Sobota 25. září 2021, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. září 2021 Zlata

Královna nebes se po 50 letech loučí. Co jste možná nevěděli o Boeingu 747

Čtyřmotorový dopravní a nákladní letoun Boeing 747 způsobil v letecké dopravě revoluci. Když se v roce 1969 poprvé objevil na trhu, nejznámější letecké společnosti neváhaly a zahrnuly jej do své flotily. Nyní, po více než padesáti letech, míří do leteckého důchodu.

Ne nadarmo se mu přezdívá královna nebes. Až do dnešního dne si Boeing 747 udržel některé přednosti, které žádný jiný letoun nedokázal nabídnout. Zůstal největším osobním letadlem, které se pyšní prvotřídním tvarem a designem. Díky jeho velikosti si letecké společnosti mohly dovolit rozšíření služeb a nabídnout pasažérům luxus v podobě palubního baru, restaurace nebo salonku.

Boeing 747 je nejrychlejší komerční letadlo, dokáže vyvinout rychlost přes 650 mil (1 046 kilometrů) za hodinu. V současnosti už však čtyřmotorový stroj zastarává za moderními dvoumotorovými letadly, jako je Airbus A350, Boeing 787 Dreamliner nebo i starší Boeing 777. Všechny vyjmenované letouny jsou navíc provozně levnější. 

Proto se řada leteckých společností, včetně British Airways a Qantas, rozhodla, že Boeing 747 pošle do „leteckého důchodu“. Prudký pokles poptávky po cestování spojený s pandemii covid-19 rozhodnutí ještě urychlil. Společnost Boeing před pár dny oznámila, že výrobu modelu ukončí. Poslední kus má americká společnost vyrobit v roce 2022.

Model, který změnil historii letectví

Příběh 747 začal před více než půl stoletím, když ředitel letecké společnosti Pan American World Airways Juan Tripp poptával větší letoun, než tehdejší výrobci nabízeli. Letecké společnosti se již nabažily modelů Boeing 707 a Douglas DC-8 a chtěly létat s cestujícími dál než kdykoliv předtím.

Výzvu přijal Boeing. Známý letecký  inženýr Joe Sutter navrhl letadlo, které poprvé vyletělo 9. února 1969 a o necelý rok později jej začala společnost Pan Am využívat při komerčních letech.

Širokotrupé letadlo má dvě patra, která je možné upravovat pro osobní, nákladní i další přepravu. Horní paluba je navržena tak, aby mohla sloužit jako salonek pro první třídu. Od ostatních modelů jej odlišuje kultovní hrb. Kokpit je umístěn na horní palubě, takže je snadné letoun přestavět na nákladní. Stačí odstranit sedadla a instalovat přední nákladní dveře. I díky tomu je 747 ideálním strojem, využívají ho i nákladní letecké společnosti.

Přední nákladní dveře byly pro proudové letadlo vzácným prvkem, s výjimkou několika letounů, které tuto funkci tehdy nabízely. Ani v dnešní době jich není mnoho. Přední nákladové dveře má například Antonov An-225 Mriya nebo Lockeheed C-5 Galaxy. 

Přeprava lidí i koní

Nadbytek prostoru v horní části Jumbo Jetu umožnil leteckým společnostem nabízet na palubě luxus, jako jsou bary, salonky a restaurace. Od takového luxusu však společnosti musely v roce 1973 upustit, protože přišla ropná krize, která dramaticky zvýšila cenu paliva a aerolinky začaly šetřit prostorem. Některé letecké společnosti, jako například Virgin Atlantic Airways, však salonky a restaurace dál nabízejí.

Boeing 747 má jako komerční letoun jednu z největších kabin pro cestující. Pokud letecké společnosti potřebují zvýšit příjmy, mohou volný prostor zaplnit dalšími sedadly. V přední části letounu se většinou nachází první nebo byznys třída. Nad hlavní palubu umisťují některé letecké společnosti exkluzivní kabinu pro nejbohatší klientelu.

Normální kapacita pro největší variantu modelu 747 je okolo 375 míst. V případě potřeby však může Jumbo Jet pojmout až tisíc lidí. Některé letecké společnosti používají proudové letadlo k přepravě cestujících a nákladu na stejné palubě. Tuto variantu umožňuje model Combi. Mezi časté pasažéry v těchto modelech patřili například koně.

Zajímavostí je, že těsně před pandemií koronaviru vytvořily British Airways se svým Boeingem 747 rychlostní podzvukový rekord na trase New York-Londýn. Transatlantický let stihl letoun za 4 hodiny a 56 minut, pravda s přičiněním silného větrného proudění

Ještě větší než Jumbo Jet je dopravní letoun Boeing 747-400 Large Cargo Freighter, známý také jako Dreamlifter. Byl vyroben pro přepravu velkých dílů letounu Boeing 787 Dreamliner od subdodavatelů k závěrečné montáži. Části letadla jsou naskládány pomoci speciálních otočných zadních dveří. Bez letadla a jeho masivní nákladní kabiny by tak Boeing nemohl stavět Dreamlinery tak rychle, jako dosud.

Je proto ironií, že právě Boeing 787 Dreamliner dnes z nebe vytlačuje sedm-čtyři-sedmičky, protože jako dvoumotorový letoun zvládne stejnou službu levněji.

Přední část letounu je umístěna přímo pod kokpitem a několik řad sedadel dokonce ještě před ním. Sedět na sedadle 1A je proto často jednou z položek na seznamu přání leteckých nadšenců. Cestující na těchto sedadlech mohou díky zakřivení nosní části letadla vidět i před letadlo.

Na 747 se v roce 2012 svezl i raketoplán Endeavour a NASA se na 747 spoléhala také u svého programu SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). V letadle je umístěn masivní dalekohled, který vědcům umožňuje pozorovat sluneční soustavu vysoko nad zemským povrchem.

Nejznámější Boeing 747 přepravuje prezidenta Spojených států. Americké letectvo má dvě letadla VC-25A, což je kódové označení pro 747, se kterými létá pouze prezident a jeho štáb.

Autor:
  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc

Velká Británie stále bojuje s následky odchodu z Evropské unie. Dodavatelé prožili léto hrůzy. Stát bojuje s velkým...

Britské finanční společnosti verbují studenty na stáže. Podmínkou je být černý

Bristolští zaměstnavatelé působících ve finančním sektoru přijali v rámci pilotního programu nové stážisty tmavé pleti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nekonečné zdražování elektřiny. Ceny ohrožují odběratele i ekonomiku. Kdy se zastaví?

Premium Přichází cenový skok, který možná jednou vstoupí do učebnic ekonomie. Elektřina pro domácnosti může během podzimu...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Nízkonákladovky jsou ve výhodě, už si brousí zuby na postpandemickou Evropu

Sektor letectví nemá vyhráno. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu je objem cestujících na palubách...

Vysokorychlostní železniční tratě musí stát do roku 2030. Kvůli dotacím

Premium Česko se pokusí přesvědčit Evropskou unii, že vysokorychlostní tratě stihne postavit do roku 2030. Propašovat co...

Správa železnic dostane přidáno tři miliardy korun

Rekordní rozpočet na modernizaci a výstavbu železniční sítě nestačí. Správa železnic tak dostane další třímiliardovou...

Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě

Pražské letiště Václava Havla letos zřejmě opět skončí ve ztrátě. Zatímco před koronavirovou krizí odbavovalo sedmnáct...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...