RECENZE: Mysteriózní Control je návrat tvůrců Maxe Payna mezi elitu
Control
Comgad 27.08.2019 PC, XboxOne, PS4
Tajuplné záhady, nevysvětlitelné úkazy, alternativní dimenze a paranormální jevy. Tajemno táhne a i my ho máme rádi. A tajemno je přesně tím elementem, na kterém novinka Control staví. Její příběh vás postaví do role sympatické a minimálně zpočátku hodně civilně působící Jesse Faden, která po dlouhých letech pátrání konečně nalezla Úřad pro kontrolu (paranormálních jevů).
V Nejstarším domě, jak se jeho ústředí nazývá, se snaží zjistit, co se před 17 lety stalo s jejím bratrem, do jehož zmizení je úřad zapleten. Hned poté, co vstoupí dovnitř, však následuje neuvěřitelný sled událostí, po nichž se Jesse nečekaně stává samotnou ředitelkou úřadu. Za úkol má nejenom zjistit, co se stalo s pohřešovaným sourozencem, ale zároveň ochránit zaměstnance úřadu a potažmo celý svět před tajemnou silou Syčení, která rozhodně nepochází z tohoto světa.
Příběh je alfou i omegou
Prozradit cokoliv dalšího z příběhu, za kterým stojí Sam Lake, by bylo barbarstvím. Hra na něm stojí, což je vzhledem k jeho kvalitě jen a jen dobře. Celá story hezky graduje až do samotného konce a hráče nutí přemýšlet, co že se to před ním vlastně děje a o co jde.
U Control je potřeba dávat pozor, i když v některých scénách nabízí možnost vlastní interpretace dění. Jen škoda, že hra nemá českou lokalizaci. U hry se zamotaným příběhem plným nadpřirozena by ho domácí hráči jistě ocenili. Jak hluboko se do Control ponoříte, je jenom na vás. Nejde totiž o lineární videohru.
Ve skutečnosti jde o nenápadného zástupce podžánru metroidvania (pojmenovaném po nejslavnějších zástupcích – Metroid a Castlevania). Pohybujete se v prostředí, ve kterém postupně získáváte nové schopnosti, které vám umožní postup v lokacích, kam jste dřív nemohli. A přesně to vás čeká i v Nejstarším domě.
Jedna zbraň se mění v celý arzenál
Kromě hlavních misí je přítomna celá řada nepovinných úkolů a dokonce i náhodných událostí. Základní dějovou linku dokončíte za zhruba 12 hodin. Pokud ovšem bude chtít splnit i vedlejší úkoly, které vážně stojí za to a odhalují i více z příběhu, u hry strávíte s přehledem i 18 až 20 hodin. A to je slušná životnost.
Jesse dostane ve hře originálně do rukou jednu jedinou zbraň. Ta má však několik režimů a nespočet upgradů, takže z ní můžete udělat pistoli, samopal, brokovnici, granátomet nebo raketomet. Její variabilnost je neskutečná a brzy zjistíte, jaké formy jsou vhodné pro specifické nepřátele. Těmi jsou nebožáci posedlí Syčením – od řadových vojáků, přes obrněné hromotluky nebo levitující děsy až po bossy.
Miniportfolio finských RemedyVývojářské studio Remedy Entertainment, které má zhruba 200 zaměstnanců, se celosvětově proslavilo legendární bullet time akcí Max Payne. Kromě efektních přestřelek ve zpomaleném čase hra nabízí temný příběh skvěle vyprávěný komiksovým stylem. Jde také o jednoho z nejvýraznějších zástupců noir videoher. Druhý díl Max Payne 2: The Fall of Max Payne je sice o chlup horší, ale stejně jde o jedno z nejlepších herních pokračování všech dob. Za trojkou už pak Remedy nestáli. Jejich následující titul Alan Wake vyprávěl příběh spisovatele, kterému záhadně zmizela žena v malém a tajuplném městečku Bright Falls. Příklon k hororu a nadpřirozenu je patrný a ze hry slintali příznivci seriálu Městečko Twin Peaks. Rukopis Remedy je znatelný ihned po pár minutách hraní. Hra se dočkala semi-pokračování Alan Wake’s American Nightmare, v němž se hlavní hrdina musí postavit dokola se opakující noční můře v americké Arizoně. Posledním významným titulem Remedy před vydáním Control je seriálová akce Quantum Break, v níž lze ovládat čas. Hra byla přijata rozporuplně, protože má zastaralý design, ale celkově baví, jelikož z ní jsou Remedy při hraní opět cítit. |
K tomu je Jesse nadaná nadpřirozenými schopnostmi, takže si postupem času osvojí telekinezi, levitaci nebo manipulaci, díky které může ovládat protivníky a postavit je tak na svou stranu.
Napínavé souboje, při nichž padá zdraví z nepřátel
K tomu získá možnost rychlého úskoku a vytvoření štítu, což se hodí při akčních soubojích. RPG prvky jsou základní a ne přehnané. Přesto posilování schopností Jesse baví a hráč je motivován k plnění zmíněných vedlejších misí, za něž získá body k vylepšování postavy. Souboje jsou hodně adrenalinové a napínavé z mnoha pohledů. Jednak je Nejstarší dům překvapivě členitým místem, v němž rozhodně nenarazíte jen na holé chodby a haly. A jednak se hraje Control podle vlastních pravidel.
