Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Psychologie nákupu v praxi: Ukaž, co kupuješ, a já ti řeknu, kdo jsi

Také nakukujete ostatním lidem v supermarketu do nákupního vozíku? Ona je to při čekání ve frontě na pokladnu docela pěkná zábava… která nám o druhých leccos napoví.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Páteční odpoledne provází nákupní špička v supermarketu. Představte si, že právě stojíte ve frontě na pokladnu. Většina lidí netrpělivě přešlapuje, ale pro vás začíná ta nejzajímavější část nákupu, protože mezi vyložením zboží na pohyblivý pás a navrácením drobných se toho dá spousta objevit.

Rozhlížíte se, okukujete, porovnáváte – zkrátka zíráte ostatním lidem do vozíku a sledujete, co nakupují. Hotová psychologická studie!

Chipsy, pochoutkáč a pivo

Muž s plnovousem na pás zrovna vyskládal svůj nákup: chipsy s příchutí barbecue, balení pochoutkového salátu a karton ležáku. Co to o něm asi tak vypovídá? Možná vás napadne: Žije sám, vypadá na ajťáka a fanouška seriálu Hra o trůny. Dneska má na programu dívat se na nějaký sportovní přenos s kamarády. Doma nemá ženu, která by ho otravovala se zdravým stravováním. Možná proto je tak v pohodě.

Úplný protipól dámy za vámi, která něco zuřivě vyťukává do mobilu. Patrně píše svému synovi, který zmeškal autobus a nebude doma včas k jídlu. Asi budou mít lasagne s lososem a jako dezert vanilkovou zmrzlinu s horkými malinami. Vyčíst se to dá z toho, co jí z vozíku vykukuje.

Tajemství nákupního košíku

Jsou to všechno jen dohady, ale zábava při nich může být veliká. Tušíte, proč s takovou chutí nahlížíte ostatním do nákupních vozíků?

Protože jste od přírody zvědaví, říkají sociologové. Doufáte, že když porozumíte jiným lidem, dozvíte se víc i o sobě. A je při tom jedno, jestli je to někdo, koho znáte celý život, nebo jen nějaký náhodný člověk ve frontě u pokladny.

Nákup v diskontním obchodě, či v bio prodejně? Značkové džíny, nebo výprodej levných kousků? Produkty v bio kvalitě, nebo průmyslově zpracované jídlo? Všechny tyhle částečky puzzle vytvářejí celkový obraz.

Podle sociologů existují v tomhle kontextu i určité vzorce chování. Nejde o nic překvapivého, snad každý jde alespoň jednou či dvakrát týdně nakupovat. Takže je pravděpodobné, že se ve velkých supermarketech sejde průměrný vzorek společnosti. Znamená to, že se tu současně vyskytují zástupci střední třídy obyvatel s vyznavači moderních trendů, stejně jako sociální ekologové i moderní pragmatici.

V hledáčku pozorovatelů

Je vůbec možné provádět výzkum společenských trendů uprostřed supermarketu? Odborníci tvrdí, že ano. Nákupní chování spotřebitelů je dnes mnohem diferencovanější než před dvaceti lety. Ve výběru zboží se odrážejí osobní preference, finanční možnosti i individuální názory.

Dříve platilo, že se životní styl zrcadlil především ve způsobu oblékání. Dnes je nákup potvrzením vašeho společenského postavení. Pokud se někomu zdá, že ho u pokladny jiný pozoruje, pak není daleko od pravdy. Sledovat cizí lidi a zboží, které vyložili na pokladní pás, je podle posledních sociologických průzkumů poměrně oblíbenou činností. Dělá to prý celých 67 procent žen a až 61 procent mužů.

Vražda v plánu nebyla

A teď si zkuste představit, že před vámi ve frontě stojí žena, která má ve vozíku čokoládu, šňůru na prádlo, modré pytle na odpadky, párky ve sklenici, gumové rukavice, velké balení špízových jehel a čistič skvrn. Máte-li bujnou fantazii, asi se vám hned v hlavě rozezněl poplašný alarm. Ta ženská chce zavraždit svého manžela mnohočetným pobodáním špízovými jehlami, pak se jeho těla zbaví za pomoci pytlů na odpadky a šňůry na prádlo, aniž by zanechala stopy a otisky prstů – k tomu ty gumové rukavice a čistič skvrn! Nakonec si uklidní nervy čokoládou a konzervou párečků.

Skutečnost nejspíš bude prozaičtější. Žena neplánuje žádnou vraždu, ale jen dětskou oslavu narozenin se strašidýlky z nafouknutých gumových rukavic, závodem v běhu v pytlích a v pojídání čokolády. Přiznejte, že na to byste nikdy nepřišli...

