Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
cenega 1.11.2004 PC
Blýská se na lepší časy?
Všichni dobře víme, že hry podle filmů jsou ve většině případů propadáky. Podívejme se třeba na takové paskvily jako třeba nedávný Knightrider, Terminator: War of the Machines nebo Bad Boys 2 – prostě nic moc. Jenže vyhozené peníze to nejsou pouze pro případné chudáky, co si hru koupí, ale i pro vývojářská studia, které do hry natlačí mnohdy i to, co nemají, takže se reklamní chyták „líbil se jim film, bude se jim líbit i hra“ už přestává vyplácet a tvůrci prostě musejí přijít s něčím originálnějším. Díky tomu se už na trhu objevilo několik skutečně kvalitních titulů. Jako důkaz bych rád uvedl nedávný klenot The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth, který osobně typuji na real-timeovou strategii roku. No a další perlu vám představuji právě teď – je podle filmu „Chronicles of Riddick“ a přišla k nám z konzole X-Box a světe div se – je to další bomba!
Co si pro nás Riddick přichystal?
Příběh filmu je trochu popsán v tabulce. Co se týká hry, podíváme se pouze do vězení Butcher Bay, ze kterého se, jak je patrné z názvu, pokusíte dostat. Zhostíte se samozřejmě role Richarda B. Riddicka, kterého výtečně namluvil sám Vin Diesel a postavička dokonce vypadá dokonale jako on, takže máte pocit, jako byste hráli film. Přes všechnu opatrnost Riddicka dopadne lovec odměn Johns a chce ho prodat do nejstřeženější věznice široko daleko. Tam se nakonec dostane, ale že to tam nebude žádný med je asi jasné. Riddicka nemá rád skoro nikdo – od svých spoluvězňů, dozorce Abbota i od šéfa celého vězení se dočká nejednoho výchovného záhlavce a nepěkného slova, takže touha opustit tento zapadákov vítězí. Riddick je přece drsoň, a tak si se všemi problémy hravě poradí. Jak, to už je na vás…
|
Nemůžu se rozhodnout, kudy mám jít dál…
Pokud se podíváte na okolní obrázky, asi si řeknete, že je Riddick další tuctová 3D akce typu „sejmi co se pohne“, ale chyba lávky. Zařadit Riddicka žánrově není tak lehké, jak se na první pohled může zdát. Jedná se o mix akce, adventury, stealth akce, pěstních soubojů a kdoví čeho ještě. Jak se to tedy hraje? Vysvětlím…
Na začátku hry jste dopraveni do věznice. Nemáte žádnou zbraň, všude jsou dozorci, kamery a kulometné věže, takže jakmile si něco dovolíte, váš pobyt se velice zkrátí. Naštěstí je tu i několik spoluvězňů, se kterými si můžete popovídat a dostat z nich nějaké informace. V tuto chvíli nastupuje adventurní část, protože spousta vězňů po vás bude něco chtít – jeden po vás chce, abyste rozhodili sandál jeho nepříteli, druhý vás varuje, že vám jde někdo po krku a třetí vám nabídne podomácku vyrobený bodec, ale zadarmo to také nebude. Až vyřešíte těchto pár questíků, získáte zbraň a události se trochu pohnou. Teď si budete moci vybrat, zda se kolem stráží budete nenápadně protahovat, schovávat se ve stínech a potichu likvidovat jednoho po druhém nebo mezi ně naběhnete a prostě je pokosíte. Ne vždy máte takto na výběr, ale téměř vždy. Pokud vám cestu hlídá nějaký velký robot nebo početná hlídka, je poblíž určitě šachta, kterou se tyto nástrahy dají obejít. Možností je opravdu spousta. Během hry splníte spousty úkolů, postřílíte desítky strážců, urazíte stovky metrů ve větracích šachtách, zlikvidujete pár obřích robotů a sami je budete i řídit, budete ručkovat nad nic netušícími strážemi, likvidovat je zezadu zlomení vazu, budete čelit nebezpečným potvorám, které vypustíte ze svých doupat, apod. Je toho skutečně spousta.
