Jak šetřit při volání
Správný výběr operátora a tarifu je pochopitelně to hlavní, čím můžete na telefonování ušetřit. Ale peníze z kapes tahají i drobnosti, které si lidé (zejména ti starší) často neuvědomují.
NEVOLEJTE ZPĚT NA PODEZŘELÁ ČÍSLA
Čísla neobvyklé délky či s neobvyklou předvolbou bývají z ciziny. Prozvoní a čekají, že zavoláte zpět. Jenže vy (kromě toho, že do ciziny) mnohdy voláte i na placenou linku. Rada je jednoduchá: pokud vás někdo, koho nemáte v seznamu, shání na soukromém čísle, jistě to zkusí znovu. Takže zpátky volat nemusíte.
ZAVĚŠUJTE ŠMEJDŮM
Tato rada nesouvisí s tarify, ale s telefonováním ano. Volají a chtějí vám něco nabídnout. Začnou opatrně, například anketou, ale hovor vedou směrem k prodeji nějakého nesmyslu. Naučte se používat větu: „Nezlobte se, nechci to řešit. Na shledanou.“ Nedejte volajícímu čas na námitky, prostě hned zavěste. A naučte takový postup důsledně své rodiče a prarodiče. Místo prodejců jim raději každý den zavolejte vy sami, ať si mají s kým popovídat.
SMS KONTRA CHATY
Místo dlouhého volání se hodí psaní esemesek. To platí pro uvážlivé. Kdo potřebuje na všechny strany posílat smajlíky a pochvalné výkřiky, měl by k tomu využívat nějakou chatovací aplikaci. Nejpoužívanější jsou v tuzemsku aktuálně Messenger, Whatsapp či Skype.
NECHTE SI ZAVOLAT ZPÁTKY
Místo volání na modré a bílé linky nechte na webu firmy požadavek o zpětné volání. Mnohé společnosti to nabízejí v sekci kontakty.
VOLÁNÍ VE VLASTNÍ SÍTI NEUHLÍDÁTE
Máte tarif s voláním ve vlastní síti zdarma? V takovém případě možná spoléháte na to, že čísla začínající 602 patřila O2, 603 T-Mobilu a 608 Vodafonu a na těch sítích, kde to máte zdarma, telefonujete s kamarády opravdu dlouze. Ale pozor, čísla se mohou volně přenášet od jednoho operátora k jinému. Můžete si nastavit, že telefon bude přehrávat upozornění „voláte do sítě jiného operátora“. Ale neberte to tak, že hlášku dostanete vždy, když voláte jinam, platí to jen u přenesených čísel.
BAREVNÉ LINKY: ZADARMO I ZA STOKORUNY
ZELENÁ - začínají číslem 800
Voláte zdarma, hovor platí příjemce.
Bývají to informační a prodejní linky společností.
MODRÁ - začínají čísly 810 až 819, 830 až 839, 843 až 846
Část nákladů platí volající, část příjemce, cenu určuje operátor:
O2 3,50 Kč/min, T-Mobile 4,03 Kč/min, Vodafone 4,58 Kč/min
BÍLÁ - začínají čísly 840 až 842, 847 až 849
Cena v celé republice je jednotná a platí ji volající:
O2 3,50 Kč/min, T-Mobile 4,84 Kč/min, Vodafone 5,59 Kč/min
Modré a bílé linky bývají servisní, hlásíte na nich pojistné události, sháníte softwarovou podporu a podobně.
POZOR: Tyto hovory obvykle nespadají do volných minut, platit je budete, i když máte neomezené volání či volné minuty.
ŽLUTÁ ČI DUHOVÁ - začínají číslem 900, 906, 908 a 909.
Cena je vysoká, obvykle 50–90 korun za minutu či jednorázově.
Cenu zjistíte podle 4. a 5. číslice daného telefonního čísla. Například za volání na 900 806 115 zaplatíte 80 korun za minutu.
Využívají je různé zábavné televizní hry, věštci, erotické linky.
POZOR: Ne všechna čísla začínající devítkou jsou drahá, mnohá využívají státní úřady či firmy. Problematicky drahé jsou linky, kde po 9 následuje 0.
PRÉMIOVÉ SMS A DMS
Prémiové SMS slouží k zaplacení například za jízdenky, parkovné, jako odpověď v různých soutěžích či hlasování. Cena SMS se pohybuje v rozmezí od 1 do 600 korun, nezapočítává se do volných SMS. Cena musí být vždy uvedena, hlídejte si, zda jde o jednorázový nákup, či zda se zavazujete k pravidelnému odběru.
DMS jsou dárcovské esemesky, jejich cena je uvedena na konci odesílaného kódu, například DMS PROJEKT 30 – posíláte 30 korun.