- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pavel Ryška | foto: Michal Sváček, MAFRA
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
V televizním portrétu, jenž se točil ke sklonku Pilařova života, se autor prezentuje jako „videista“. Znamená to, že mu animovaný Rumcajs s Večerníčkem nestačili?
Myslím, že chtěl mluvit současným jazykem „obrazové doby“ a využívat při tom všech dostupných technických prostředků. Od začátku 60. let se snažil malbu a kresbu propojit s fotografií a filmem, což nebylo nijak snadné, protože filmová technika i materiál byly v tehdejším Československu jen stěží dostupné jednotlivcům, kteří toužili samostatně a svobodně experimentovat. Podobné to bylo později s videem. Pilař s ním začal pracovat jen díky tomu, že se v roce 1984 podílel ve Stockholmu na sérii krátkých filmů a za honorář si pořídil vlastní videokameru.
Pilařovy skříňky připomínají herbáře nebo krabice s preparáty ze školních kabinetů, ale taky relikviáře. Jsou v nich uložené ostatky matky přírody, fragmenty grafik, nejrůznější řemeslné výrobky i staré fotografie.
Připojte se ještě dnes a získejte:
Recenze: Matrix Resurrections 80 %, Spojenci 50 %, Po strništi bos 70 %, Moje nová tvář 65 %, 2012 50 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Osm hrozných 65 %, Poslouchej 50 %, Spravedlnost 60 %, Hra s nevěrou 50 %, Kroky a skoky české animace 50 %
Klíčová slova: Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta