Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Den D: Vynálezce potřebuje 75 milionů na miniauto. Peníze žádá i od diváků

Jiří Hofman přijel z Plzně ve svém "vlastnoručně" vyrobeném čtyřkolovém motocyklu. Na dotažení celého projektu potřebuje 75 milionů korun. Ale pořad má svá omezená pravidla, takže po investorech žádá 1,5 milionu korun za jednoprocentní podíl.

"Tento čtyřkolový motocykl kategorie L5 má rozměry 2060 x 990 x 1770 mm. Jeho hmotnost je 40 kg. Vejde se do něj jedna plus jedna osoba nebo můžete využít 600 litrů zavazadlového prostoru. Maximální rychlost je 90 km/h, motor to má benzinový čtyřtaktní a spotřeba je pět litrů na sto kilometrů. Prodejní cena je 120 až 140 tisíc korun," chrlí údaje Hofman.

Motocykl je podle vynálezce vhodný pro seniory, drobné řemeslníky, rozvážkové služby a policisté jím dokonce chtěli rozvážet botičky.

Vozítko je prý z 95 procent hotové, ale Hofman potřebuje peníze na dokončení výzkumu a rozjetí sériové výroby. Roční výrobu odhaduje 10 tisíc kusů a zisk se údajně bude pohybovat kolem 50 milionů korun.

Hofman také získal nějaké peníze z dotací. To nadzvedlo zarytého odpůrce dotačního systému Michaela Rostocka: "Buďte tak hodný, řekněte číslo, kolik vám už evropští diváci tohoto pořadu poslali peněz ze svých daní prostřednictvím Evropské unie," ptá se jízlivě Rostock. Odpovědí mu je částka deseti milionů korun, což rozhodně není málo.

co je den d

Česká televize od 5. ledna začala vysílat druhou řadu pořadu Den D, ve kterém lze získat peníze na uskutečnění podnikatelského nápadu. Uchazeč si může investorům říct o částku od 200 tisíc do 1,5 milionu korun. Investoři pak do nápadu mohou, ale nemusejí investovat.

Druhá řada má opět 13 dílů a v každém vystoupí pětice uchazečů o peníze. Sami žadatelé si řeknou, kolik peněz potřebují a jaký podíl nabízejí. Částka, o kterou si "podnikatel" řekne, je neměnná, ale o podílu investorů se dá smlouvat. Investoři totiž vkládají do projektů své vlastní peníze. Pravidla najdete ZDE.

Ondřej Bartoš spíš řeší problematiku konkurence. "V Indii nebo v Číně se vyrábějí ultra levná auta, která tomu vašemu mohou bez problémů konkurovat a jsou levnější," upozorňuje Bartoš. "Čtyřicet pět tisíc korun stojí tato auta, když jsou vyrobená pro Indii, když přidělali provedení pro Evropu, cenu zvýšili na 90 tisíc korun. Kdybych svůj motocykl vyráběl v Indii, tak to bude ještě levnější," hájí se Hofman.

Vynálezce už získal peníze nejen z dotací, ale i od konkrétní firmy. Společnost však žádný podíl z prodeje nežádá. Hofman by rád založil úplně novou firmu, která by se zabývala jen výrobou těchto motocyklů.

Získat 75 milionů korun není žádná legrace. Proto Hofman apeluje i na diváky a čtenáře: "Předpokládám, že pokud se to někomu z vás bude líbit a diváci to v televizi uvidí, možná se mezi nimi najde další investor," snaží se Hofman. Bez okolků si pak z pořadu dělá vlastní marketingovou kampaň, až ho investoři příkře přeruší.

na přehled investorů se podívejte v naší infografice

Dana Bérová se ptá, jak by se 75 miliony Hofman naložil. "Představa je taková, že 15 milionů korun se vloží do dokončení vývoje, pět milionů budou stát konstrukční práce, dalších pět milionů výroba vzorků, 50 milionů na přípravu materiálu pro těch 10 tisíc motocyklů," vyjmenovává Hofman.

