Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Strategie Civilization: Beyond Earth je plná nápadů, kolonizujete mimozemský svět

  14:00
Letitá a nesmírně oblíbená série Civilization poprvé ve své historii opustila matičku Zemi a hráči tak mohou konečně kolonizovat cizí planety. A je to vítané osvěžení osvědčených a zažitých civilizačních postupů.
85

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Platforma: PC
Výrobce: Firaxis Games

  • Výzkum už není lineární
  • Systém afinit
  • Přidání systému úkolů
  • Zcela nové, mimozemské prostředí
  • Diplomacie je stále nedotažená

Cesta do vesmíru Civilizaci prospěla. Hra nabízí spoustu novinek a vychytávek, které v sérii nikdy dřív nebyly.

Herní karta
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth | foto: Firaxis Games

Když opomenu letitou Alphu Centauri, jsou veskrze všechny vesmírné strategie s výzkumem, bojem, objevováním a výstavbou velmi široce rozkročené. Zpravidla začínáte s jednou planetou, ale jak vaše síla roste, roztahujete se po galaxii a nakonec máte pod rukama impérium, které si často nezadá s tím z Hvězdných válek.

Mluvím pochopitelně o sérii Galactic Civilizations nebo stařičkém Master of Orion, který často končil tím, že jste si navrhli a postavili flotilu Hvězd smrti a doslova přejeli své sousedy a protivníky. Nová Civilizace: Beyond Earth na to jde ovšem jinak.

Planetu vám totiž dá jako obvykle na hraní jen jednu. Jenže tentokrát to není matička Země, ale svět mimozemský, kde se pláněmi a lesy neprohánějí divocí barbaři, ale obří vážky a vlkobrouci (wolf beetles) s obřími podzemními červy, kteří se nápadně podobají těm z Duny.

I ty lesy vypadají dost divně, rostou v nich třeba obří houby a zdejší skály mají tendenci se vznášet ve vzduchu a vypadat drsňácky. Ale největší novinkou je miasma, jakási mimozemská obdoba kyselých dešťů. Ale o tom až za chvíli.

Každou novou hru si můžete podrobně nakonfigurovat.

Pavučina technologií

Civilizace už má dlouhá léta zaběhnutý systém výzkumu, kdy zkušení hráči skoro po paměti postupují po ose kolo - stavitelství – zpracování železa – střelný prach. Výzkum se napříč mnoha Civilizacemi pro fandy série v podstatě zautomatizoval a každou hru jel s menšími odbočkami stejnou trasou.

Zkoumej, ale mysli při tom

To už ovšem v Beyond Earth neplatí. Autoři totiž přistoupili k radikální novince a technologie nyní tak nejsou uspořádány do jakéhosi stromu s mnoha větvičkami. Místo toho je výzkum uspořádaný do pavučiny. Hráč startuje v jejím středu a postupně se pohybuje k okrajům, na nichž se ukrývají nejpokročilejší a na výzkum nejnáročnější vynálezy.

Není nad to udělat z cizí planety matičku Zemi.

Jednotka přístupná jen při rozvíjení jedné ze tří afinit.

A to nutí k přemýšlení a plánování dopředu. Ve všech předchozích Civilizacích totiž nebyl problém prostě vyzkoumat všechno, chyběl systém kámen – nůžky – papír. V Beyond Earth je všechno jinak. Už totiž v podstatě není možné vyzkoumat všechno a je potřeba vybírat.

Chceš mít orbitální laser? Fajn. Ale musíš zapomenout na ochočování mimozemských forem života nebo ovládání počasí. Celá technologická pavučina je od začátku viditelná, takže je plánování pohodlné a přehledné, není třeba sáhodlouze načítat Civpédii.

Další názor

„Povinnost pro všechny fandy strategií.“ - Game Informer | 9/10

„Civilization: Beyond Earth je nesmírně příjemná simulace budoucí lidské společnosti, která se snaží přežít na nové planetě.“ - Polygon | 9/10

„Civilization: Beyond Earth vlévá do strategické série nový život.“ - IGN | 7,9/10

Vědecké zkoumání se navíc neliší jen formou, ale i obsahem. Je logické, že když osídlujete cizí planetu, nepotřebujete se nejdřív učit farmařit nebo znovu vymýšlet parní stroj. Místo toho jsou k dispozici desítky nových a nikdy neviděných technologií, mezi které patří i terraformování (pozemšťování) cizí planety, orbitální farmaření nebo ochočování mimozemské zvířeny.

Divy světa pochopitelně nechybí

Mimozemské plovoucí ostrůvky\ je třeba potopit!