Trošku větší důraz je kladen přece jen na stealth akci, která je zvládnutá bravurně. Trochu nezvyklé je to, že na obrazovce nevidíte prakticky žádné indikátory. Žádné kolik Riddickovi zbývá zdraví (to symbolizuje pouze několik čtverečků v rohu obrazovky), žádné kolik nábojů vám zbývá (to je na displeji u zbraně), atd. To, jak nebo není Riddick vidět je znázorněno zabarvení obrazovky do fialova. Tichý pohyb se aktivuje automaticky, když se skrčíte a obrazovka se trošku protáhne. Je to sice trochu nezvyklé, ale časem si na to tak zvyknete, že si to nebudete umět představit jinak. Krátce po začátku také budete moci libovolně využívat Riddickovu schopnost vidět ve tmě, bez které byste se, i pokud nechce jít stealth cestou, daleko nedostali. A když už o té stealth cestě mluvím, musím se zmínit o tichém likvidování protivníků. Pokud je k vám zmetek otočen zády, není problém mu zlomit vaz, ale i na to máte několik způsobů. Máte možnost k němu prostě přijít a jedním rychlým pohybem ho jednoduše zabít. Je to sice rychlé a efektivní, ale také celkem hlučné, takže tím můžete přilákat třeba toho Lojzu za rohem. Proto je tu i druhý způsob – Riddick zmetka chytne pod krkem a bude ho pomalu škrtit, takže vás nikdo neuslyší, ale zase to trvá déle. Riddick dokonce umí protivníky likvidovat i zepředu – hbitě chytne nepřítelovu zbraň, otočí mu jí v pazourách a jednoduše mu vystřelí mozek, což není sice moc tiché, ale vypadá to skvěle :).
Rozhodíme jim sandál…
Boj je také kapitola sama pro sebe. Boj na dálku probíhá celkem klasicky, prostě vezmete do ruky bouchačku a kosíte, ale i tady je několik originálních prvků. To, že zbývající náboje jsou pouze na displeji zbraně je napsáno výše. Nevidíte ani kolik nábojů máte celkem. Pouze vždy, když Riddick mění zásobník, se vám zobrazí, kolik zásobníků ještě máte v zásobě. Pokud chcete vyměnit zásobník a ještě není prázdný, přijdete i o zbytek nábojů, které v něm ještě jsou. To už jsme viděli třeba v Mafii, ale na rozdíl od ostatních her tu není ani zaměřovač. Bude vám muset stačit ten laserový, co je u zbraně. Jedinou nevýhodou je to, že je tu málo zbraní. Pistoli skoro nevyužijete, samopal zas tak účinný není, takže všechno obstará brokovnice, bez které bych byl skutečně v háji. Je tu sice ještě rotační kulomet, ale ten je až skoro na konci a Riddick se s ním hýbe pomaleji než moje babička, takže taky nic moc. Během hry získáte sice i skvělý omračovač, který má neomezeně nábojů, ale bude to v době, kdy jinou zbraň mít nebudete, takže za něj budete ještě rádi (hlavně kvůli tomu, že nepřítele vyřadí jedinou ránou – Riddick k němu pak přijde a surově ho usmrtí na zemi brutálním kopnutím).
|
Boj na blízko má ale také co nabídnout. Během hry budete mít nespočet možností, jak dát někomu nakládačku, ať už v oficiálním vězeňském turnaji nebo prostě v sebeobraně, a protože střelnou zbraň mít nebudete, musíte si vystačit s tím, co vám vězení nabídne. Samotné pěsti tak účinné nejsou, proto tu máme nejrůznější amatérsky vyrobené bodce, šroubováky, skalpely, boxery, apod. Samotný boj probíhá tak, že držíte klávesu pro útok a šipkami udáváte směr pohybů. Je to vyřešeno skvěle a celkově to i skvěle vypadá.
