Jak rychle se dnes svět mění. Jsou to tři týdny, co jsme psali o tom, jak se ukrajinští vývojáři připravují na případný ozbrojený konflikt. Vydavatelství GSC Game World tehdy dementovalo zprávu, že by ruská invaze mohla nějak ohrozit vydání vymodleného S.T.A.L.K.E.R. 2, na nějž čeká bez přehánění celý herní svět.
Nepanikařila ani většina ostatních studií, která zpravidla sídlí na západě země, kam boje v doněcské oblasti do té doby nedoléhaly. „Fanoušci kyjevských Frogwares, kteří loni vydali skvělého Sherlocka Holmese, mohou být v klidu, protože hlavnímu město Ukrajiny, kde sídlí, nic nehrozí,“ psal jsem tehdy. A více už jsem se bohužel mýlit nemohl. V době psaní článku už ukrajinská armáda vyhazuje do povětří mosty u Kyjeva, aby zkomplikovala nepříteli postup a panují vážné obavy, že se město dlouhodobě proti přesilám nepřátel nedokáže udržet.
„Snažíme se zůstat v bezpečí, ale tohle je válka, o tom žádná… Tato situaci ovlivňuje naši práci ohrožuje naše životy,“ píše se nyní na oficiálním twitterovém účtu společnosti. Vývojáři z GSC kromě popisu situace žádají své fanoušky o finanční prostředky.
Týká se to i menších projektů. Nezávislý vývojář známý jen jako Jevgenij, který v Charkově vytváří budovatelskou strategii Ostriv, se včera probudil do zvuků války a pro ruské „mírotvůrce“ neměl žádná milá slova.
Přidávají se ovšem i vývojáři napříč celým světem, kteří ukrajinským kolegům vysílají alespoň morální podporu. Jedněmi takovými jsou například i ti z českého studia Amanita.
Praktické gesto učinili polští vývojáři z 11-bit games, jejichž simulátor přežití civilisty v rozbombardovaném městě This War of Mine (viz naše recenze) právě nabývá na Ukrajině děsivě realistických kontur. S hashtagem #FuckTheWar slíbili veškeré peníze, které hra v příštím týdnu vydělá, poslat obratem Ukrajinskému červenému kříži.
Je to sice málo, ale pokud jste tuto mrazivou hru nehráli, měli byste to napravit. Ne nadarmo se This War of Mine stalo součástí doporučené školní četby (viz náš článek).