Konec jazykové bariéry? Už i Roblox překládá živě pomocí umělé inteligence

  • 4
Populární herní platforma Roblox nově umožňuje automatický překlad veškerého psaného textu, čímž výrazně usnadňuje vzájemnou komunikaci svých hráčů napříč celým světem. Do budoucna by prý mohla umět v reálném čase překládat i mluvené slovo.

Digitální svět neuznává žádné hranice a tak není žádný problém se zapovídat s člověkem z druhé strany planety. Předpokladem takové komunikace byla vždy znalost stejného jazyka, v nejčastějším případě (mizerné) angličtiny. Brzy už zřejmě nebude potřeba ani to.

Díky prudkému rozvoji umělé inteligence je dnes možné nechat přeložit do libovolného jazyka prakticky cokoliv, navíc ve slušné kvalitě a jen za pár okamžiků. Ano, na umělecky hodnotné texty se to (zatím) ještě nehodí (viz náš článek), ale pro běžnou konverzaci je to dostatečné.

Nyní podobnou technologii implementovala i herní platforma Roblox. Každý měsíc ji zapne zhruba 200 milionů lidí z celého světa, především z řad mladších hráčů, kteří ještě zpravidla nebývají jazykově vybaveni. Pokud se jim nepodaří spojit s krajánky, zpravidla pro ně celá sociální nadstavba hry zůstává skrytá, prostě proto, že nedokážou s okolím komunikovat.

To se nyní změnilo, stačí jeden klik a texty cizích hráčů se automaticky přeloží do požadovaného jazyka. Ano, něco podobného už umí třeba Facebook nebo X dlouhé roky, v tomto případě ovšem celou věc komplikovala velmi přísná pravidla, která chrání převážně dětské publikum hry.

Jazyků je zatím oficiálně podporovaných jen 16 a čeština mezi nimi samozřejmě není, to by se však do budoucna mohlo změnit. A nejen to. Na oficiálním blogu se píše, že vývojáři už zkoumají, jak tuto funkcionalitu aplikovat i na mluvené slovo. Jejich cílem je, aby se v reálném čase například Němčina přeložila do Francouzštiny s tím, že i v překladu zůstanou všechny hlasové nuance původního mluvčího. Ale to je zatím jen vzdálená budoucnost.