Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Z vesmíru zpátky do nebes. Virgin Galactic začne vyvíjet nadzvuková letadla

  20:05
Letecká společnost Virgin Galactic rozšiřuje své portfolio. Kromě vesmírné turistiky se teď nově plánuje ponořit i do supersonického létání. V pondělí představila koncept svého stroje. Pomoci jí má firma Rolls-Royce, jejíž motory kromě charakteristických vozů stejné značky poháněly i slavný Concorde.

Koncept nadzvukového letounu Virgin Galactic | foto: Virgin Galactic

Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona cílí na tu nejbohatší klientelu. Kromě výletních letů do vesmíru, které plánuje už od roku 2004 a které se pomalu blíží realitě, teď chce svým zákazníkům nabízet i „pozemské“ cestování. V pondělí totiž firma v tiskové zprávě odhalila koncept svého nadzvukového letounu.

Letadlo s křídly ve tvaru řeckého písmene delta podle firmy už schválila NASA, teď čeká na certifikaci Amerického úřadu pro letectví. Stroj by měl být schopný dosáhnout až rychlosti Mach 3, tedy zhruba 3 704 kilometrů za hodinu. Létat by měl zhruba 18 kilometrů nad zemským povrchem a dopředu ho poženou motory od britského výrobce Rolls-Royce. V závislosti na vybavení pak unese mezi devíti až devatenácti pasažéry.

Virgin Galactic tak plní svou smlouvu s Boeingem, který firmě na vývoj nadzvukového létání poskytl 20 milionů dolarů, informuje agentura Bloomberg. „Zatím se nám daří skvěle postupovat vpřed,“ uvedl ředitel Virgin Galactic George Whitesides. „Těšíme se, až otevřeme nové hranice letecké dopravy,“ dodal.

Nemusí se vyplatit

Konceptem však práce firmy zdaleka nekončí. Teď je na řadě například výběr materiálů či realizace prvních testovacích modelů. Společnost navíc bude muset vyřešit, jak snížit hlučnost letadla – právě kvůli ní totiž komerční supersonické stroje smějí rychlost zvuku překračovat jen nad mořem. Důležité pak bude i to, zda se jim prodej letenek do takového letadla vůbec vyplatí.

A právě na tomto prvku prozatím ztroskotaly všechny pokusy o nadzvukovou přepravu cestujících. Finanční náročnost ukončila „život“ i slavného Concordu. Letenky si mohli dovolit jen bohatší byznysmeni a i tak se většina letů ke konci jeho životnosti nerentovala.

Virgin Galactic si ale v oblasti financí věří. Firma by se ráda stala jedním z hlavních hráčů na poli dlouhých letů, ve kterém je ročně obrat kolem 300 miliard dolarů. „I kdyby se nám povedlo zachytit jen pět procent těch lidí, je to pro nás ohromná částka,“ uvedl Whitesides pro web Business Insider. „Chápejte, příjmy deset nebo patnáct miliard dolarů jsou ohromná příležitost,“ dodal.

Nadzvukoví rivalové

Firma britského miliardáře však není jediná, která o supersonické létání usiluje. Předběhnout by ji mohlo několik amerických firem, které všechny plánují první komerční lety na rok 2025. I ony se však potýkají s financováním – především řeší cenu letenek. 

Jeden let Concordem během jeho největší slávy mnohdy stál až čtyřikrát víc než první třída v konvenčním letadle. Vysoká cena se nejspíš nevyhne ani moderním nadzvukovým spojům. „Bude to asi tak pět tisíc dolarů (přibližně 110 tisíc korun, pozn. redakce),“ uvedl loni v létě zakladatel společnosti Boom Supersonic Blake Scholl. „To je pořád relativně drahé, ale pokud si můžete dovolit létat v první třídě, můžete si dovolit i doletět do cíle za poloviční čas,“ dodal.

Hlavní výhodou proti konvenčnímu létání je u nadzvukových letounů úspora času. Ta je při létaní rychlostí vyšší než jeden Mach značná. Příkladem může být cesta z Šanghaje do Los Angeles – za použití nadzvukových strojů by se její délka zkrátila z dvanácti hodin na šest.

Nadzvukoví rivalové, současní i minulí

  • Virgin Galactic koncept – maximální rychlost 3 Ma, 19 pasažérů
  • Aerion Supersonic AS2 – maximální rychlost 1,4 Ma, 12 pasažérů. Společnost slibuje „neslyšný let“. První komerční lety naplánovány na rok 2026
  • Boom Supersonic XB-1 – maximální rychlost 2,2 Ma, 55 pasažérů. Měl by být třicetkrát tišší než Concorde. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Spike Aerospace S-512 – maximální rychlost 1,6 Ma, 12–18 pasažérů. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Concorde – maximální rychlost 2,04 Ma, 92–128 pasažérů. Létal mezi lety 1976–2003
  • Tupolev Tu-144 – maximální rychlost 1,8 Ma, 140 pasažérů. Létal mezi lety 1977–1978
Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošta na pobočkách upravuje otevírací dobu, rozjíždí „šoupací“ model

Pošta ve dvou vlnách od 1. ­září a od 1. října mění otevírací dobu na celkem 1 518 poštách. U klíčové skupiny 491...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Proč nepřitvrzovat zelený sen

Premium Neexistuje jediný racionální argument, proč přijmout návrh na zpřísnění už tak dost utopického Zeleného údělu Ursuly...

Švýcaři dávají do sodovky oxid uhličitý, který zachytávají z atmosféry

Švýcarský start-up Climeworks zachytává oxid uhličitý ze vzduchu a dokáže ho využít na sycení sodovek. Začala ho jako...

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

V izraelském Tel Avivu budují bezdrátovou elektrickou silnici, která bude dodávat energii městské hromadné dopravě, a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...