Galerie díla získává především díky darům, dotacím a příspěvkům mecenášů, proto průměrná cena za jednu akvizici není podle Knížáka vysoká. "Ta cena je samozřejmě malá, protože řadu děl od mladých autorů kupujeme levně a navíc jsem dostali hodně věcí zadarmo díky tomu, že jsme těm umělcům organizovali výstavy," řekl ČTK Knížák. Navíc podle něj velmi pomohlo, že se už zhruba 40 let pohybuje na světové výtvarné scéně a má hodně známých.
Bylo pro něj tedy jednodušší získat za dobrou cenu nebo zdarma kvalitní umění.
V prvním desetiletí po roce 1989 neměla podle Knížáka Národní galerie plán získávání nových uměleckých děl a prezentovala umění ve zúženém a totalitou vypěstovaném schématu. Až v roce 1999 se prý podařilo stanovit výstavní akviziční principy a priority. Knížák to napsal v předmluvě k publikaci.
Nejmladší umění získává NG zejména díky Ceně 333, soutěži pro umělce do 33 let. Národní galerie kupuje díla z finálního výběru. Důležitým zdrojem akvizic je také mezinárodní Trienále. Téměř 3 000 exponátů galerie dostala od uměleckého teoretika a sběratele Jiřího Valocha. Shromažďoval umění 30 let, svou sbírku galerii věnoval v roce 2003. V získávání děl mladých autorů galerii velmi pomáhá také česko-švýcarská nadace manželů Jelínkových.
Deset let s milanem knížákem v NG |
Národní galerie sbírá nejen mladé umění, ale i díla autorů dalších generací. Podle Knížáka je zajímavé, že řada již zralých umělců spolu s uvolněním politických a společenských poměrů po roce 1989 prudce zkvalitnila svou práci. "To nebývá ve světě obvyklé, namátkou uvádím Stanislava Kolíbala, Jana Kubíčka, Karla Nepraše a Zdeňka Sýkoru," napsal Knížák.
Za významný považuje ředitel také zisk děl od Pavla Brázdy, Zdeňka Macka nebo Karla Pauzera, cení se rovněž zakoupení dříve zrestituované Ženy s kobercem od Emila Filly a obrazu Oplakávání Krista od Karla Černého.
Ředitel dále píše, že je hrdý na to, že se galerii daří pokrývat téměř celé spektrum současných výtvarných snah. "Národní galerie je klasická i progresivní zároveň, především však nepodléhá módním vlnám," napsal Knížák dále. To je jí prý stále vyčítáno, podle něj ale právě odolávání módním trendům je nejzásadnějším kladem galerie.
Ministerstvo kultury v současné době začíná pracovat na definici výběrového řízení na budoucího ředitele Národní galerie. O termínu řízení ani o případném Knížákově odchodu nebylo zatím rozhodnuto. - Čtěte Obhajovat se nebudu, říká šéf Národní galerie Milan Knížák