Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RETRO: Death Race je první hrou, co vyděsila slušné lidi. Film však prošel

Nenápadná akční hra Death Race se v roce 1976 dostala až do novin New York Times. Veřejnost byla zděšena, že v ní hráč může přejíždět humanoidní postavičky, které u toho prý ještě děsivě řvou. O rok starší film se Silvesterem Stalllonem, ve kterém se závodí v přejíždí děti a důchodců, však u strážců morálky prošel bez povšimnutí.

Tak jako každé jiné médium předtím si i počítačové hry musely obhájit své právo na existenci proti strážcům konzervativních morálních hodnot. Zapšklí kritici totiž vycházeli z jednoduchého principu, že když se bez komiksů, papírových her na hrdiny, metalové hudby a videoher obešli oni, proč by je měla potřebovat nastupující generace? Vždyť to vše slouží jen k odvádění pozornosti od skutečných problémů a budování lepší společnosti.

Jako jeden z nejdůležitějších momentů v historii videoher můžeme určit rok 1992, kdy vyšly tituly Mortal Kombat a Night Trap, které se dostaly až na jednání amerického Kongresu a kterým v podstatě vděčíme za ratingový systém ESRB, jenž se využívá dodnes. První skutečnou kontroverzi však můžeme vystopovat až do roku 1976, kdy vyšla na arkádových mašinách hra Death Race. Dříve než se pustíme do jejího popisu, považuji za důležité vám zde představit její krátkou ukázku, abyste měli jasnou představu o absurdnosti celé kauzy:

Za Death Race stojí společnost Exidy. Původně se jmenovala Destruction Derby a hráči se v ní snažili vybourat co nejvíce autíček soupeřů. Cílem hry bylo zničit co nejvíce nepřátel a zároveň se vyhýbat vrakům, kterých na obrazovce neustále přibývalo. 

Jenže distribuce her byla tehdy daleko složitější než dnes a prakticky nebylo možné oddělit software od hardwaru. Pro každý kus pak bylo potřeba kromě speciální obvodové desky vytvořit unikátní „bednu“ s pedály a volanty, což rozhodně nebyla levná záležitost. Exidy tak prodala práva na hru společnosti Chicago Coin, která měla zajistit její cestu do arkádových heren. Jenže Chicago Coin se brzy poté ocitlo ve finančních problémech a z výroby sešlo. Exidy si proto najali inženýra Howarda Ivyho a dali mu jasný úkol – upravit už hotovou hru tak, aby ji mohli prodávat i bez už prodané licence.

Ne všechny pokleslé zábavy jsou si rovné.

Ivyho nápad byl jednoduchý, ale účinný. Auta soupeřů nahradil humanoidními postavičkami skřítků (gremlins), které po sobě po přejetí zanechali „hrobeček“, jinak vše zůstalo při starém. Název Destruction Derby se pak změnil na Death Race (jízda smrti) a výsledek mohl jít k publiku.

Netrvalo dlouho a reputace hry přetekla z uzavřeného rybníčku fanoušků videoher i do hlavního proudu. „Videohra Death Race pobouřila Národní radu pro bezpečnost (National Safety Council),“ zní jeden z mnoha titulků dobových novin, které si nejspíše poprvé povšimly síly nastupujícího média. 

V polovině sedmdesátých let bylo už přitom publikum z televize a kinosálů zvyklé na mnohé. Ostatně jen o rok dříve proběhl kiny bez větší pozornosti film Death Race 2000, ve kterém Sylvestr Stallone a David Carradine závodí napříč Amerikou a sbírají body za přejíždění civilistů, přičemž za důchodce a děti je bonus.

O dvacet let později se stejná situace opakovala i s Carmageddonem. Ten byl ale o dost explicitnější.

Herní Death Race sice přes stejný název oficiální licenci neměl, inspirace tímto filmem však byla nepochybná. A i když oproti filmu ponechával vše na představivosti, mnozí byli jejím námětem zděšeni. „Jedna z nejvíce zákeřných a přitom skrytých vlastností hry je její odklon of fiktivních záběrů ničení, na které jsme zvyklí z televizního násilí, a posazením hráče do role vykonavatele,“ zafilozofoval si tehdy jistý Gerald Drassen, expert na behaviorální vědy. „Hráč už není divák, ale sám herec přímo zodpovědný za vykonávání násilí,“ dodal ještě. 

Bezpečnostní konzultant automobilového klubu Jižní Kalifornie Dennis Row si pak přisadil: „Snažíme se učit řidiče, jak se správně vyhýbat chodcům, a pak přijde tato morbidní hra, která je vyzývá k přesnému opaku – učí je, jak je co nejlépe trefit.“ Zvuk přejetého skřítka zase někomu prý příliš připomínal křičící dítě.

Jak už to v podobných případech bývá, kontroverze udělala hře tu nejlepší reklamu a vydělala tvůrcům spoustu peněz. „Od té doby, co se o hře vede celospolečenská debata, prodeje překročily naše nejdivočejší odhady,“ pochvaloval si marketingový ředitel Exidy Paul Jacobs ve stejném článku

Skoro jako by jednostranné šíření nenávisti od samozvaných expertů k ničemu nevedlo, že? 

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher

Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...

19. září 2024 18

Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů

Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...

17. září 2024 124

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loňský hit vyšel na PC, vývojář se bojí, že hráči hned přidají nahotinky

Jedna z nejlepších her loňského roku Final Fantasy XVI konečně vyšla i na PC. První reakce jsou pozitivní, ovšem vývojář Yoshi-P vyjádřil obavy, že více než o její příběh se lidé zajímají, jak si ji...

18. září 2024  9:36 15

Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce

Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...

16. září 2024  16:11 10

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 34

Vývojář prosil kolegy, aby smrt jeho postavy ve hře byla víc brutální

Ředitel studia Remedy se přiznal, že nebyl spokojený s vyobrazením smrti své postavy v loňské hře Alan Wake 2. V první verzi hry mu přišlo moc málo krvavé a poručil si, ať je jeho smrt brutálnější.

20. září 2024 1

Mysleli si, že to projde, ale ne. Nintendo se chystá sestřelit letošní hit

Největším herním hitem letošního roku se stal hned v lednu Palworld, který jen během ledna prodal přes dvacet milionů kopií. Celý herní svět čekal na to, jak na tuto evidentní vykrádačku Pokémonů...

19. září 2024  10:34 12

KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher

Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...

19. září 2024 18

The Sims 5 nebudou. EA končí s tradičními pokračováními

Společnost Electronic Arts, pod jejímž jménem vycházejí různé hry ze série simulátoru života a vztahů The Sims, nemá v plánu vydávat tradiční nové díly z hlavní série.

18. září 2024  13:16 11

Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!
Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!

Redaktorky otestovaly dětskou výživu Lambini, privátní značku Rohlíku, která slibuje zdravé, chutné a kvalitní produkty pro ty nejmenší. Při...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...