Systém za 16 milionů korun zajistí, aby vozidla městské hromadné dopravy v Jihlavě měla na křižovatkách přednost před ostatními šoféry. Zařídí to moduly GPS, tedy technologie využívaná například i u navigací v autech.
V trolejbusech a autobusech dopravního podniku však bude mít jiný význam. Bude sledovat dráhu a pozici vozů na linkách MHD. Pokud se trolejbus či autobus přiblíží ke světelné křižovatce, umí systém přepnout semafor v jízdním pruhu linky městské dopravy na zelenou.
Zpožděné vozidlo pojede první
"Principem preference MHD je přesně dodržovat jízdní řád. Pokud je vozidlo zpožděné oproti jízdnímu řádu, pak systém jeho směr upřednostní a přidržením zelené na semaforu vůz přednostně propustí," vysvětlil vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.
Křižovatky s předností MHDJiráskova x Hamerníkova, Jiráskova x Zborovská, Jiráskova x 17. listopadu x Tolstého, Jiráskova x Vrchlického, Dvořákova x Žižkova x Hradební, Hradební x Znojemská (hotovo), Hradební x vjezd do garáží City Parku, Fritzova x třída Legionářů (hotovo), Fritzova x Havlíčkova, Brněnská x Okružní, Okružní x Březinova, Okružní x Úvoz (u pumpy OMV), + úpravy budou nutné i na některých světelných přechodech pro chodce. |
Nevznikne tedy chaos za situace, kdy třeba na křižovatku u City Parku dorazí trolejbusy či autobusy ze čtyř směrů naráz. Zelenou na semaforu bude mít ten vůz, který má největší zpoždění.
Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Josefa Kodeta bude systém téměř na všech světelných křižovatkách v Jihlavě, po kterých vedou trolejové linky.
A podle vedoucího investičního oddělení jihlavského magistrátu Miroslava Kašíka je už nyní systém nainstalován například na nejvytíženější křižovatce ve městě - té u City Parku.
Semafory tam však zatím upřednostnit vozy MHD nemohou, to bude možné až se spuštěním celého systému.
"Dojde také k omezení rozjezdů, brzdění, úspoře elektrické energie a pohonných hmot. A dnes neefektivní čas strávený na semaforech bude nově efektivně využit pro případný další nástup cestujících na zastávkách," slibuje si od systému Ján Tinka.
Technici už jsou v terénu a systém instalují
Podle ředitele jihlavského dopravního podniku Josefa Vilíma se systém osvědčil už v mnoha jiných dopravních podnicích po celé zemi. "Máme ověřeno, že systém má efekt a zejména v dopravní špičce nedochází ke zpoždění vozů MHD. A to je myslím pro cestujícího obrovský přínos, že vůz přijede podle jízdního řádu," řekl Vilím.
Například ve Zlíně podle Vilíma díky tomu, že trolejbus na cestě z jedné konečné do druhé konečné stráví na křižovatkách méně času, bylo možné na linku vypravovat méně vozů a dosáhlo se stejného intervalu mezi spoji.
Technici už nyní upravují technologie jednotlivých světelných křižovatek ve městě. "V rámci zavedení celého systému preference je nutné upravit a zmodernizovat tři celé křižovatky, kde se předpokládá výměna řadičů za nové typy poslední generace, výměna stožárů, rozvodů a návěstidel," vyjmenoval Tinka.
Technici už začali s úpravami například na křižovatce ulic Havlíčkova - Fritzova, kde bude přidán jeden odbočovací jízdní pruh, tedy odbočení vlevo do objektu bývalé Tesly.
Následně bude modernizována dvojitá křižovatka Jiráskovy ulice s Tolstého a 17. listopadu a nakonec křížení u hřbitova, tedy ulic Žižkova a U Cvičiště. Úpravy se dotknou také některých přechodů pro chodce vybavených semafory, například v Žižkově ulici.
S kolonami si ale ani přednostní systém neporadí
Zkušební provoz vozů dopravního podniku vybavených GPS moduly by měl začít v září.
"Omezení provozu by modernizace křižovatek neměla přinést. Pouze ve chvíli, kdy se budou přepojovat světelné křižovatky ze stávajících řadičů na nové, nebude chvíli fungovat světelná signalizace," řekl náměstek Kodet. V krizových chvílích tak světlenou křižovatku budou připraveni řídit i policisté.
Ale pozor. Preference vozů MHD na světelných křižovatkách před dodržováním časů jízdních řádů nezachrání v případě, kdy například přes Jihlavu bude projíždět kolona vozů z ucpané dálnice.
"Pak ani preference dopravy MHD vozidla nepropustí, protože není kam. A šířkové uspořádání komunikací v Jihlavě neumožňuje vyhradit samostatné jízdní pruhy vyhrazené jen MHD, jako je to v jiných městech, například v Havířově," řekl šéf radničního odboru dopravy Ján Tinka.
Celý systém vyjde na 16 milionů korun. Na projekt má radnice přislíbenou dotaci z fondů EU ve výši 85 procent této částky. Do konce října by systém měl být uveden do ostrého provozu.
A co by se stalo, pokud by byl vyřazen z provozu systém GPS? "Semafory by fungovaly bez preference MHD," řekl šéf dopravního podniku Josef Vilím.