Asijští tanečníci zahájí Tanec Praha v Sazka Areně tento čtvrtek.
Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan kombinuje styl západní taneční školy s východní pohybovou kulturou – od bojových umění přes akrobacii čínské opery po tai-či.
Představení Moon Water vycházelo z buddhistického přísloví, pro inspiraci k nynější inscenaci Songs of the Wanderers si Lin Hwai-min jel do Indie.
"Celou choreografií proniká pocit klidu a míru, který jsem silně pocítil právě na cestě po Indii. Dalším zdrojem byla povídka Hermana Hesseho Siddhárta, ale nečekejte, že budeme tancem vyprávět příběh," říká choreograf.
Jiné neobvyklé kulturní spojení vytváří podmanivé gruzínské písně. "Znějí nesmírně sakrálně, ale jsou to lidovky pojednávající třeba o práci na poli nebo o pití," směje se Lin Hwai-min.
Na rolníky upomíná rovněž hlavní rekvizita představení: rýže, která je v Asii symbolem života. Tanečníci se v ní válejí, vytvářejí v ní obrazce, vyhazují ji do vzduchu nebo se na ně snáší jako zlatavý vodopád. Pro potřeby představení prošla rýže zvláštní úpravou a barvením, takže připomíná kousíčky zlata.
"V dětství jsme pozorovali farmáře, jak rozhazují rýži po poli, a chtěli jsme si s ní hrát. Dospělí nás ale hnali, rýže je totiž v naší zemi posvátná. Takže možná že tuny téhle plodiny mám na jevišti proto, abych si vynahradil svou dětskou frustraci," žertoval Lin Hwai-min.
Zkoušky na inscenaci soubor zahájil denními šestihodinovými meditacemi. "Měsíc jsem tanečníky nutil jenom meditovat. Nenáviděli mě. Pozvolna se však nechali vést energií svého těla a já je požádal, aby zkoušeli improvizovat. Z toho vznikl plynulý, takřka nepřerušovaný pohyb," vysvětluje choreograf.
Právě zvláštní, odlišná kvalita pohybu asijských tanečníků fascinuje euroamerické publikum. "Evropský tanec vychází z přímých gest, tanečníkovo tělo se vypíná vzhůru k nebi podobně jako gotická architektura. Pohyby mých tanečníků naopak vyrůstají ze země, z chodidel a všechno směřuje do kruhu," upozorňuje Lin Hwai-min.