„Počet klientů mě nepřekvapuje. Nepochybovala jsem o tom, že zájem o služby centra bude. Co je ale zarážející, je právě závažnost případů, s nimiž se v praxi setkáváme,“ uvedla Salátová.
Ze zkušeností z mateřského centra věděla, že podobná služba založená na pomoci psychologů, ale například i sociálních pracovníků, v regionu chybí.
Sestavit tým nebylo lehké
„Dříve jsme v okamžiku, kdy se vyskytl problém, neměli klienty za kým posílat,“ řekla Salátová. Dát dohromady tým odborníků, který by dokázal krizové situace v rodinách řešit, podle ní nebylo jednoduché. „Dokud jsem jej neměla sestavený a holky mi definitivně nekývly, nemělo cenu celý projekt spouštět,“ poznamenala Salátová.
„Než jsme navázali kontakty a takříkajíc si sedli, trvalo to rok. Teprve pak mohl začít celý kolotoč registrace nové služby,“ přiblížila ředitelka karlovarského mateřského centra její zrod.
Centrum dětské pomoci není krizovým centrem. Neposkytuje služby dětského psychiatra. Stojí na individuálním poradenství, rodinných konzultacích či sociálním poradenství.
Služby centra jsou bezplatné
Doba, po kterou jsou klienti v kontaktu s odborníky, se liší případ od případu. „U těch extrémně vážných je jasné, že budeme pracovat nejen s dítětem, ale i s jeho rodinou, a to dlouhodobě. Vedle psychologů do podobných případů zapojujeme i sociální pracovníky, kteří mohou pomoct například s hledáním bydlení či oddlužením,“ podotkla Salátová.
Pak se ale tým setkává rovněž s velice konkrétními požadavky klientů. „Jejich problémy se často daří řešit už na prvním sezení,“ doplnila. „Teenageři se na nás s problémy obracejí i sami. Věříme, že si přístup k pomoci zaslouží každý, aby mohl čelit výzvám, které život přináší,“ dodala Salátová s tím, že služby jsou díky podpoře od kraje a města zdarma.