Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Když Rusové a Francouzi vystavují spolu

  15:07aktualizováno  15:07
Obrazy z let 1870-1925 ruských i francouzských mistrů - Cézanna, Van Gogha, Matisse, Kandinského, Maleviče či Tatlina - hostí do 8. dubna londýnská Royal Academy of Arts.

Pablo Picasso - obraz Dryáda | foto: Royal Academy Of Arts

Výstava ruského a francouzského realismu i avantgardního umění, nazvaná Z Ruska, je událostí sezony nejen pro Londýn. Láká milovníky umění z celé Evropy a stojí za pozornost už jen proto, že představuje mnohé z nejcennějších mistrovských děl prvních desetiletí 20. století.

Velká část z nich je v Anglii vystavena poprvé. Všech sto dvacet exponátů bylo zapůjčeno ze sbírek nejlepších ruských muzeí: Puškinova muzea, Treťjakovské galerie, Státního ruského muzea a Ermitáže.

Výstava také dokládá, že evropská historie umění onoho období je založena na trvalé myšlenkové výměně mezi Západem a Východem. Rozdělením do čtyř celků představuje logickou posloupnost vývoje umění a propojení inspirací v obou zemích od poslední třetiny 19. století do meziválečného období.

Ďagilevův ruský balet i Matissův tanec
První část je věnovaná ruským realistům, jejichž hlavní představitel Ilja Repin v obraze Říjnový manifest zobrazil pouliční protesty v Moskvě při revoluci v roce 1905. Zastoupeni jsou i další členové Peredvižniků - hnutí, které přetrhalo výtvarné konvence spojené s tradicí petrohradské Akademie umění.

Místo ateliérové tvorby se zaměřili na krajinomalbu, sociální témata, výjevy z venkovského života a ruskou historii. Po boku ruských krajinářů visí francouzští představitelé realisticky orientované Barbizonské školy, jejíž hlavní představitelé Théodor Rousseau, Charles Daubigny či Jean-Francois Millet nacházeli potěšení z krajinomalby v plenéru a podobně jako Rusové výtvarné konvence odmítali.

Na přelomu 19. a 20. století přiváželi ruští mecenáši Sergej Ščukin a Ivan Morozov z Francie do Ruska výtvarné „ismy“. Právě jejich zásluhám i sbírkám zahrnujícím obrazy od Moneta, Cézanna, Van Gogha i Picassa je věnovaná druhá část expozice. Její největší senzací je Tanec Henriho Matisse.

Fauvisticky laděné tančící postavy držící se za ruce namaloval Matisse roku 1910 na Ščukinovu objednávku. Své místo našel obraz v Ščukinově moskevské vile, kde visel až do konfiskace v roce 1917; Ščukinovi dědicové marně usilují o jeho vrácení. Matisse byl důležitým zdrojem inspirace především pro Vasila Kandinského, který do své abstraktní tvorby ovlivněné barevností francouzského fauvismu vložil svůj úzký vztah k hudbě. Jeden z jeho prvních abstraktních obrazů, Kompozice no. 7 z roku 1913, v sobě nese kosmickou energii a tvarem a barvami zobrazuje harmonii i chaos.

Několik let před říjnovou revolucí nacházejí ruští malíři vlastní silnou výtvarnou identitu, jež odrážela dynamiku pohybu signalizujícího blízkost revoluce i snahu dojít k absolutní abstrakci obrazu. Malevič, Kandinskij, Chagall odcházejí do Německa a Francie a později se stávají hlavními představiteli ruského avantgardního umění. Třetí část výstavy je věnována slavnému divadelnímu impresáriovi a zakladateli ruského baletu Sergeji Ďagilevovi.

Ďagilev sehrál důležitou roli v upevnění vztahů mezi ruskou a francouzskou uměleckou scénou nejen proto, že představoval francouzskou baletní i malířskou tvorbu v Rusku a ruskou tvorbu v západní Evropě, především v Paříži. Jeho snahy se zkomplikovaly po roce 1917, kdy musel zůstat v emigraci jako „dekadentní buržoa“.