S výzkumem velmi úzce souvisí i další novinka – afinita vaší civilizace. To jsou jakési přístupy, jak se k cizí planetě chováte. Můžete se vydat třemi cestami – harmonie (harmony), čistoty (purity) nebo nadvlády (supremacy). A rozhodně nejde jen o kosmetickou volbu.

Dobyvatel, nebo ekolog?

Bodíky v té které větvi například rozhodují o tom, jak se k vám bude chovat mimozemská zvířena nebo jestli vám bude škodit dříve zmíněné miasma. Pokud se rozhodnete sledovat cestu harmonie, tedy splynutí s novou planetou, po nějakém čase vám přestane miasma jednotky poškozovat, ale naopak se v něm začnou léčit.

To skýtá úplně nové strategické možnosti například v případě, že se na vás tlačí jiná agresivní mocnost, jejíž jednotky ovšem šly cestou nadvlády a miasma jim tak stále prožírá brnění. Pak jen stačí všechna políčka v okolí vašich měst zamořit miasmatem a spokojeně sledovat, jak útočící armáda pomalu krvácí.

Poslední upgrade raketového vozítka už je pořádně silný.

Hlavní město je třeba pořádně zvelebovat...

Bodíky do jednotlivých afinit přidávají především specifické technologie, které často zároveň odemykají unikátní budovy nebo jednotky, které jsou pro civilizace s jiným přístupem navždy zamčené. Získávání úrovní afinit navíc ovlivňuje cestu, kterou se vydá vaše armáda.

I vojenské jednotky totiž v Beyond Earth fungují jinak než v předchozích Civilizacích. Žádný vývoj od lučištníků přes kavalérii, mušketýry až po mechanizovanou pěchotu tu pochopitelně není. Msto toho v průběhu hraní svou armádu po dosažení pevně dané úrovně afinity vylepšujete.

Při vylepšení jednotka pochopitelně zesílí, pak ovšem ještě musíte rozhodnout, jakým směrem ji vylepšíte. Chcete mít raději křižník, který exceluje v bombardování pevninských cílů nebo raději takový, který hravě rozcupuje jiné námořní jednotky? A má pěchota lépe bojovat osamocená, obklopená nepřáteli nebo naopak sílit v závislosti na tom, kolik zpřátelených vojenských jednotek má kolem sebe?

Archeologem na plný úvazek

Poslední výraznou novinkou Beyond Earth je přidání systému úkolů, což ryze strategické sérii přidává nádech z her na hrdiny. Většina úkolů je jednorázových, kdy po postavení nového typu budovy rozhodnete, zda má raději produkovat více jídla, nebo k jídlu přidat i trochu kultury a podobně. Tento systém vám umožňuje přizpůsobit zaměření svého národa svému hernímu stylu.

Vítězství!

Mimozemskou hrobku jsme prozkoumali, je čas oslavovat!

Některé úkoly jsou pochopitelně náročnější a vícestupňové a na konci čeká zajímavá odměna v podobě surovin, další úrovně vybrané afinity nebo nové technologie. Jeden příklad za všechny: po vypuštění několika satelitů na oběžnou dráhu se ukáže, že blízko jednoho z vašich měst jsou neznámé, mimozemské rozvaliny.

Na místo tak nejprve pošlete průzkumníka, který ruiny odkryje a následně i odvážnou pěchotu, která sestoupí do podzemí a přinese něco pěkného zpět. Jsou to sice drobnosti, ale potěší a léta stejnou sérii Civilizací osvěžují.

Jedinou výraznou slabinou Beyond Earth je systém diplomacie. To je dlouholetý problém, který se ani tentokrát nepovedlo odstranit. Autoři sice přidali systém laskavostí (favors), které získáte pokaždé, když vyjdete ostatním mocnostem vstříc, ale i tak se AI často chová divně, nepředvídatelně a občas vyloženě hloupě.

Grafika a ozvučení jsou standardně na vysoké úrovni, optimalizace dobře zvládnutá a potěší i to, že v době, kdy si průměrná hra ukousne 20 až 30 gigabytů z harddisku, drží se nová Civilizace na pouhé desetině tohoto objemu.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 247 čtenářů

  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Jak vypadá akční týmová hra v Praze? Prošli jsme si nápadité Futurento

Futurento poblíž pražské O2 areny nabízí zábavné využití pro firemní akce, školní výlety, rozlučky...

Po xboxech a playstationech končí s oficiální podporou Twitteru i Nintendo

Společnost Nintendo oznámila, že její konzole Switch od 10. června přestane oficiálně umožňovat...

70 %

RECENZE: Biomutant šlape pěkně i na Switchi

Tři roky staré postapokalyptické akční RPG Biomutant se po vydání na PC a starých konzolích...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...