ANA Holdings, KLM, Air France, Wizz Air. Tak zní jen malý výčet leteckých dopravců, kteří tento týden ohlásili masivní ztrátu. Japonské ANA (All Nippon Airways) v přepočtu přišly o zhruba 23 miliard korun, Wizz Air lehce přes dvě miliardy. Společnost Air France-KLM pak své ztráty hodnotí na 40,6 miliardy Kč a plánuje značné propouštění.
Příčina je zjevná – ochranná opatření proti šíření covid-19. Poptávka po letenkách se kvůli nim propadla téměř na nulu. Třeba ANA bez zahrnutí nízkonákladové divize hlásí u mezinárodních letů propad počtu cestujících o zhruba 96 procent. Od začátku roku tak s největším japonským přepravcem letělo jen 91 tisíc lidí.
U domácích letů na tom byly japonské aerolinky lépe, i tak však zaznamenaly zhruba osmdesátiprocentní propad na 1,28 milionu cestujících. Maďarský WizzAir pak mluví o propadu o přibližně 93 procent. Jeho nejnaplněnější lety přitom měly podle firmy obsazenou jen polovinu sedaček.
Ztráty, dluhy a propouštění. Aerolinky El Al míří opět do státních rukou |
Firmy tak řeší, jak se udržet „nad vodou“. Velká část aerolinek sahá k propouštění, třeba v KLM o práci podle dostupných informací přijde 20 procent zaměstnanců. Firmy navíc často varují, že nemohou vyloučit další rušení pracovních míst v budoucnu. Propuštění se pak nevyhne ani tuzemsku – ČSA plánuje propustit 313 lidí.
Najdou se však i tací, kteří se rozhodli „zatnout zuby“ a vytrvat. „Zachováme svou pracovní sílu a překonáme tuto krizi,“ uvedl například finanční ředitel ANA Ičiro Fukuzawa.
Zotavení nejdříve za tři roky
Jenže i pokud současnou krizi dopravci přečkají, nemusí mít vyhráno. „Poptávka po mezinárodních letech zůstala velmi slabá,“ uznal Fukuzawa. „Při všech scénářích očekáváme, že poptávka se zotaví nejdříve v roce 2023 nebo 2024,“ doplnil šéf KLM Pieter Elbers.
Návrat do původního stavu navíc může zhatit opětovný nárůst případů covid-19, který statistici v posledních dnech pozorují především v Evropě. Minimálně do konce roku tak počítají jen s obnovením části svých letů, většinou zhruba 60 procent.
Dlouhodobé výhledy jsou pak podle aerolinek v současnosti v podstatě nemožné. Jen těžko se totiž dá předpokládat, co všechno se do začátku příštího roku stane, tvrdí.