Večer v Míčovně, jenž spadal do dramaturgické řady Masarykův hudební salon, evokující hradní koncerty v éře našeho prvního prezidenta, se totiž v první půlce rozjel "vážně", jako připomínka repertoáru legendárního Českého kvarteta, jež u Masaryka často vystupovalo.
A tak po Sukově Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave následoval snad nejslavnější český smyčcový kvartet - Z mého života od Bedřicha Smetany.
Škampovci ho pojali jako skutečné drama ze života. Od obecných zvyklostí se odlišovali jen tím, že při hře - s výjimkou cellisty - stáli.
Druhá polovina už odbočila k experimentu, k vzájemnému jemnému provokování nekonvenční Ivy Bittové a "seriózního" kvarteta.
Výběr z Janáčkovy Moravské lidové poezie v písni, Uspávanky Vladimíra Godára a vlastní skladby Ivy Bittové navodily atmosféru sugestivního škádlení a pohrávání si se zpěvem, řečí, zvuky i nástroji, jaké známe už z dřívějších nahrávek této umělkyně a k němuž se připojili i členové kvarteta.
Struny podzimu |
Nic takového! Už syrově skřehotavý recitativ ukázal, že tahle čarodějka raději hodí rukavici a zůstane sama sebou, než aby prznila Mozarta jakýmkoli náznakem stylizování se do beztak nedosažitelné techniky.
On-line rozhovor s Ivou Bittovou čtěte ZDE |
Jenže Bittová vyráží zbraň z ruky tím, že svou Elvíru vědomě staví na vlastním svébytném expresivním výrazu. A jako ryzí a výraznou autorskou parafrázi (potažmo s doprovodem smyčcového kvarteta) je nutno její výkon posuzovat.
V tomto smyslu jde bezesporu o lekci různým bezzubým padělatelům Mozarta i dalších skladatelů. Padělek klasika v podání Bittové je totiž natolik zubatý, ježatý a sršatý, že se stává nenapodobitelným originálem!
Zpěvačka a houslistka Iva Bittová na trutnovském festivalu. (16. - 18.8. 2002) |
Iva Bittová na trutnovském festivalu. (16. - 18.8.2002) |
Houslistka a zpěvačka Iva Bittová na festivalu pod Okoří. |
Iva Bittová. |
Iva Bittová |
Iva Bittová. |