny podstatnou část Malevičova výtvarného díla.

Ve vídeňském Bank Austria Kunstforum předvádí petrohradské Státní ruské muzeum 120 prací mága ruské avantgardy. Je to největší Malevičova výstava, jakou kdy Rusko na Západ pustilo.

Na místě Stvořitele
Výborný Malevičův soubor vlastní také Stedelijk Museum v Amsterdamu, k petrohradskému muzeu se však vždy vzhlíželo s velkým očekáváním. Málokdo totiž věděl, co všechno ve svých zdech skrývá. Do jeho sbírek se Malevičovy obrazy dostaly v roce 1932 - těsně poté, co byl jejich autor na souborné výstavě s názvem Patnáct let sovětského umění tvrdě kritizován v duchu Ždanovem oficiálně vyhlášeného socialistického realismu. Pro svůj "formalismus" musela být díla pro další léta uskladněna v depozitáři, do stálé expozice muzea se Malevič dostal až v roce 1977, kdy byl oficiálně "omilostněn". Teprve loni v prosinci pak Petrohrad ukázal vše, co z Malevičovy tvorby v Rusku zůstalo.

Název výstavy:
Malewitsch

Koncepce výstavy Ingried Brugger, Jewgenija Petrowa, Joseph Kiblitsky.

Bank Austria Kunstforum ve spolupráci se Státním ruským muzeem v Petrohradě.

Bank Austria Kunstforum, Freyung 8, Vídeň.

Vstupné 120, snížené 100 šilinků.

Výstava trvá do 2. prosince 2001.

A není toho málo. Ve Vídni visí jeho legendární Černý čtverec, Černý kříž i Černý kruh, nechybí ani další obrazy tvořené v duchu jeho mystického systému zvaného suprematismus. "Existují síly a neexistuje žádné prázdné místo na malířském plátně," tak Malevič popsal své bezpředmětné obrazy ponořené do univerza mimo čas a prostor. Malevič se stavěl do role Stvořitele, který může svět proměnit v místo trvalé harmonie. Čtverci říkal "nahá ikona" a sám se portrétoval jako renesanční velmož, s rukou v pozici odpovídající bohorodičce. Chtěl být bohem panujícím nad světem v podobě nekonečného uměleckého artefaktu.

Zvláštní procitání ze snu
Výstava ovšem ukazuje především období, v němž Malevič ze svého suprematistického snu procital. "Po roce 1927 nastává v Malevičově malbě drastický zlom. Obrazy maloval ve staré manýře a přetvářel svá raná díla," píše Florian Steininger ve výtečném třísetstránkovém katalogu výstavy. Autor začal své obrazy antedatovat. I vystavovaný Černý čtverec vznikl až v polovině dvacátých let, Malevič jej přitom označil rokem 1913. Steininger to vysvětluje jeho snahou využít na starých pracích nově získané znalosti. V letech 1927-1932, kde leží těžiště výstavy, Malevič rozpracovával své dřívější neoprimitivistické kompozice. V obrazech se vrátil k tradičním figurativním motivům, ale tvořil je pomocí suprematistických prvků. Otec geometrické abstrakce se tak na konci života zřejmě snažil osvobodit ze stavu, který Jindřich Chalupecký označil jako "mučednictví nicoty".

Malevičovy práce z tohoto období působí pitoreskně. Plochy zoraných polí určují barevné horizontální linie připomínající pruhovaný svetr. Z nich vystupují postavy složené z bezobsažných, striktně geometrických a ostře barevných tvarů. Někde je redukce dotažená až téměř do abstrakce. Výborně je Malevičův přístup k figurám vidět v "triptychu" Tesař. V první verzi je muž namalován postimpresionisticky včetně jednotlivých stébel trávy a latěk u plotu. Druhá už ukazuje tesaře neoprimitivisticky - tráva ještě zůstává, ale tělo se mu rozložilo do náznaků grafických útvarů. Poslední verze mu pak vousy i trup těla zjednodušila až na průhledové obrazce obrácené do sféry barevných tónů a stínů.¨

Úpadek
Těžko snesitelné jsou však Malevičovy práce z třicátých let. Krajinky s rozkvetlými stromy, krásnými dívkami a mihotavým sluncem odpovídají formou i obsahem přesně tomu, co sám devět let předtím odsuzoval: "Malířství bylo kravatou na škrobené džentlmenově košili a růžovým korzetem, který stahoval napuchlé břicho ztučnělé dámě." Kde je najednou konec jeho architektonům, tedy návrhům nerealizovatelné architektury pro vyšší lidské bytosti, "prirodniky", ve výstavě rovněž prezentovaným?

Ve světle tohoto posledního období je teprve vidět skutečná tragédie ideálů meziválečné avantgardy. V Rusku a v Německu musely srazit podpatky před státní mocí, jinde před nastupující komercializací uměleckého provozu. Z Malevičových obrazových evangelií se dnes stal předmět velmi výhodného obchodu a současný výtvarný věrozvěst Alexandr Brener před čtyřmi lety Bílý kříž v amsterodamské expozici posprejoval symbolem dolaru.

A jak mysticky vypadá Malevičova ve Vídni poprvé zveřejněná posmrtná maska! Vidíme tvář člověka, jehož proroctví o moderním světě se neuskutečnilo, přesto v ně i v okamžiku smrti jistě věřil.

Kazimir Malevič: Tesař, 1928/29.

Kazimir Malevič: Krajina s bílým domem, 1928/29.

Kazimir Malevič: Dvě dámy v zahradě, 1930.

Kazimir Malevič: Sportovci, 1930/31.

Kazimir Malevič: Sekáč, 1912.

Kazimir Malevič: Démon, 1914.

Kazimir Malevič: Autoportrét, 1907.

Kazimir Malevič: Letec, 1914.

Kazimir Malevič: Děvčata, 1928.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

VIDEO: Se Zlatou lýrou se vrátili Kubišová, Kryl, Matuška, Gott i Pilarová

20. května 2024  16:45

V pražském divadle Hybernia hostoval soubor nitranského Divadla Andreja Bagara s muzikálem Zlatá...

RECENZE: Furiosa není tak zběsilá jako Max, ale neméně šílená

20. května 2024

Premium Film Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015 byl...zběsilý a šílený. Ultimátní filmový thrash metal....

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Točí se nové seriály. Ekologické Limity, další Dvojka na zabití i osud Slovanu

20. května 2024  6:30

Dva hrané a jeden dokumentární seriál v současné době chystají tuzemské stanice. Pro ČT točí Petr...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....