Ve hře neexistuje nic jako lékárničky nebo okoukané, samo se v klidu obnovující zdraví. Uzdravujete se pomocí likvidace nepřátel. Právě z nich totiž zdraví po drobných kouscích vypadává. Pokud chcete přežít, musíte ho posbírat. V praxi to znamená, že se často budete muset pohybovat v těsné blízkosti silnějších nepřátel, kteří ještě nepadli, ale zdraví z nich lítá po zásazích na všechny strany.
Pokud se vám líbí Control, zkuste tyto seriály
|
O nedostatek munice se bát nemusíte, ta se naopak dobíjí při pauzách mezi střelbou sama. Jak už jsme podotkli, Nejstarší dům je hodně členitý a nabízí spoustu jevů k prozkoumání a záhad k vyřešení. Pohyb v něm však není vždy jednoduchý. Tím nemyslíme ovládání, které je úplně v pohodě a sedne do ruky každému. Problém je v mapě, která je hrozná. Vážně, tak špatnou mapu jsme neviděli hodně dlouho jestli vůbec někdy. Hráči má ukázat trojrozměrné prostředí, ale je pouze 2D, přičemž rozlišit, co je nahoře a dole, s normálním lidským mozkem téměř nejde. Navíc občas vypadne a neukazuje celé prostředí.
Mnohdy tak mapa více škodí, než pomáhá. Dámy a pánové, holky a kluci, je fakt děsná! Jestli by Remedy měli v patchích něco opravit, tak rozhodně mapu. Technicky je na tom hra povětšinou dobře, ale dokonalá není. Grafika je pěkná, ostrá a uvidíte spoustu vizuálních efektů.
Rukopis vývojářů je znát
Hlavní postavy vypadají hodně k světu včetně propracovaných obličejů. Ty vedlejší už tolik ne, protože mají viditelně méně polygonů. Prostředí je pěkné a částečně interaktivní. Zničit toho lze překvapivě dost. Ale při těch nejfrenetičtějších přestřelkách očekávejte pokles frameratu. Na PlayStation 4 Pro se nám hra občas trhala. Jde o marginální případy, ale jsou tu. Control se jinak trhá pouze pár sekund při opětovném spuštění hry po pauze. Stejně tak nám dvakrát vypadl na okamžik zvuk. Opět však nešlo o nic významného, co by nám zkazilo zážitek z hraní. Ten je neskutečně vtahující a silný.
Control je jednoznačně jedna z nejlepších letošních videoher, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat. Rukopis známých vývojářů je silný a výrazný. Ať už jde o exploraci prostředí, nacházení vzkazů, pouštění pořadů nebo záznamů v TV. Každý zkušený hráč musí ihned poznat, kdo za hrou stojí. Je to veledílo od mistrů řemesla.
Control versus herní hardwareControl je nejen skvělou zábavou, ale také výrazným technologickým milníkem ve vývoji her. Zatímco dosud šlo technologii ray-tracingu (RTX) označit v podstatě jen za snobárnu, protože nabízela za hodně peněz příliš málo muziky, tady je její grafický přínos skutečně markantní (viz video výše). Problém je, že i bez něj je Control opravdu hardwarově náročná. Své by o tom mohli povídat majitelé „obyčejných“ PS4, kde dochází k pravidelným poklesům snímkování až k 10 FPS. Na doporučené mainstreamové 6 GB 1060 GTX pak hra běhá v doporučeném nastavení kolem 30 FPS a to samozřejmě bez RTX. Majitelé průměrných sestav tak budou nuceni jít s detaily hodně dolů, pokud se chtějí dostat na kýžených 60 FPS. Na druhou stranu i pak je na Control pěkné pokoukání. |
Apple Event 2024
Apple v pondělí představil nové iPhony 16, Watch Series 10 a AirPods 4.
KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher
Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...
Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů
Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Loňský hit vyšel na PC, vývojář se bojí, že hráči hned přidají nahotinky
Jedna z nejlepších her loňského roku Final Fantasy XVI konečně vyšla i na PC. První reakce jsou pozitivní, ovšem vývojář Yoshi-P vyjádřil obavy, že více než o její příběh se lidé zajímají, jak si ji...
Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce
Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci
Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...
Mysleli si, že to projde, ale ne. Nintendo se chystá sestřelit letošní hit
Největším herním hitem letošního roku se stal hned v lednu Palworld, který jen během ledna prodal přes dvacet milionů kopií. Celý herní svět čekal na to, jak na tuto evidentní vykrádačku Pokémonů...
KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher
Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...
The Sims 5 nebudou. EA končí s tradičními pokračováními
Společnost Electronic Arts, pod jejímž jménem vycházejí různé hry ze série simulátoru života a vztahů The Sims, nemá v plánu vydávat tradiční nové díly z hlavní série.
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!