Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Káťa Kabanová zase jednou ve vodě, ovšem bez fantazie

  17:55
Čekání na nějakou skutečnou událost, kterou by nabídlo nové vedení Opery Národního divadla, pokračuje. Nestala se jí ani nová inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Navzdory známému jménu režiséra.
Scéna z inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Národním divadle

Scéna z inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Národním divadle | foto: Zdeněk Sokol

Španělský divadelník Calixto Bieito k sobě před lety upoutal pozornost tím, že klasická díla zahlcoval násilím, nahotou a sexem. S tím se ovšem nedá vyžít věčně. A jakkoli jeho životopis v tištěném programu používá k charakteristice jeho prací výrazy jako „nekompromisně jedinečná inovativnost“, či „vize vysokého napětí a energie“, tak v Káti Kabanové se z toho mnoho vysledovat nedá.

Scéna sevřená do bílého prostoru bez kulis a rekvizit, připomínající vězeňskou kobku, v níž jsou postavy uzavřeny bez možnosti úniku, není na operních jevištních ničím novým. Může být, pokud je přítomna nějaká zásadní myšlenka a režisér dovede herce, kteří jsou odkázáni jen sami na sebe a vzájemné reakce, k precizním výkonům.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová

50 %

Dirigent: Jaroslav Kyzlink

Režie: Calixto Bieito

Národní divadlo, premiéra 28. ledna 2022

Jenže to tady neplatí. Na začátku sice Káťa zoufale běhá kolem zdí, tluče do nich, dokonce leze po postranních žebřících, ale krom toho, že je to až primitivně názorné (Pochop diváku, já chci z tohoto maloměstského prostředí a z nešťastného manželství pryč!), tak dál se vlastně nic neděje. Podobně intenzivní a provázané herecké akce nenásledují. Příchody, odchody, občasná gesta či pózy působí jakoby nahozeně a nedodělaně. Třeba snaha dodat vlastní příběh i panovačné Kátině tchyni Kabaniše, která se v Bieitově pojetí – zase názorně - umí taky rozplakat, vyznívá naprázdno; Janáček jí prostě nějakou „měkčí“ polohu nepřidělil.

Kostýmy jsou jakousi směsicí plus minus z let padesátých až sedmdesátých minulého století. Takové dnes na operních jevištích převládají, ať se hraje jakékoli dílo – od baroka po současnost. Hrdinové by si je mohli půjčovat napříč staletími… Ale proč je mají na sobě, kde a proč se to vše odehrává, na to neodpovídá ani režisér Bieito.

Ten sice ke konci přijde s pozdním jevištním efektem – napřed se zadní stěna sklopí dolů a jeviště se pak zalije vodou, v níž Káťa spáchá sebevraždu tak, že kabát zatíží kameny a položí se do vody. Seshora k tomu ještě prší. Nejde o nic nového – v této opeře se představitelky titulní role nezřídka položí do vody. Budiž jim všechna čest samozřejmě, ovšem jen takoví mistři divadla jako Robert Carsen dokáží téma „Káťa Kabanová a voda“ (jež režiséry právem vzrušuje, neboť řeka Volha hraje v příběhu svou roli) rozvést ve skutečné drama. A jen takový mág divadla jako Christoph Marthaler uměl v minulosti svou ironizující poetikou vnést do této české klasiky něco naprosto nového.

Tito dva tvůrci zaslouží zmínku, protože jejich inscenace Káti Kabanové může znát i vícero zdejších diváků. Bieito do této ligy nepatří, což ostatně před několika lety naznačila i jeho norimberská inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu, uvedená v rámci janáčkovského festivalu v Brně.

Co to vlastně zpívají

Poslouchat orchestr, který vedl Jaroslav Kyzlink, bylo zajímavější ve vyhrocenějších místech než v těch, která vyžadují měkce zpívat i od nástrojů. Přesto v rámci celého premiérového večera byl výkon orchestru tím nejlepším. Což zase není tak obtížné, protože špičkové janáčkovské pěvce divadlo nemá. A to i ve smyslu zřetelnosti slov. 

Přitom ze světa, kde se Janáček hraje často a v originále, je člověk zvyklý na jakousi kosmopolitní češtinu. Kde jinde než v Národním divadle by si chtěl užít pěknou českou výslovnost? Jenže českým zpěvákům je většinou rozumět méně než cizincům. Alžběta Poláčková s rolí Káti spíš bojuje, slova polyká, některé lyričtější pasáže se jí daří zazpívat pěkně, ale chybí jí větší rozsah a dramatičtější úseky zvládá s námahou.

Evě Urbanové v roli Kabanichy jsou sice slova víc rozumět, ale zase téměř chybí zvuk, vlastně už jen recituje - jenže u Janáčka by se měly zpívat všechny role. Tenorista Peter Berger jako Kátin milenec Boris působí jako přírodní tenor, jenž part nahlas přezpívá systémem start-cíl, ale nijak ho mezi tím neztvárňuje.

Paradoxně asi nejvíce utkvěla v paměti islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir v roli Varvary, která se slova poctivě naučila a jejíž hlas měl aspoň nějakou barvu. Josef Moravec jako Kudrjáš, Jaroslav Březina jako Tichon a Jiří Sulženko jako Dikoj zanechali jen matný dojem, tedy krom toho, že druzí dva jmenovaní se klátí či padají na zem, aby každý pochopil, že jejich postavy mají problém s alkoholem – vychází jim z toho pouhá karikatura, což jde ovšem v nemalé míře na vrub přeceňovaného režiséra.

Empatická a otevřená, hodnotí první dámu autorka dokumentu Šorelová

  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...

VIDEO: Mrknete a vše se promění. Patnáctiletá La Putyka láká na Okamžik

26. dubna 2024  15:38

Cirkusové šapitó Azyl78 už brzy odhalí svou plachtu, aby pozvalo diváky na aktuální novocirkusovou...

Zemřel Mike Pinder z Moody Blues. Jejich megahit zpívaly Bílá i Rottrová

26. dubna 2024  13:06

Ve věku 82 let zemřel Mike Pinder, zpěvák a klávesista britských The Moody Blues. Pinder byl...

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

26. dubna 2024

Rozstřel Ilja, David, Jakub. Česká televize v sobotu uvede dokument o třech generacích herecké Dynastie...

Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky

26. dubna 2024

Hned dvě představení věnovaná naší slavné malířce Toyen mají tuto sezonu premiéru v hlavním městě....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...