Úterý 25. února 2020, svátek má Liliana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. února 2020 Liliana

Jak & Daxter: The Lost Frontier se rozhodně neztratí

aktualizováno 
Od úspěšného kapesního Daxtera uběhlo hodně vody, takže je namístě nějaká odměna za trpělivost. Třeba přidat i Jaka.
77

Jak & Daxter: The Lost Frontier

Platforma: PSP
Výrobce: High Impact Games

  • Decentní RPG prvky
  • Daxterovy vzdušné krádeže
  • Létání se povedlo
  • Kameře se musí domlouvat
  • Inteligence vzdušných soupeřů
  • Sbližování se stylem Ratcheta & Clanka

Povedená hopsačka, křížená s leteckou akcí se postupně rozvíjí do krásy. Koupě nebudete litovat.

Herní karta

Jak & Daxter: The Lost Frontier

Jak & Daxter: The Lost FrontierJednou z prvních věcí, které po zasunutí disku spatříte na displeji, je oznámení, že máte tu čest s plodem značky licencované Naughty Dogem. To může neznalého trochu vylekat, ale na druhou stranu, některé značky, třeba rychlého občerstvení, fungují docela dobře a přes občasné stížnosti, že je berlínský nebo pařížský hamburger chutnější než ten z Václaváku, nejsou případné rozdíly nijak propastné.

V tomto případě navíc za vznikem hry stojí studio High Impact Games, založené odpadlíky právě z Naughty Dogu a Insomnicacu. Ale zatím toto studio nepředvedlo nic jiného, než hry z univerza Ratcheta & Clanka a nyní Jaka & Daxtera. Z hlediska kontinuity ducha a stylu tudíž hra vychází z rukou dosti povolaných.

Hra se nepodbízí snadností.

Jak & Daxter: The Lost FrontierA intro se skutečně nese ve starém známém stylu, založeném jak na kvalitní grafice, tak na kontrastu vážného Jaka a jeho komického souputníka. Překvapí pouze skutečnost, že oblíbenou dvojici nacházíme v kokpitu létajícího stroje, jenž jako by tomu Ratchetovu ze stejné fabriky vypadl. Je jasné, že Insomniac a Naughty Dog jsou už léta tradiční spojenci a přátelé, ale úvod naší novinky už vzbuzuje obavy, zda si výrobci trochu nepletou, jaká hra jim zrovna jede na pásu.

Naštěstí je The Last Frontier nakonec přece jen hrou rozhodně vrostlou do svébytného světa Precursorů, byť je původní hopsací a později střílecí koncept tentokrát výrazně zabarven i dalším žánrem: leteckou střílečkou. Přibližovadla ostatně nejsou v sérii ničím novým.

Jak & Daxter: The Lost FrontierPříběhově hra navazuje na závodního Jaka X. Kromě ústřední dvojice je tu od počátku i fešná, modrovlasá Keira a tento mini-tým se nepřekvapivě snaží zachránit svět, trpící nedostatkem Eca a nestabilitou přírodních sil. Po Ecu ovšem stejně nepřekvapivě nejdou jen ti hodní, nýbrž i různí méně chvályhodní týpci. Netřeba však asi dodávat, že se vše nese v duchu hezké barevné pohádky, snažící se v první i poslední řadě bavit.

Ovládání pohybu funguje výborně a podle zavedených tradic: poněkud riskantní útok s dlouhým výpadem vpřed, útok dopadem z výskoku a točivý útok "čamrda". Dále tu máme obyčejný skok, přírodním zákonům vzdorující dvojskok a ultimátní dvojskok s finálním chňapnutím rukama. Postavy se pohybují pružně a plynule, radost pohledět. Do stran otáčíte kamerou bočními tlačítky, vpřed postupujete i zatáčíte analogem.

Bohužel, boční tlačítka dost často nereagují, a do stran tak obraz neotočíte, Jak & Daxter: The Lost Frontierdokud nenajdete pozici více programu vyhovující. A jindy je zase kamera fixována v úplně nevhodném úhlu. Potíže mohou nastat jak při soubojích, tak při skocích. Párkrát jsme dokonce skákali úplně naslepo, protože na ono kýžené místo prostě nebylo vidět. Většinou se ale s kamerou rozumně domluvíte a že by to ve výsledku fatálně ovlivňovalo hratelnost, si nemyslíme. Dvakrát potěšeni ovšem také nejsme. Zvlášť, když se hra nese v dobrých tradicích série, nepodbízející se davům snadností.

Ovládání leteckých částí je naproti tomu bezproblémové a nechybí ani milé detaily typu efektního loopingu jediným stisknutím tlačítka, tak unikáte nepřátelským raketám. Koncept pouze značně připomíná výše zmíněného Ratcheta, včetně zoufalé umělé inteligence řadových protivníků. Řadových od slovesa řaditi se: před hlavně vašich zbraní. Jako osvěžení hopsacích pasáží ale létání slouží výborně, stejně jako u toho kocouřího kosmonauta.

Vylepšování a modifikování je silnou stránkou hry.

Jak & Daxter: The Lost FrontierPo získání azylu a tím i základny na obřím bitevním korábu si můžete mezi mraky odskakovat dle libosti. Proud respawnujících se protivníků nikdy nevysychá a kromě toho, že navzdory jejich ne-inteligenci létání skvěle vypadá, vyděláváte bojem peníze, za něž lze vylepšovat vaše stroje.

Ano, stroje v množném čísle, neboť přibližovadla se vám v hangáru utěšeně množí. Upgrady se automaticky týkají všech vlastněných kousků, ale je vhodné nenakupovat bezhlavě, protože řadu věcí pro vás dovede Daxter ukrást. A to se vyplatí!