Zabojujete si také v obřích robotech a obrněných skafandrech. Během hry se totiž dostanete i do zbrojnice, kde pár takových mazlíků je. To už se jináč prochází chodbami, když to do nepřátel pražíte z těžkého kulometu a raketometu. Sice to není moc stealth, ale účinné je to taky :). Občas se sice s podobným robotem utkáte, ale není to nikdy tak hrozného, protože se v něm velice pomalu otáčí, takže stačí obíhat a obíhat. Pouze v jednom případě musíte trochu použít hlavu, ale to už prozrazuji moc.
Vezení se vším všudy
Design vězení Butcher Bay je vypracováno bravurně. Všude je znát fantastický smysl pro detail. Nejde o žádné halabala naházené místnosti za sebe, ale o propracovaný systém cel, kontrolních místností a dalších míst, které do vězení prostě patří. Každá místnost má svůj smysl a logicky do mapy zapadá. Podíváte se do méně nebezpečného oddělení, ale i do dolů, kde už to není takový med. A přestože je vězení celkem rozlehlé, nikdy se vám nestane, že byste někam zabloudili nebo nevěděli co dál.
Potkáte také spoustu postav, od běžných strážců, přes spousty spoluvězňů až k těm hlavním prevítům. Kromě strážců, kteří mají většinou stejnou uniformu s helmou a od sebe je prakticky nerozeznáte je každý vězeň unikátní. Má svůj obličej (mnohdy stylově znetvořen), hlas, oblečení, případně tetování, apod. Je to až puntičkářství, kam až tvůrci zašli.
A jelikož jsme v jednom z nejhorších vězení v galaxii, nenajdeme zde žádnou vytříbenou mluvu, ale poctivý vězeňský dialekt. No prostě lítaj prdele za každým druhým slovem :). Všude na stěnách jsou načmárané sprosté vzkazy a vězni pro slovo na F nejdou daleko, takže tato hra určitě není určena mladším hráčům.
Celkové shrnutí
Riddickův útěk z Butcher Bay je skutečně skvělá hra. Hratelnost ještě umocňují takové perličky jako hledání krabiček cigaret na většinou těžko přístupných nebo špatně viditelných místech. Tyto krabičky vám zpřístupňují tuny bolusového materiálu o vývoji hry a filmu, spoustu původních artworků a konceptů, apod. Po dohrání hry se vám také zpřístupní rozehrát hru znovu v „Developer’s Cut“ módu, kde uslyšíte poznámky tvůrců o vývoji hry, apod. Super!
Pokud se rozhodnete Riddicka si zahrát, budete odměněni hrou se skvělou grafikou, perfektním designem, výborným a drsným namluvením a spoustou dalších libůstek, které jsou popsané výše. Jednoznačně do toho jděte!
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Mobilní Simpsonovi po 12 letech skončí. A co naše peníze, zuří fanoušci
Dvanáct let stará mobilní hra The Simpsons: Tapped Out se loučí. Tvůrci ji na konci října stáhnou z aplikačních obchodů a v lednu vypnou servery.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci
Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář
Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...
Bonusweb slaví 26 let
V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě, filmech a komiksech. Zhruba po čtvrt roce se vyprofiloval na portál zabývající se...
Nový představitel Geralta si chce naklonit fanoušky, prý miluje Zaklínače 3
Miláček nerdů Henry Cavill svým nečekaným odchodem ze seriálové adaptace Zaklínače způsobil producentům v Netflixu vrásky, jeho pokračovatel Liam Hemsworth však dělá vše proto, aby si náročné...
Retro střílečky Češi umějí, o slovo se teď hlásí postkomunistický Kvark
Po vynikajícím Hrotu nyní čeští vývojáři vydali i střílečku Kvark. Sázejí přitom na stejné trumfy – retro grafiku, zasazení do éry komunismu i přímočarou hratelnost.
Veterán z Ubisoftu Davide Soliani založil nové studio
Davide Soliani opustil letos v červenci Ubisoft, pro nějž pracoval 25 let. Tvorbě her se ovšem bude věnovat i nadále. Založil totiž nové studio Day 4 Night.
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...