čtěte blog

Hofman vypráví, jak se ho lidé na benzince ptají, kolik vozítko stojí a že musí být radost s tím vyjet. "Vypadá to hnusně a smrdí to. Prosím vás, co je na tom za radost?" reaguje Rostock. Hofman argumentuje tím, že už je připraven nový design.

Daně Bérové se autíčko celkem líbí, ale nevidí v tom dobrý byznys. "Dovedu si představit, že si to někdo za ty peníze koupí. Ale myslím si, že ta cesta od vozítka k sériové výrobě a uvedení na trh je šíleně dlouhá. Mých 1,5 milionu v tom skoro vůbec nepomůže a těch 75 milionů možná ani nebude stačit," vysvětluje svůj nezájem o projekt Bérová.

Ondřej Bartoš je o něco drsnější. "To, že jste dostal deset milionů z dotací, mi potvrzuje, že dotační systém je velmi špatný. Z mého pohledu tohle není žádný kvalitativní posun ani v motocyklovém, ani automobilovém průmyslu. Nevymyslel jste nic nového, nic ekologicky ani ekonomicky výhodného. Proto já nemám zájem."

V úterý na čt1 ve 22:00 uvidíte:

Zdeněk Knápek – nakladatelství odborných knih pro starožitníky, 900 000 Kč za 30% podíl
Jiří Hofman - minimobil - 1,5 milionu korun za 1% podíl
Jitka Hromádková - centrum psí krásy Lucky dog - 500 000 korun za 30% podíl
Monika Voříšková a Petr Chlívek - oprava výtluků asfaltových komunikací - 750 000 korun za 40% podíl
Žaneta Badlíková a Jaroslav Kotula - zdravotní židle - 800 000 korun za 15% podíl

Autor:
  • Nejčtenější

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Mladí jsou při hledání práce náročnější a nebojí se říct si o vyšší platy

Červen je doba maturit a státnic, řada mladých lidí právě úspěšně ukončila své studium. Jaké mají šance na trhu práce,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do pedálů šlape čím dál více lidí. Jak ošetřit s tím spojená rizika?

Pohyb na kole je dnes masovým sportem. A výpravy na nich jednou z nejoblíbenějších víkendových i dovolenkových aktivit....

Chyba při potápění ji přišla draho. Pojišťovna nezaplatila léčbu za statisíce

Premium Pár skleniček v Itálii, kde je vůči alkoholu větší tolerance, vypadá nevinně, ale může vyústit ve finanční katastrofu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm z deseti pracujících lidí trápí nápor na psychiku

Poslední dva roky daly zaměstnancům zabrat. Ke „klasickým“ pracovním problémům s náročnými šéfy, nesmyslnou náplní...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Dluhopisy jsou zpět na výsluní, shodují se analytici

České dluhopisy dlouho příliš zajímavé zhodnocení nepřinášely. Situace se ale změnila stejně dramaticky, jako...

Sázka na jistotu v inflační době: zlaté slitky a mince

Advertorial Zatímco měny jsou závislé na ekonomické i politické situaci, zlato si uchovává svou hodnotu v jakémkoliv režimu, krizi...

Investoři až na výjimky trpí. Akcie i ceny dluhopisů dál padají

Finanční trhy pokračovaly i v květnu v poklesu. Důvodů pro korekci je mnoho. Je to nejistý ekonomický vývoj, válka na...

Investice do zlata nabírají na síle. Nahoru letí i drahé kovy, zejména některé

Premium Jak ochránit úspory před znehodnocením? Tuto otázku si pokládá stále více lidí. Běžný ani spořicí účet na to už delší...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Sex máme, říká Honza Dědek a jeho přítelkyně. Promluvili o svatbě i dětech

Moderátor a hudební publicista Honza Dědek (50) přizval k rozhovoru pro iDNES.cz i svou partnerku Terezu, se kterou se...