Před dražbou se cena odhadovala na 400 tisíc až 600 tisíc eur (10,2 milionu až 15,3 milionu korun), konečná částka se však po dramatickém přihazování v aukční síni v Dijonu vyšplhala na více než osminásobek.
O obraz nazvaný Trůnící Panna Marie s dítětem měla zájem i česká Národní galerie. Ta dílo na jaře představila veřejnosti, koupit ho chtěla za 65 milionů korun.
Obraz malovaný temperou na dřevě byl dlouhá léta v domě dijonské rodiny, která neměla tušení, že se mezi nimi po generace dědí dílo jednoho z nejvýznamnějších českých představitelů vrcholné gotiky.
„Majitelé obraz považovali za obyčejný dekorativní panel a chtěli ho prodat společně s nepříliš hodnotnými stříbrnými předměty a koupelnovým nábytkem,“ popsal šťastný objev znalec Hugues Cortot ze skupiny Turquin, která aukci pořádala.
Experti, včetně pracovníků Národní galerie a Ústavu dějin umění Akademie věd, potvrdili, že se jedná o dílo anonymního českého malíře vrcholné gotiky Mistra vyšebrodského oltáře. Ten byl pojmenován podle svého nejvýznamnějšího díla - devíti deskových maleb na hlavním oltáři v klášterním kostele cisterciáků ve Vyšším Brodě.
Zájem o nákup středověkého obrazu byl enormní, malbu nakonec získal neznámý kupec, který přihazoval po telefonu. České instituce v aukci neuspěly. „Je nám to líto... cena ale podle ministerstva neodpovídá reálné hodnotě,“ uvedla Lagronová.
Malba zobrazuje Pannu Marii oděnou v modrém šatu a zlatém plášti, která na rukou drží Krista. Ten se jednou ručkou chytá za nohu a druhou tiskne palec madony. Podle odborníků je podobné přirozené gesto na obrazech z poloviny 14. století výjimečné.