Kradení součástek probíhá zcela absurdní, nicméně zábavnou formou. Některá z nepřátelských letadel jsou označena ikonkou montážního klíče a ta rozhodně k zemi neposílejte. Na takto označené stroje lze Daxtera vystřelit a on pak poskakuje po křídlech, vrtá se letadlu ve vnitřnostech a cpe si jimi batůžek. Pochopitelně ne sám od sebe, ale s pomocí jednoduché minihry s mačkáním správné sekvence tlačítek. Je to pořád stejné, ale věřte nebo ne, stabilně Jak & Daxter: The Lost Frontierlegrační.

Ve vzduchu se dále můžete účastnit závodů. Stačí jen najít ten správný letoun, jehož pilot vám umožní přístup do menu misí. Víc než o rychlost tu ale kráčí o přesnou mušku při střelbě na levitující terče. Podobně jako u soubojů s obnovujícími se nepřáteli nejde o nic složitého: s minimální snahou budete mít na konci náskok i desítek terčů. Lze tak získat pár dalších vajec Precursorů, za něž si pak můžete koupit nějaký žertovný nesmysl typu Jaka s obří hlavou nebo se zeleným plnovousem.

Kovářský klub

Jak & Daxter: The Lost Frontier je v pořadí teprve třetí hrou kalifornského studia High Impact Games. Pro pořádek: novince předcházely tituly Ratchet & Clank: Size Matters pro PSP (2007) a PS2 (2008), a dále Secret Agent Clank pro PSP (2008).

Poněkud matoucí název firmy se pak snaží osvětlit její webová stránka, kde vás uvítá obrázek domečku na stromě, z něhož padá kovadlina na hlavu pod stromem rozkročeného "kravaťáka". A pod obrázkem PR text tvrdí, že "důležitost práce tvůrců her spočívá v jejich službě udržovat na světě živý smysl pro zázračno". OMG.

Dále se dočtete, že shánějí lidi, že se nehoní za penězi a že jsou spíš něco jako klub. Tyhle webové stránky tvůrců her v nás vážně udržují živý smysl pro chvění bránice. Kdybyste však náhodou měli zájem stát se členy, měli byste svou přihlášku do klubu poslat mezi lednem a březnem příštího roku. Jo a na pohovor si neberte kravatu – myslete na kovadlinu.

Jak & Daxter: The Lost FrontierVůbec vylepšování a modifikování kdečeho je silnou stránkou hry. Temné Eco, které vypadává z pobitých rivalů, vám Keira ochotně přemění na Eco čtyř různých barev, pod nimiž se skrývají sloupce upgradů vašich možností. Jednotlivé barvy odlišují druhy těchto vylepšení – jinou barvou si posilujete zdraví, jinou bojové schopnosti. Ceny rychle narůstají, takže oblíbené rozhodování, kam investovat, není čistě pro ozdobu.

Jak tentokrát nestřídá světlou a temnou podobu, zato můžeme symbolicky spatřit temného Daxtera. Lineární úseky s démonickým Daxterem však nepatří k nejvynalézavějším, takže jejich nečetnosti zase tolik nelitujeme. Nejzajímavějším prvkem je zde asi možnost proměnit lasičku dočasně v živé tornádo a to doslova. Ničivé víření spotřebovává temné Eco, ale tvůrci neopomněli dodat dostatek zdrojů.

Ani Jak ale nepřijde zkrátka. Od speciálních soch postupně získává zvláštní schopnosti, jichž hra následně plně využívá. Často je tak třeba zvolit tu, která se Jak & Daxter: The Lost Frontierna daném místě nejlépe hodí. Můžete stavět krátkodobé plošiny a mosty, provádět tryskové skoky, vytvářet bublinu zesilující efekt vašich zbraní a dokonce i módního zpomalování času se dočkáte. Spolu s tím, že na různé protivníky platí různé zbraně, jde tak někdy o docela slušný prstolam, zvlášť když vám u některých misí tiká časomíra.

Příběh je poněkud nenápaditý, bez skutečně překvapivých zvratů i hlouběji prokreslených charakterů, nicméně v žánru hopsaček bohatě dostačuje. Při troše snahy lze hrou prosvištět za jedno intenzivní odpoledne; nechcete-li však padat do postele s rudýma očima a baví-li vás kompletování a vedlejší úkoly, můžete si zážitek výrazně prodloužit.

Přiznáváme, že zpočátku nám grafika i design běhacích částí přišly poněkud fádní, Daxter nevtipně až nepříjemně ječel a hra se zdála být víceméně do počtu. Postupně si nás však získala, protože čím déle ji hrajete, tím je hezčí. Dlouho očekávaný další díl oblíbené série lze tedy jedině doporučit.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

77 %

Čtenáři

74 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 88 čtenářů

Témata: Raketa, Socha, Tornádo
  • Nejčtenější

I po více než osmi letech od vydání je Skyrim králem erotických modifikací

Díky podpoře uživatelských modifikací se kolem Skyrimu vytvořila silná komunita, která svoji modlu neustále vylepšuje....

Slavní streameři vydělávají miliony, přesto jim děti posílají své kapesné

Díky donate programu mají lidé možnost posílat oblíbeným hráčům spropitné. Nejčastěji jde o drobné částky v řádu...

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

Temnou českou hru zasazenou do středověkého Slezska kutí jeden člověk

1428: Shadows over Silesia je připravovaná česká hra, která kombinuje několik žánrů. Její příběh se odehrává na pozadí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANKETA: Vyberte tři hry, zbytek se vymaže z paměti lidstva

Dnešní anketa nebude vůbec, ale vůbec snadná. Vybrali jsme šestnáct ikonických her, ale zachránit můžete jen tři.

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...