Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Královna nebes se po 50 letech loučí. Co jste možná nevěděli o Boeingu 747

aktualizováno 
Čtyřmotorový dopravní a nákladní letoun Boeing 747 způsobil v letecké dopravě revoluci. Když se v roce 1969 poprvé objevil na trhu, nejznámější letecké společnosti neváhaly a zahrnuly jej do své flotily. Nyní, po více než padesáti letech, míří do leteckého důchodu.

Ne nadarmo se mu přezdívá královna nebes. Až do dnešního dne si Boeing 747 udržel některé přednosti, které žádný jiný letoun nedokázal nabídnout. Zůstal největším osobním letadlem, které se pyšní prvotřídním tvarem a designem. Díky jeho velikosti si letecké společnosti mohly dovolit rozšíření služeb a nabídnout pasažérům luxus v podobě palubního baru, restaurace nebo salonku.

Boeing 747 je nejrychlejší komerční letadlo, dokáže vyvinout rychlost přes 650 mil (1 046 kilometrů) za hodinu. V současnosti už však čtyřmotorový stroj zastarává za moderními dvoumotorovými letadly, jako je Airbus A350, Boeing 787 Dreamliner nebo i starší Boeing 777. Všechny vyjmenované letouny jsou navíc provozně levnější. 

Proto se řada leteckých společností, včetně British Airways a Qantas, rozhodla, že Boeing 747 pošle do „leteckého důchodu“. Prudký pokles poptávky po cestování spojený s pandemii covid-19 rozhodnutí ještě urychlil. Společnost Boeing před pár dny oznámila, že výrobu modelu ukončí. Poslední kus má americká společnost vyrobit v roce 2022.

Model, který změnil historii letectví

Příběh 747 začal před více než půl stoletím, když ředitel letecké společnosti Pan American World Airways Juan Tripp poptával větší letoun, než tehdejší výrobci nabízeli. Letecké společnosti se již nabažily modelů Boeing 707 a Douglas DC-8 a chtěly létat s cestujícími dál než kdykoliv předtím.

Výzvu přijal Boeing. Známý letecký  inženýr Joe Sutter navrhl letadlo, které poprvé vyletělo 9. února 1969 a o necelý rok později jej začala společnost Pan Am využívat při komerčních letech.

Širokotrupé letadlo má dvě patra, která je možné upravovat pro osobní, nákladní i další přepravu. Horní paluba je navržena tak, aby mohla sloužit jako salonek pro první třídu. Od ostatních modelů jej odlišuje kultovní hrb. Kokpit je umístěn na horní palubě, takže je snadné letoun přestavět na nákladní. Stačí odstranit sedadla a instalovat přední nákladní dveře. I díky tomu je 747 ideálním strojem, využívají ho i nákladní letecké společnosti.

Přední nákladní dveře byly pro proudové letadlo vzácným prvkem, s výjimkou několika letounů, které tuto funkci tehdy nabízely. Ani v dnešní době jich není mnoho. Přední nákladové dveře má například Antonov An-225 Mriya nebo Lockeheed C-5 Galaxy. 

Přeprava lidí i koní

Nadbytek prostoru v horní části Jumbo Jetu umožnil leteckým společnostem nabízet na palubě luxus, jako jsou bary, salonky a restaurace. Od takového luxusu však společnosti musely v roce 1973 upustit, protože přišla ropná krize, která dramaticky zvýšila cenu paliva a aerolinky začaly šetřit prostorem. Některé letecké společnosti, jako například Virgin Atlantic Airways, však salonky a restaurace dál nabízejí.

Boeing 747 má jako komerční letoun jednu z největších kabin pro cestující. Pokud letecké společnosti potřebují zvýšit příjmy, mohou volný prostor zaplnit dalšími sedadly. V přední části letounu se většinou nachází první nebo byznys třída. Nad hlavní palubu umisťují některé letecké společnosti exkluzivní kabinu pro nejbohatší klientelu.

Normální kapacita pro největší variantu modelu 747 je okolo 375 míst. V případě potřeby však může Jumbo Jet pojmout až tisíc lidí. Některé letecké společnosti používají proudové letadlo k přepravě cestujících a nákladu na stejné palubě. Tuto variantu umožňuje model Combi. Mezi časté pasažéry v těchto modelech patřili například koně.

Zajímavostí je, že těsně před pandemií koronaviru vytvořily British Airways se svým Boeingem 747 rychlostní podzvukový rekord na trase New York-Londýn. Transatlantický let stihl letoun za 4 hodiny a 56 minut, pravda s přičiněním silného větrného proudění

Ještě větší než Jumbo Jet je dopravní letoun Boeing 747-400 Large Cargo Freighter, známý také jako Dreamlifter. Byl vyroben pro přepravu velkých dílů letounu Boeing 787 Dreamliner od subdodavatelů k závěrečné montáži. Části letadla jsou naskládány pomoci speciálních otočných zadních dveří. Bez letadla a jeho masivní nákladní kabiny by tak Boeing nemohl stavět Dreamlinery tak rychle, jako dosud.

Je proto ironií, že právě Boeing 787 Dreamliner dnes z nebe vytlačuje sedm-čtyři-sedmičky, protože jako dvoumotorový letoun zvládne stejnou službu levněji.

Přední část letounu je umístěna přímo pod kokpitem a několik řad sedadel dokonce ještě před ním. Sedět na sedadle 1A je proto často jednou z položek na seznamu přání leteckých nadšenců. Cestující na těchto sedadlech mohou díky zakřivení nosní části letadla vidět i před letadlo.

Na 747 se v roce 2012 svezl i raketoplán Endeavour a NASA se na 747 spoléhala také u svého programu SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). V letadle je umístěn masivní dalekohled, který vědcům umožňuje pozorovat sluneční soustavu vysoko nad zemským povrchem.

Nejznámější Boeing 747 přepravuje prezidenta Spojených států. Americké letectvo má dvě letadla VC-25A, což je kódové označení pro 747, se kterými létá pouze prezident a jeho štáb.

Autor:
  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Držte si klobouky, padáme. Čtvrtletní propad ekonomiky bude až 18 procent

Česká ekonomika zřejmě ve druhém čtvrtletí prodělala kvůli dopadům šíření koronaviru a restriktivním opatřením největší...

Roušky vyrobily české firmy v rekordním čase. Jenže je zatím nesmí prodat

Řada českých firem nově vyrábí roušky, prodávat je však nemůže. Narážejí na problémy při certifikaci svých výrobků. Ta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

České dráhy utahují opasky. Nebeský zvažuje osekání benefitů a propouštění

České dráhy zvažují, že propustí stovky lidí v administrativě, další zaměstnanci by pak mohli přijít o šestý týden...

Dálniční e-známky na poště i na pumpě. Tendr vyhrála Česká pošta a Čepro

Elektronické dálniční známky bude fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly...

Třetina pokoronavirové podpory může jít do dopravy, říká Havlíček

Premium Kromě stovek miliard korun, které k nám přitečou z tradičních operačních programů, si Česko podle vicepremiéra Karla...

Karlovarský kraj si vymohl pendolino, rychlovlak by měl do Varů jezdit od září

Rychlovlak pendolino by mohl od začátku září jezdit až do Karlových Varů. Předběžně se na tom dohodli zástupci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...