7 psychologických triků

Nakupujete i jiné věci, přestože jste původně šli jen pro chleba? Za to můžou psychologické triky, které prodejci bravurně ovládají. Víte, které to jsou?

  • Příliš velký výběr zboží: Mozek je zvyklý na přímočará a rychlá rozhodnutí. To ale nejde praktikovat v supermarketu napěchovaném mraky zboží. Většinou býváte unavení, hladoví, nebaví vás to – rychle něco bafnete, obvykle i dvě varianty téhož, jen aby už to bylo za vámi.
  • Útok na všechny smysly: Zrak upoutají zářivé nápisy, orientační cedulky na každém rohu, k tomu všichni ti pekaři, uzenáři či řezníci a prodavači v barevných uniformách nebo zástěrkách, čepičky s firemním štítkem na hlavě, prostě nádhera!
    I možnost ochutnávky je v různých odděleních hypermarketu už samozřejmostí a pracovníci vám ji ochotně poskytnou. Všude hraje hudba lahodící sluchu, nabízejí se výhodné slevy, i to je dílo psychologů. Zboží si můžete osahat a vzít sami, od rajčat až po rohlíky. A nakonec ještě čich: U vchodu do prodejny bývají umístěny květiny, hned za nimi pečivo… Proč asi?
    • Akce, slevy, cenové trháky: Vidina výhodného nákupu zláká všechny, rádi sem znovu přijdete. Protože tady bývají ty nejskvělejší slevy a nabídky, navrch si můžete koupit i víc věcí, když je přece ta sleva... Chytré, že? A co takové multi balení, ještě lepší, ne?
    • Řazení regálů a sortimentu: To také není jen náhodné. Obvykle jsou potraviny a předměty každodenní potřeby umístěné co nejdál od vchodu, abyste tak museli i při rychlém nákupu projít co nejvíce uliček. Do výše očí se dává zboží, které je pro supermarket nejvýhodnější. Skutečně zdravé, cenově příznivé a kvalitní potraviny hledejte spíš u země anebo zvedněte hlavu.
    • Uličky v obchodech: Připomínají bludiště a počítá se s tím, že lidé mají často tendenci jimi bezcílně bloumat, rozhlížet se, courat se.
      • Promyšlená volba slov: Výrazy jako „tradiční“, „domácí“ nebo „babiččin“ v lidech vyvolávají libé pocity, vzpomínky na dětství, teplo domova… Kdo by to nechtěl? A proto po takovém výrobku bez váhání sáhnou.
        • Textil v úhledných štůscích: Jednak jste zvědaví, jak daný kousek vypadá, a tak si ho rozložíte, jednak si obchodník přeje, abyste se ho dotkli… Tím se zvyšuje šance, že si zboží koupíte, nebo o tom aspoň začnete uvažovat.
Autor:
  • Nejčtenější

Nevíte, co na sebe? Čtveřice outfitů pro tu pravou jarní náladu

Neodbytná otázka: „Co si mám dneska obléct?“ přichází každodenně. Stojíme před otevřenou skříní a může třeba praskat ve...

Horoskop pro každé znamení na 17. týden roku 2024

Apríl se pomalu blíží ke svému konci, jaké dny nás čekají podle hvězd, než přijde zamilovaný máj? Raci, rozhodli jste...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Horoskop pro každé znamení na 18. týden roku 2024

Jaké budou první májové dny podle hvězd. Čeká nás láska, nebo starosti? Lvi, vaše aktivity se odvíjí podle scénáře...

Být krásná jako Francouzka není těžké. Dbejte na kvalitu a přirozenost

Šílí po nich muži z celého světa. Ženy jim zase závidí ono „nepopsatelné cosi“. Francouzky jsou zkrátka v kurzu. Mají...

Zpomalte stárnutí své pleti. Tyto účinné látky vám s tím pomůžou

Stárnutí je přirozenou součástí života a dříve či později dostihne všechny. Někdy je ale možné jeho projevy zmírnit a...

Hormony a emoce: proč někdy záříme a někdy máme náladu pod psa

Možná se občas sama sebe ptáte, proč vaše nálady připomínají horskou dráhu. Někdy máte energie na rozdávání, jindy jste...

Usedněte na kolo. Dojedete si pro zdraví, fyzičku i lepší náladu

Rekreační cyklistika patří mezi oblíbené sporty. Mnozí lidé vyrážejí na kole na výlety, někteří na něm jezdí do práce...

Odhalte sílu ženského spojenectví. Podporu jako tady jinde nezískáte

Ženě porozumí nejvíc zase žena, to je fakt, o němž netřeba diskutovat. Když jsme navíc ochotny vzájemně se podpořit a...

PARTY roku v pražských Letňanech představila vesmír plný zážitků

Nezapomenutelná IQOS PARTY připravila návštěvníkům v pražských Letňanech večer plný unikátních zážitků, jejichž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...