Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Královna nebes se po 50 letech loučí. Co jste možná nevěděli o Boeingu 747

Čtyřmotorový dopravní a nákladní letoun Boeing 747 způsobil v letecké dopravě revoluci. Když se v roce 1969 poprvé objevil na trhu, nejznámější letecké společnosti neváhaly a zahrnuly jej do své flotily. Nyní, po více než padesáti letech, míří do leteckého důchodu.

Ne nadarmo se mu přezdívá královna nebes. Až do dnešního dne si Boeing 747 udržel některé přednosti, které žádný jiný letoun nedokázal nabídnout. Zůstal největším osobním letadlem, které se pyšní prvotřídním tvarem a designem. Díky jeho velikosti si letecké společnosti mohly dovolit rozšíření služeb a nabídnout pasažérům luxus v podobě palubního baru, restaurace nebo salonku.

Boeing 747 je nejrychlejší komerční letadlo, dokáže vyvinout rychlost přes 650 mil (1 046 kilometrů) za hodinu. V současnosti už však čtyřmotorový stroj zastarává za moderními dvoumotorovými letadly, jako je Airbus A350, Boeing 787 Dreamliner nebo i starší Boeing 777. Všechny vyjmenované letouny jsou navíc provozně levnější. 

Proto se řada leteckých společností, včetně British Airways a Qantas, rozhodla, že Boeing 747 pošle do „leteckého důchodu“. Prudký pokles poptávky po cestování spojený s pandemii covid-19 rozhodnutí ještě urychlil. Společnost Boeing před pár dny oznámila, že výrobu modelu ukončí. Poslední kus má americká společnost vyrobit v roce 2022.

Model, který změnil historii letectví

Příběh 747 začal před více než půl stoletím, když ředitel letecké společnosti Pan American World Airways Juan Tripp poptával větší letoun, než tehdejší výrobci nabízeli. Letecké společnosti se již nabažily modelů Boeing 707 a Douglas DC-8 a chtěly létat s cestujícími dál než kdykoliv předtím.

Výzvu přijal Boeing. Známý letecký  inženýr Joe Sutter navrhl letadlo, které poprvé vyletělo 9. února 1969 a o necelý rok později jej začala společnost Pan Am využívat při komerčních letech.

Širokotrupé letadlo má dvě patra, která je možné upravovat pro osobní, nákladní i další přepravu. Horní paluba je navržena tak, aby mohla sloužit jako salonek pro první třídu. Od ostatních modelů jej odlišuje kultovní hrb. Kokpit je umístěn na horní palubě, takže je snadné letoun přestavět na nákladní. Stačí odstranit sedadla a instalovat přední nákladní dveře. I díky tomu je 747 ideálním strojem, využívají ho i nákladní letecké společnosti.

Přední nákladní dveře byly pro proudové letadlo vzácným prvkem, s výjimkou několika letounů, které tuto funkci tehdy nabízely. Ani v dnešní době jich není mnoho. Přední nákladové dveře má například Antonov An-225 Mriya nebo Lockeheed C-5 Galaxy. 

Přeprava lidí i koní

Nadbytek prostoru v horní části Jumbo Jetu umožnil leteckým společnostem nabízet na palubě luxus, jako jsou bary, salonky a restaurace. Od takového luxusu však společnosti musely v roce 1973 upustit, protože přišla ropná krize, která dramaticky zvýšila cenu paliva a aerolinky začaly šetřit prostorem. Některé letecké společnosti, jako například Virgin Atlantic Airways, však salonky a restaurace dál nabízejí.

Boeing 747 má jako komerční letoun jednu z největších kabin pro cestující. Pokud letecké společnosti potřebují zvýšit příjmy, mohou volný prostor zaplnit dalšími sedadly. V přední části letounu se většinou nachází první nebo byznys třída. Nad hlavní palubu umisťují některé letecké společnosti exkluzivní kabinu pro nejbohatší klientelu.

Normální kapacita pro největší variantu modelu 747 je okolo 375 míst. V případě potřeby však může Jumbo Jet pojmout až tisíc lidí. Některé letecké společnosti používají proudové letadlo k přepravě cestujících a nákladu na stejné palubě. Tuto variantu umožňuje model Combi. Mezi časté pasažéry v těchto modelech patřili například koně.

Zajímavostí je, že těsně před pandemií koronaviru vytvořily British Airways se svým Boeingem 747 rychlostní podzvukový rekord na trase New York-Londýn. Transatlantický let stihl letoun za 4 hodiny a 56 minut, pravda s přičiněním silného větrného proudění

Ještě větší než Jumbo Jet je dopravní letoun Boeing 747-400 Large Cargo Freighter, známý také jako Dreamlifter. Byl vyroben pro přepravu velkých dílů letounu Boeing 787 Dreamliner od subdodavatelů k závěrečné montáži. Části letadla jsou naskládány pomoci speciálních otočných zadních dveří. Bez letadla a jeho masivní nákladní kabiny by tak Boeing nemohl stavět Dreamlinery tak rychle, jako dosud.

Je proto ironií, že právě Boeing 787 Dreamliner dnes z nebe vytlačuje sedm-čtyři-sedmičky, protože jako dvoumotorový letoun zvládne stejnou službu levněji.

Přední část letounu je umístěna přímo pod kokpitem a několik řad sedadel dokonce ještě před ním. Sedět na sedadle 1A je proto často jednou z položek na seznamu přání leteckých nadšenců. Cestující na těchto sedadlech mohou díky zakřivení nosní části letadla vidět i před letadlo.

Na 747 se v roce 2012 svezl i raketoplán Endeavour a NASA se na 747 spoléhala také u svého programu SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). V letadle je umístěn masivní dalekohled, který vědcům umožňuje pozorovat sluneční soustavu vysoko nad zemským povrchem.

Nejznámější Boeing 747 přepravuje prezidenta Spojených států. Americké letectvo má dvě letadla VC-25A, což je kódové označení pro 747, se kterými létá pouze prezident a jeho štáb.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Vlaky na vodík i baterie. České dráhy plánují obměnu flotily za 40 miliard

Na obnovu železničních vozidel chystají České dráhy až do roku 2025 vynaložit deset miliard korun každý rok. Na...

RegioJet ukončí své spoje na Slovensku, nedohodl se s ministerstvem

Železniční dopravce RegioJet v pondělí ohlásil, že na Slovensku zahájil přípravy hromadného propouštění a ukončení...

Tisíce mostů v Česku jsou ve špatném až havarijním stavu

V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III....

Bourání billboardů u dálnic vázne. Tři roky od zákazu jich zbývají stovky

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...