GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

  14:27aktualizováno  14:27
Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru pro komerční nadzvukový letoun Aerion Supersonic AS2. Ten by podle plánu měl začít pravidelně létat v roce 2025.

„Místo toho, aby se letadla zrychlovala, zvětšila se, jsou pohodlnější a doletí dál,“ citovala ředitele komerční letecké divize General Electric (GE) agentura Bloomberg. Teď je podle něj načase začít letadla znovu zrychlovat.

Motor nazvaný Affinity (angl. přitažlivost) budou používat letadla Aerion Supersonic AS2, které vyvíjí startup amerického miliardáře Roberta Basse. Ten se o navrácení nadzvukových letadel do komerčního provozu snaží již přes deset let.

Nadzvukově jen nad vodou

V plánech má letoun AS2 místo pro dvanáct pasažérů. Ty bude letadlo přepravovat rychlostí zhruba 1715 km/h – pokud zrovna poletí nad mořem. Jinak bude mnohem pomalejší. Většina států totiž nadzvukový let nad pevninou povoluje jen vojenským letounům.

Fotogalerie

Toto opatření státy zavedly kvůli aerodynamickému třesku. Jde o jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“.

Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi. Je nejen velmi nepříjemný, ale za určitých podmínek může způsobit i hmotné škody (například rozbít okna).

Protože bude AS2 nad pevninou zpomalovat pod hranici 1 mach, neměl by vyžadovat výjimku ze současné legislativy. Podle agentury Reuters byly právě zvukové regulace v minulosti hlavní překážkou návratu komerčního nadzvukového letectví.

Snaha vyhnout se chybám Concordu

Kromě potíží s regulacemi a nechvalně proslulé havárie letounu Concorde na letišti Charlese de Gaulla zastavila nadzvukové létaní i vysoká cena. Letenka v Concordu v roce 2000 stála kolem 10 000 dolarů, to v tehdejším přepočtu bylo přibližně 350 tisíc korun.

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

Nadzvukové motory navíc podle odhadů spotřebují na stejné trase třikrát až čtyřikrát více paliva než konvenční letoun. Kromě ohromných provozních nákladů to také zvýší ekologickou stopu letu. Předseda představenstva firmy Aerion Tom Vice ale podle magazínu Forbes tvrdí, že bude AS2 o 20–50 % ekologicky úspornější než současná konvenční letadla.

Problémy s vysokou cenou se snaží AS2 eliminovat tím, že je už od začátku avizován jako luxusní letadlo. Luxus se však příliš neslučuje s velkou hlasitostí letu. Jak hlučný AS2 nakonec bude, se však dozvíme nejdříve za dva roky, kdy proběhnou první testovací lety.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz