Bídníci: návrat legendy se vydařil

  • 1
Pak že nelze dvakrát vstoupit do téže řeky. Muzikál Les Misérables - Bídníci, který před jedenácti lety odstartoval výpravné produkce tohoto žánru v Česku, se včera vrátil do Prahy za účasti zvučných pěveckých jmen v režii Petra Novotného. A znovu české nastudování přispívá nejlukrativnější muzikálové značce k dobrému zvuku.

Bídníci byli první francouzský muzikál, který udělal díru do světa. Skladatele s maďarskou krví Claude-Michela Schönberga a tuniského libretistu Alaina Boublila nadchly muzikály jako West Side Story nebo Oliver! a napsali nejdříve Francouzskou revoluci. Později sáhli po slavném díle Victora Huga a v září 1980 měli Bídníci premiéru v Paříži.

O pět let později se představili britským divákům - už ve verzi, která nebyla tolik zatížena znalostí knižní předlohy a pod producentskou taktovkou Camerona Mackintoshe. Muže, který je prý nejvlivnějším producentem na světě. Toho si je vědom a na své jméno dbá. Získat od něho licenci na uvádění Bídníků bývá oříšek, navíc po podpisu smlouvy Mackintoshovi lidé dohlížejí v každé zemi na přípravy a sdělují inscenátorům svoje připomínky.

Je na co se dívat

Připomínky londýnských „inspektorů“ však v případě tuzemské realizace nemohly znít příliš hlasitě. Příběh z galejí podmínečně propuštěného Jeana Valjeana, který se stal továrníkem a starostou městečka Montreuil-sur-mer a který se po smrti Fantine - jedné ze svých pracovnic - ujal její dcerky Cosette, zatímco je kvůli porušené podmínce celý život pronásledován komisařem Javertem, je výpravnou podívanou se zkušenými zpěváky a živým orchestrem.

Velká výprava však není na českém muzikálovém jevišti nic nového, již Bídníci před jedenácti lety se hráli ve velkorysé dekoraci i kostýmech, navíc v magickém interiéru Divadla na Vinohradech. Výzvu bohaté výpravy vyslyšely i další projekty jako Jesus Christ Superstar, Dracula či Monte Cristo (poslední však zároveň posloužil jako důkaz, že kulisy ještě dobrý muzikál nedělají). Bídníci zázemí dlouho skrývají, veškerá produkce se odehrává na malém plácku ohraničeném šály plátna, za kterými se scéna dá jen tušit.

Postupně se pak odkrývají dvě řady domovních štítů a vysunuté zábradlí, které předznamenává pozdější Javertův sebevražedný skok do rozvodněné Seiny. Jsou tu funkční kladky ve Valjeanově dílně, barikáda z dlažby a harampádí, zkušeně je využito prostoru jeviště i jeho prostřední otáčivé části. V pečlivosti a detailech provedení padne vyčítavé oko na hospodské rozlévání - zbytečně tu ve džbánku a skle chybí jejich tekutý obsah.

A je i co poslouchat

Chloubou české verze muzikálu je jeho převedení do češtiny. Dnes již bohužel zesnulý Zdeněk Borovec také v programu novém i původním popisoval, jaké svízele tahle práce obnáší. Jeho překlad však nástrahy překonal, nevybočuje ze smyslu a zároveň hladce stéká po tónech bezchybného a energií nabitého orchestru dirigenta Milana Svobody.

První třetina představení v pražské Goja Music Hall patří Heleně Vondráčkové a její Fantine. Vondráčková do této postavy prodala svoje dlouholeté zkušenosti, její tón je dráždivě naléhavý. Rozhodla se jít do role naplno a tahle vůle se vyplatila; až do Fantinina konce ovládá Vondráčková pódium. Potom předává pomyslnou štafetu dvojici mužů - Jeanu Valjeanovi a Javertovi, tedy na premiéře Janu Ježkovi a Danielu Hůlkovi. Také oni využívají svoji bohatou hlasovou dispozici, celoživotní souboj jejich postav má velké napětí, které se v hudbě i zpěvu skvěle odráží.

Až mrazí v zádech, jak se jejich vokály nesou akusticky slušně vybavenou halou. Režisér Novotný měl šťastnou ruku i při výběru dětských představitelů. Malého Gavroche zazpívala Helena Kriglová tak profesionálně, že by jí někteří dospělí mohli závidět. Naopak se svou postavou si příliš neporozuměla Tereza Mátlová, jejíž operní interpretace Cosetty zní jako z jiného světa. Většina zpěváků je zde však na vrcholu, ať již jde o groteskní Thénardierovy (Jiří Korn, Hana Křížková), Enjolrase Tomáše Trapla či Eponine Leony Machálkové.

I napodruhé to Petru Novotnému s Bídníky vyšlo. Je z něj muzikálový bard, který skvělé hudbě i textu udělal téměř bezchybnou službu. Za to mu patří dík, a nejen ten od pana Mackintoshe z Londýna.

V Bídnících hraje i Helena Vondráčková.

Veselá scéna z hospody z muzikálu Bídníci.

Jiří Korn hraje v Bídnících s dcerou Kristinou.

Leonu Machálkovou muzikál proslavil. První velkou rolí pro ni byla Máří Magdaléna v Jesus Crist Superstar, v Bídnících hraje dceru hospodských Eponinu.

Petr Novotný režíroval Bídníky už v roce 1992. Byl rovněž u muzikálů Jesus Crist Superstar či Evita.

Karel Černoch se vrací do role Valjeana po jedenácti letech.

Jiří Korn jako Thénardier při premiéře nového provedení muzikálu Les Misérables - Bídníci, která se konala 16. září na pražském Výstavišti.