RECENZE: Herní Glum je katastrofa, takto špatné hry už se nedělají
The Lord of the Rings: Gollum
Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce:
Daedalic Entertainment
- Příběh citlivě doplňuje Tolkienovo dílo
- Velkolepá hudba
- Technicky odbyté
- Žádný posun, pořád děláte to samé
- Nevyrovnaná obtížnost
- Extrémně hloupí nepřátelé
Často nám bývá čtenáři předhazováno, že se bojíme využívat celou škálu hodnotící stupnice a jen málokdy v recenzích saháme k červeným číslům. Není to ovšem, proto, že bychom snad neměli odvahu nějaké hře pořádně „naložit,“ ale proto, že opravdu špatné hry už se dnes moc nedělají. Divoká devadesátá léta jsou minulostí a výroba her je dnes tak drahá, že si každý pořádně ohlídá, co vypustí do světa. Tedy – skoro každý.
Glum je takový ten druh hry, kdy už po pěti sekundách víte, že vzít si jí na recenzování byla velká chyba. Jeho zubožené tělíčko od samého začátku jen neochotně reagovalo na mé kvedlání analogovou páčkou, jakoby se mu snad ani nechtělo utíkat z mordorského vězení a spasit svoji proklatou duši. A těžko se mu divit, stejně jako jeho literární předobraz je i herní Glum politováníhodný uzlíček frustrací a omylů.
V jádru by mělo jít o plíživou akci s důrazem na prozkoumávání složitých podzemních labyrintů, v praxi jde však spíše o simulátor sebevraha. Po většinu času totiž netušíte, kudy vede správná cesta a tak se budete vrhat z útesů a skákat do prázdnoty ve snaze najít systémem pokus/omyl to jediné správné místo, odkud lze pokračovat dále. V kombinaci s nepřesným ovládáním jde o hodně frustrující zážitek, protože nikdy netušíte, jestli se vám jen nedaří správný skok, nebo je potřeba najít jiné řešení.
To plížení se ve stínech je oproti tomu velice jednoduché, nepřátelé jsou tupí a klasicky chodí své neměnné pochůzky, z nichž je nevytrhne ani když musí překročit uškrcená těla svých kolegů. A když vás nedejbože někdy přeci jen zahlédnou, stačí se jim schovat ve stínu nebo se pověsit na římsu, poměrně rychle na setkání zapomenou. Jediný problém v těchto pasážích představuje poměrně nejasná linka pohledu, kdy není úplně jasně patrné, kdy je Glum ještě viditelný a kdy už ne.
Smutné je, že se tyto aktivity neustále opakují a není zde žádný posun, od začátku do konce děláte jedno a to samé. Glum toho moc neumí, což sice odpovídá předloze, jakožto herní hrdina je ovšem mizerný. Vrchol kreativity je odlákání nepřátel pomocí házení kamínků, jinak musíte postupovat přesně tak, jak to pro vás vývojáři naplánovali, co nemusí být vždy tak úplně evidentní.
Hra obsahuje i některé zvláštní mechaniky, které nijak nepřispívají celkovému zážitku. Máme tu například jakýsi systém zdraví a možnost léčení, k ničemu to ale není, protože drtivá většina nebezpečí Gluma zabije jednou ranou. Nebo něco jako morální dilemata, kdy se můžete rozhodovat, zdali se k okolí zachováte po dobrém (jako Sméagol) nebo po zlém (jako Glum). Na vaší volbě ovšem v podstatě moc nezáleží, dopad na herní svět je prakticky nulový.
Nejvíce ale táhne hru k zemi technické zpracování, které jednoduše nedosahuje standardů, na jaké jsme si v tomto tisíciletí dávno zvykli. Postavička špatně reaguje na okolní svět, pořád se o něco zasekává, před každým skokem je potřeba se správně natočit, při manipulaci s předměty je potřeba umístit kameru do správného úhlu a tak dále. Výsledkem je neustále „přešlapování“ tak, aby Glum koukal tím správným směrem, protože jinak se zřítí do nicoty. O tom, že je hra ještě týden po vydání plná bugů, kvůli nimž nejde dohrát, se ani nemá cenu bavit.
Celý nepovedený stav hry zamrzí o to více, že původní myšlenka hry není úplně marná. Nezvykle rozmáchlý příběh dovysvětluje Glumovo počínání mezi Hobitem a prvním dílem trilogie o Pánovi prstenů, přičemž se odehrává na ploše několika let. Vaším cílem je utéct z pracovního tábora v Mordoru, nejprve si však budete muset připravit plán a sehnat spojence. Tato část mi připomněla nedoceněný klenot Riddick: Escape from Butcher Bay (viz naše recenze), na rozdíl od něj ovšem bohužel Glum není zábavný v těch důležitých částech, které dělají hru hrou.
Výsledek tak nelze doporučit ani těm největším fanouškům Tolkienova díla. Byť ho Glum vcelku inovativně doplňuje, není ani trochu zábavné s ním trávit čas. Naopak, jeho mizerné technické zpracování je tak frustrující, že pohřbí i to málo dobrého, co na hře je. Bugy se možná opraví, ale příšerné ovládání a špatně nastavené mechanismy jsou bohužel nedílnou součástí samotné podstaty hry.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1017 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest
Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami
V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...
Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2
Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...
Prodej stavebního pozemku 1880 m2, Bezdědice, Bělá pod Bezdězem
Bělá pod Bezdězem - Bezdědice, okres Mladá Boleslav
4 099 000 Kč