Povede nová trasa jihlavské hromadné dopravy z největšího sídliště Březinky do průmyslové zóny k firmám Bosch a Automotive Lighting?
Kolik trolejbusů a autobusů má denně zajíždět k dopravnímu terminálu Jihlava-město?
A chtějí lidé, aby byla obnovena otočka trolejbusu ve Starých Horách?
Například na tyto tři otázky by měl dát odpověď dopravní průzkum. Jeho pořízení schválili jihlavští zastupitelé. Vyčlenili na něj částku 800 tisíc korun.
„Je natolik veliká investice nutná? Podstatná část občanů, kteří se v MHD přepravují, má Jihlavskou kartu, snad by se dalo využít dat z toho,“ dotazovala se opoziční zastupitelka Kremláčková (KSČM).
Jihlavskou kartou lidé označují nástup a výstup z MHD. Majitelé například měsíčních, čtvrtletních a ročních kuponů za to mohou získat slevu na jízdném.
Zvažují spoj, který by jezdil z Březinek do průmyslové zóny
„Celou dobu vnímáme připomínky veřejnosti k trasám linek MHD. V průzkumu půjde nejen o to, kdo kam jede, ale také o to, kdo by kam jel, kdyby tam něco jelo. Kupříkladu do Bosche nejede z Březinek žádná přímá linka. A je otázka diskuse, jestli by lidé místo auta volili třeba expresní autobus, kdyby tam jel,“ uvedl náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD).
Do dokončení průzkumu nebude město měnit trasy jednotlivých linek. Ty byly v Jihlavě dosud určovány citem a odhadem.
Podobné průzkumy jsou běžné ve městech v České republice i v zahraničí. Ten jihlavský má například prověřit i to, zda bude potřeba obnovit konečnou trolejbusu u trati ve Starých Horách. Tam v minulosti zajížděl trolejbus C, poté došlo ke změně a linka končí v Horním Kosově. Tato investiční akce byla zatím z rozpočtu města vyjmuta. Na konečné by byl nejen přístřešek pro cestující, ale také se tam počítalo se zázemím pro řidiče trolejbusů.
Sčítat se budou cestující v autobusech i čekající na zastávce
Dopravní průzkum bude zjišťovat obsazenost každého jednotlivého spoje MHD během dne na každé zastávce. Kromě počtu lidí v autobuse či trolejbuse mezi zastávkami bude mít město k dispozici i informaci o tom, kdo z jaké zastávky kam jede.
Představa je zatím taková, že v každém trolejbusu nebo autobusu budou po celou dobu jeho provozu přítomní dva sčítači. Navíc pomohou i brigádníci, kteří by na zastávkách zjišťovali cíl cesty.
Motivů, proč Jihlava chce mít model dopravy, je více. Jedním z nich je ten, že do budoucna má vzniknout terminál - spojené autobusové a vlakové nádraží Jihlava-město.
„V materiálu je uvedeno, že by další linky měly jezdit k terminálu. Pak jde také o to zajistit, aby tam jezdily aspoň všechny vlaky od Havlíčkova Brodu. A aby se konečně spravila budova městského nádraží,“ poznamenal komunista Pavel Šlechtický.
Jihlava chce řešit dopravu s výhledem na dalších patnáct let.