Chagall a ti druzí
Dalším velkým představitelem ruské avantgardy je Marc Chagall. Jeho obraz z let 1917-1918 Promenáda zobrazuje krajinu rodného Vitebsku a vznášející se milence, Chagall ho namaloval, ovlivněn francouzským kubismem, dva roky po svatbě s Bellou Rosenfeldovou.

Obrazy Michaila Larionova a Natálie Gončarové korespondují na jedné straně s francouzským postimpresionismem, především s tvorbou Cézanna a Gauguina, na druhé straně je jejich tvorba silným výrazem ruského tradičního umění v jeho nejjednodušší podobě.

Vlivy kubismu a italského futurismu se dají vysledovat v brilantních dílech Jeana Pougnyho, Pavla Filonova i v experimentální tvorbě Olgy Rozanové, Ljubov Popové a Alexandry Exterové. K vidění je i konstruktivistická tvorba Vladimíra Tatlina a díla Kazimira Maleviče. Triptych Černý čtverec, Černý kruh a Černý kříž namaloval hlavní představitel suprematismu ve 20. letech. Byl završením jeho snahy vytvořit nový směr zbavený všech tradic a vysvětlující zákonitosti světa pomocí geometrie.


Výstava, která málem nebyla

Obrazy z ruských sbírek se představily ve dnech 15. 9. 2007-6. 1. 2008 v německém Düsseldorfu, odkud měly putovat do Londýna. Ruské orgány je však odmítaly zapůjčit z obav, že by je britské soudy mohly zabavit kvůli majetkovým nárokům třetích subjektů. Definitivně schválili Rusové zapůjčení obrazů do Londýna až 31. prosince - poté, co britská vláda prosadila zákon znemožňující konfiskaci uměleckých děl zapůjčených ze zahraničí.

  • Nejčtenější
Premium

Je z ní druhá Greta. Z Emmy Watsonové se stala ekologická aktivistka

Filmová čarodějka to dopracovala k důležitým proslovům a boji za ženská práva. Co všechno už má Emma Watsonová vlastně...

Hudební kalendář 2020: jaké největší zahraniční hvězdy letos přijedou?

Česká republika už se stala důležitou zastávkou zahraničních hudebních hvězd. V roce 2020 přijedou i ty, které ji dosud...

TELEVIZNÍ CENY: Koptashow, nebo Odvolací soud? Vyberte zábavný pořad roku

Na portálu iDNES.cz pokračuje pátý ročník televizních cen. Čtenáři vyberou postupně nejlepší český i zahraniční seriál,...

RECENZE: Tupí a tupější se snaží přesvědčit, že komedie nemusí mít humor

Režisér a producent Miloslav Šmídmajer uvedl premiéru svého Případu mrtvého nebožtíka tradiční populistickou frází, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapený Hus, chuligán Žižka, mohykán Roháč. Husitská trilogie v jednom

Tvář celá zbrocená krví má jen jedno čisté místo tam, kde jsou jasně znatelné kontury sejmuté pásky přes oko. Výmluvným...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Czech Press Photo má vlajka z Letné. Nese emoce i klade otázky, říká porota

Titul Fotografie roku získal snímek Lukáše Bíby, který zachycuje českou vlajku rozvinutou nad hlavami tisíců...

Z Hrádečku na Hrad. Rok 1989 připomínají výstavy v NG i Pražské křižovatce

Oslavy třiceti let svobody vyvrcholí o víkendu, události sametové revoluce a přechod k demokracii tak připomínají i...

Premium

Neexistuje nárok na nenahraditelnost, říká rektor Akademie výtvarných umění

Nejstarší umělecká škola na našem území, pražská Akademie výtvarných umění, letos slaví 220 let od svého založení....

Premium

Krást umění se nevyplácí. Prodej je složitější než samotná vloupačka

Ukrást slavný obraz je pošetilé. Proč? Protože ho ani sousedům nebudete moci ukázat. Přesto zloději umění řádí stále,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz