„Cílem je zlepšení průjezdnosti autobusů MHD městem. Z tohoto důvodu budou vyměněny všechny světelné křižovatky ve Žďáru a po těchto úpravách jimi autobusy MHD projedou takzvaně na zelenou vlnu,“ vysvětluje žďárská místostarostka Ludmila Řezníčková.
Technologie podle ní umožní nastavit signalizace podle aktuální dopravní situace.
„Znamená to, že například v případě dopravní nehody to minimalizuje dopad na dopravu a zrychlí se a zjednoduší třeba průjezd vozidel integrovaného záchranného systému,“ dodala místostarostka.
Modernizace zahrnuje jak nastavení samotné technologie, tak i fyzickou výměnu sloupů se semafory.
Konkrétně se jedná o křižovatku ulic Dolní, Wonkova, Libušínská a Jungmannova, dále křížení ulic Dolní, Žižkova, Neumannova a Havlíčkovo náměstí a rovněž křižovatku ulice Horní, Smetanovy, Novoměstské a Brněnské. Vyměněny a nově nastaveny budou také semafory u přechodů pro chodce - dvou na náměstí Republiky a jednoho v Bezručově ulici.
„Jedná se o efektivní dopravní opatření, které je ve velkých městech, jako je třeba Praha nebo Brno, již zcela běžné,“ podotkl žďárský starosta Martin Mrkos.
Dopravce novinku vítá, ale žádá i úpravu stěžejních křižovatek
Společnost ZDAR, dopravce, jenž ve Žďáru nad Sázavou provozuje MHD, novinku jednoznačně vítá, ostatně jako každý krok, který umožní snadnější průjezd autobusů městem.
„Inteligentní řadiče křižovatek komunikující s vozidly MHD jsou jedním z opatření, která by mohla plynulost dopravy skutečně zlepšit,“ vyjádřil se Richard Latislav, generální ředitel žďárské firmy ZDAR.
Dodal ale také, že neméně důležité bude rovněž řešení dalších dopravních závad ve městě.
„Jako prioritu z pohledu MHD vnímám zejména úpravu křižovatky ulic Jihlavská a Chelčického, s rostoucí intenzitou provozu pak další zdržení vzniká i na křížení ulic Revoluční a Brodské, složité jsou také výjezdy z Vysočan a Vodojemu na páteřní komunikace,“ vyjmenoval Richard Latislav.
Řidiči a řidičky za volanty městských autobusů se dle jeho slov rovněž potýkají s tím, aby vůbec vyjeli ze zastávky, přestože dle platné legislativy by jim to šoféři ostatních vozidel měli umožnit.
„V průběhu letošního roku jsme proto autobusy označili samolepkou ,Prosím, pusť mě!‘, abychom tuto skutečnost ostatním účastníkům silničního provozu připomněli,“ uvedl ředitel společnosti ZDAR.
Dlouhodobým problémem jsou nevhodně řešené zastávky
Společně s městem se dopravce snaží rovněž koordinovat situaci u hřbitova pod Zelenou horou v době konání pohřbů. „Dlouhodobým problémem jsou pak nevhodně řešené zastávky, ve kterých nedokáže autobus zajet k nástupní hraně,“ dodal Latislav.
Uskutečnění projektu dopravní telematiky vyjde na celkem čtrnáct milionů korun. Většina nákladů ale bude uhrazena z dotace, již se Žďárským povedlo získat.
„Dotace z integrovaného regionálního operačního programu, o niž jsme žádali prostřednictvím Místní akční skupiny Havlíčkův kraj, pokryje pětadevadesát procent uznatelných nákladů, které činí 10 milionů. My tedy dostaneme 9,5 milionu korun a zaplatíme čtyři a půl,“ vyčíslila místostarostka Ludmila Řezníčková.
Rozdíl v částce je podle ní dán takzvanými nezpůsobilými výdaji, kam spadá například technický nebo autorský dozor.