Čtvrtek 15. dubna 2021, svátek má Anastázie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 15. dubna 2021 Anastázie

Autobusy nejsou zadarmo. Připlaťte si, vyzývá město vzbouřené firmy

  11:15
Jihlava řeší petici, která žádá, aby expresní autobusové linky do průmyslové zóny Pávov zajížděly častěji i k dalším podnikům směrem k Červenému Kříži. Podle vedení města to však bez příspěvku od firem nepůjde.

Dopravní podnik Jihlava řeší petici podniků, které chtějí, aby i k nim zajížděly autobusy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když loni na podzim zaváděla Jihlava nové expresní autobusové linky do průmyslové zóny v Pávově, panovala převážně spokojenost. Zejména zaměstnancům firem Bosch Diesel a Automotive Lighting se konečně zkrátilo únavné cestování.

Jenže netrvalo dlouho a ozvali se pracovníci i z dalších firem.

„I my chceme, aby k nám zajížděly expresní autobusy,“ vyslali magistrátu jasný vzkaz. A aby ukázali, že to myslí vážně, sepsali petici. V ní požadují, aby městské autobusové linky 31 a 32 nekončily v Pávově, ale pokračovaly ještě pár kilometrů - až do průmyslové zóny Červený Kříž. Tam sídlí řada firem – například WLS, DM Drogerie markt či Jipocar. A mnoho jejich zaměstnanců pracuje na dvousměnný provoz.

Málo spojů

Spojů jihlavské MHD zatím jezdí podle autorů petice do těchto míst málo. „Obě trasy linek 31 a 32 vedou po městském obchvatu a končí u firmy Bosch Diesel,“ píše se v petici, kterou za petiční výbor podepsala Blanka Holá.

V roce 2015 jezdilo do průmyslové zóny Červený Kříž - Střítež sedm spojů v pracovní dny a jeden o víkendech a ve svátek. Nyní tam zajíždí jedenáct spojů v pracovní dny a čtyři ve dnech pracovního klidu.

Zda se signatáři petice dočkají kýženého výsledku, není jisté. Město se totiž k jejich požadavku staví velmi opatrně. Podle magistrátního odboru dopravy není možné trasy linek 31 a 32 prodloužit.

Našponovaný jízdní řád

Svůj odmítavý postoj zdůvodňuje dvěma argumenty. Jednak je stávající jízdní řád „našponovaný“ a žádané prodloužené spoje by k firmě Jipocar přijely pozdě. Dalším důvodem je pak přetíženost některých linek. Prodloužení trasy by pak znamenalo další nárůst počtu cestujících.

„A přidat další spoj momentálně nemůžeme. Máme plnou kapacitu, jakékoli rozšíření je vázáno na použití dalšího vozu a dalšího řidiče. Nemáme žádnou rezervu nebo vůli, kterou bychom v dohledné době mohli použít,“ řekl šéf dopravního podniku Josef Vilím.

„Bylo by to řešení drahé a technicky náročné,“ podotkla náměstkyně primátora pro dopravu Jana Mayerová (ANO).

Posunout zastávku

Podle Vilíma je největším problémem zmíněný nedostatek řidičů. „Na pracovním trhu nejsou. V Česku jich chybí asi šest tisíc,“ popsal.

Magistrát proto přichází s vlastním řešením. Navrhuje přesunout zastávku „Bosch Diesel, odbočka“. Ta momentálně leží až za konečnou obou zmíněných expresních linek. Město ji chce proto umístit na jejich trasu. Lidé jedoucí expresními linkami by tak dostali možnost na této zastávce přestoupit na jiný spoj, který by je dovezl až do Červeného Kříže.

„Tento přesun by pro nás neznamenal žádný provozní problém,“ řekl Vilím.

Laciné pozemky

Nabízí se však i další varianty řešení. Náměstkyně Mayerová by chtěla začít jednat například s vedením firmy Jipocar o tom, zda by část nákladů na další spoje do této části průmyslové zóny platila ze svých zdrojů.

„Pokud bychom tyto věci dokázali dát dohromady, tak si umím představit, že by tam nějaké linky mohly zajíždět lépe než dnes,“ řekla Mayerová.

Podobnému postupu by byl nakloněn i náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD). Podle něj by diskuse se zástupci významných firem měla být součástí plánované reorganizace městské hromadné dopravy.

„Měli bychom se bavit, zda by na dopravu přispěly. Jenom zvyšovat náklady na MHD je sice hezké, ale ty náklady přece budou pro někoho prospěšné. Proč se dělaly velké podnikatelské investice ve Stříteži? Protože tam byla laciná půda. Má to ale teď sanovat městský rozpočet?“ zeptal se Výborný.

Spoluúčast firem by podle něj mohla fungovat na podobném principu jako v případě vztyčení semaforů na nebezpečné křižovatce silnice I/38 a silnici mezi Červeným Křížem a Stříteží. Na tom se v létě 2014 finančně spolupodílely město Jihlava, Kraj Vysočina a soukromá společnost LCJ. Jejím jednatelem je Petr Prokop, jenž má stejnou funkci i ve zmíněném Jipocaru.

  • Nejčtenější

Pomník uprostřed pole je záhadou. Neví se, kdo, kdy a proč ho tu postavil

Premium U Přibyslavi na Havlíčkobrodsku stojí záhadný pomník. Je ukrytý v údolí mezi poli, málokdo o něm ví. A badatelé si s...

Bez zaváhání. Hokejisté Kladna a Jihlavy zvládli i čtvrté duely a čeká je finále

Hokejisté Kladna a Jihlavy zvládli v nejkratší možné době semifinálové bitvy play off první ligy a čeká je finálový boj...

Blíží se Den D pro jihlavský Aventin. Obchodní centrum otevře 3. června

Ve složité době nuceného uzavření mnoha obchodů kvůli pandemii se v Jihlavě dokončuje miliardové nákupní centrum...

Nečas starší vládní opatření nechápe: To už jsme se všichni zbláznili?

Bez obalu říká, že pokud by měl svého syna Martina, který už válí v kanadsko-americké NHL v dresu Carolina Hurricanes,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kladno proti Jihlavě ve finále první ligy. S nejasnostmi kolem Jágra

Tak ještě závěrečný krok. Kladenští hokejisté jsou už jen kousek od vytouženého návratu do extraligy. V prvoligovém...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Žďár chce začít stavět azylový dům pro muže, místní z něj mají hrůzu

Nový azylový dům pro muže bez domova s kapacitou dvacet lůžek chce vedení Žďáru nad Sázavou začít stavět už v květnu....

Na Náměstí v Meziříčí konečně ubyla auta, pomohla změna systému parkování

Náměstí, které není zacpané auty a kde je i během pracovních dní dost volných parkovacích míst. O takovém obrázku si...

Pomník uprostřed pole je záhadou. Neví se, kdo, kdy a proč ho tu postavil

Premium U Přibyslavi na Havlíčkobrodsku stojí záhadný pomník. Je ukrytý v údolí mezi poli, málokdo o něm ví. A badatelé si s...

Poškozenou stoletou lípu zachránila od okamžitého pokácení rychlá petice

Stoletá lípa na žďárském sídlišti Libušín se dočkala podrobného dendrologického průzkumu. Přitom původně měla jít už...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...