Páteční odpoledne provází nákupní špička v supermarketu. Představte si, že právě stojíte ve frontě na pokladnu. Většina lidí netrpělivě přešlapuje, ale pro vás začíná ta nejzajímavější část nákupu, protože mezi vyložením zboží na pohyblivý pás a navrácením drobných se toho dá spousta objevit.
Rozhlížíte se, okukujete, porovnáváte – zkrátka zíráte ostatním lidem do vozíku a sledujete, co nakupují. Hotová psychologická studie!
Chipsy, pochoutkáč a pivo
Muž s plnovousem na pás zrovna vyskládal svůj nákup: chipsy s příchutí barbecue, balení pochoutkového salátu a karton ležáku. Co to o něm asi tak vypovídá? Možná vás napadne: Žije sám, vypadá na ajťáka a fanouška seriálu Hra o trůny. Dneska má na programu dívat se na nějaký sportovní přenos s kamarády. Doma nemá ženu, která by ho otravovala se zdravým stravováním. Možná proto je tak v pohodě.
Úplný protipól dámy za vámi, která něco zuřivě vyťukává do mobilu. Patrně píše svému synovi, který zmeškal autobus a nebude doma včas k jídlu. Asi budou mít lasagne s lososem a jako dezert vanilkovou zmrzlinu s horkými malinami. Vyčíst se to dá z toho, co jí z vozíku vykukuje.
Tajemství nákupního košíku
Jsou to všechno jen dohady, ale zábava při nich může být veliká. Tušíte, proč s takovou chutí nahlížíte ostatním do nákupních vozíků?
Protože jste od přírody zvědaví, říkají sociologové. Doufáte, že když porozumíte jiným lidem, dozvíte se víc i o sobě. A je při tom jedno, jestli je to někdo, koho znáte celý život, nebo jen nějaký náhodný člověk ve frontě u pokladny.
Nákup v diskontním obchodě, či v bio prodejně? Značkové džíny, nebo výprodej levných kousků? Produkty v bio kvalitě, nebo průmyslově zpracované jídlo? Všechny tyhle částečky puzzle vytvářejí celkový obraz.
Podle sociologů existují v tomhle kontextu i určité vzorce chování. Nejde o nic překvapivého, snad každý jde alespoň jednou či dvakrát týdně nakupovat. Takže je pravděpodobné, že se ve velkých supermarketech sejde průměrný vzorek společnosti. Znamená to, že se tu současně vyskytují zástupci střední třídy obyvatel s vyznavači moderních trendů, stejně jako sociální ekologové i moderní pragmatici.
V hledáčku pozorovatelů
Je vůbec možné provádět výzkum společenských trendů uprostřed supermarketu? Odborníci tvrdí, že ano. Nákupní chování spotřebitelů je dnes mnohem diferencovanější než před dvaceti lety. Ve výběru zboží se odrážejí osobní preference, finanční možnosti i individuální názory.
Dříve platilo, že se životní styl zrcadlil především ve způsobu oblékání. Dnes je nákup potvrzením vašeho společenského postavení. Pokud se někomu zdá, že ho u pokladny jiný pozoruje, pak není daleko od pravdy. Sledovat cizí lidi a zboží, které vyložili na pokladní pás, je podle posledních sociologických průzkumů poměrně oblíbenou činností. Dělá to prý celých 67 procent žen a až 61 procent mužů.
Vražda v plánu nebyla
A teď si zkuste představit, že před vámi ve frontě stojí žena, která má ve vozíku čokoládu, šňůru na prádlo, modré pytle na odpadky, párky ve sklenici, gumové rukavice, velké balení špízových jehel a čistič skvrn. Máte-li bujnou fantazii, asi se vám hned v hlavě rozezněl poplašný alarm. Ta ženská chce zavraždit svého manžela mnohočetným pobodáním špízovými jehlami, pak se jeho těla zbaví za pomoci pytlů na odpadky a šňůry na prádlo, aniž by zanechala stopy a otisky prstů – k tomu ty gumové rukavice a čistič skvrn! Nakonec si uklidní nervy čokoládou a konzervou párečků.
Skutečnost nejspíš bude prozaičtější. Žena neplánuje žádnou vraždu, ale jen dětskou oslavu narozenin se strašidýlky z nafouknutých gumových rukavic, závodem v běhu v pytlích a v pojídání čokolády. Přiznejte, že na to byste nikdy nepřišli...
7 psychologických trikůNakupujete i jiné věci, přestože jste původně šli jen pro chleba? Za to můžou psychologické triky, které prodejci bravurně ovládají. Víte, které to jsou?
|