Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

  6:00
Od ukončení nadzvukových komerčních letů strojů Concorde byla rychlost nad jeden mach doménou armády. Civilní lety od roku 2003 rychlost zvuku nepřekonávají. To by se však brzy mělo změnit. Tři americké firmy totiž vyvíjejí nadzvuková civilní letadla, která mají začít operovat v roce 2025.

Společnost Boom Technology plánuje vyrábět nadzvukové letadlo XB-1 pro 55 pasažérů. | foto: Boom Technology

Boom Supersonic, Aerion Supersonic a Spike Aerospace – tak se jmenují společnosti, vyvíjející civilní nadzvuková letadla. Po neslavném konci strojů typu Concorde, který se nesl ve znamení tragické havárie a prodělků, byla letadla překonávající rychlost 1 225 kilometrů v hodině, tedy jeden mach, spíše tabu. Výše zmíněné firmy jsou však nyní velmi blízko jejich znovuuvedení na trh.

Cíl: překonat Concorde

KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka?

Technologie umožňující dopravnímu letadlu dosáhnout nadzvukové rychlosti není sama o sobě náročná. Výzvou je vytvořit letadlo, které bude ekologičtější, levnější a tišší než Concorde. „Concorde předběhl svou dobu,“ řekl BBC zakladatel Boom Supersonic Blake Scholl. „Byl však velmi neefektivní, pokud jde o palivo, a jeho provoz stál příliš mnoho peněz,“ dodal.

Překonat problémy Concordu je tak hlavním cílem výrobců nadzvukových letadel. Nové stroje maximálně využívají superlehké materiály, značně snižující spotřebu paliva. Moderní motory navíc na dosažení rychlosti zvuku nepotřebují přídavné spalování, jak Scholl řekl serveru Wired. Dva problémy jsou tedy vyřešeny.

Jde to i tiše

Nejproblémovější je však hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi.

Fotogalerie

Tento zvuk je nejen velmi nepříjemný, za určitých podmínek může způsobit i hmotné škody (například rozbít okna). Z těchto důvodů směl Concorde létat nadzvukovou rychlostí pouze nad mořem. Legislativa povoluje nadzvukové lety nad pevninou jen vojenským strojům.

Americká NASA poskytla firmě Lockheed Martin, spolupracující s Aerion Supersonic, grant na vývoj letadla s označením X-59 QueSST. To je schopné dosáhnout rychlosti až 1,42 machu a zvuk, který přitom vydává, přirovnávají Američané k zabouchnutí dveří od auta. V létě 2022 by mělo začít přelétat nad Spojenými státy. Bude tam sbírat data o tom, jak na jeho průlet reagují lidé a zvířata.

Nadzvukoví rivalové, současní i minulí

  • Aerion Supersonic AS2 – maximální rychlost 1,4 Ma, 12 pasažérů. Společnost slibuje „neslyšný let“. První komerční lety naplánovány na rok 2026
  • Boom Supersonic XB-1 – maximální rychlost 2,2 Ma, 55 pasažérů. Měl by být třicetkrát tišší než Concorde. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Spike Aerospace S-512 – maximální rychlost 1,6 Ma, 12–18 pasažérů. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Concorde – maximální rychlost 2,04 Ma, 92–128 pasažérů. Létal mezi lety 1976–2003
  • Tupolev Tu-144 – maximální rychlost 1,8 Ma, 140 pasažérů. Létal mezi lety 1977–1978

Klíčem k tiššímu překonání zvukové bariéry je správný design. Technologie X-59 však funguje jen na malé stroje – velkých tichých nadzvukových letadel se tak asi nedočkáme.

Ne dražší než první třída

Letenka v Concordu někdy stála až čtyřikrát víc, než první třída v konvenčním letadle. Všechny tři výše zmíněné společnosti však tvrdí, že jejich lety budou časem stát podobně, jako business class v tradičním stroji.

„Bude to asi tak pět tisíc dolarů (přibližně 110 tisíc korun – pozn. redakce). To je pořád relativně drahé – ale pokud si můžete dovolit létat v první třídě, můžete si dovolit i doletět do cíle za poloviční čas,“ řekl BBC Scholl. V loňském roce letělo v business class různých společností přibližně dvanáct procent všech pasažérů (480 milionů lidí).

Úspora času je při létaní rychlostí vyšší než jeden mach značná. Příkladem může být cesta z Šanghaje do Los Angeles – za použití nadzvukových strojů by se její délka zkrátila z dvanácti hodin na šest.

Stroje firmy Boom Supersonic si již předobjednaly Japan Airlines a Virgin Group Richarda Bransona. Měly by začít létat v letech 2024 až 2026. Aerion Supersonic prozatím nemá žádné objednávky, jejich design však posvětila vesmírná agentura NASA.

Podívejte se na přistání nadzvukového Concordu v Praze:

  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc

Velká Británie stále bojuje s následky odchodu z Evropské unie. Dodavatelé prožili léto hrůzy. Stát bojuje s velkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Britské finanční společnosti verbují studenty na stáže. Podmínkou je být černý

Bristolští zaměstnavatelé působících ve finančním sektoru přijali v rámci pilotního programu nové stážisty tmavé pleti....

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Německý fitness řetězec našel cestu do Česka. Otevřel svou první pobočku

Po pandemickém zemětřesení se oživuje také fitness odvětví. Do Česka tak přichází první frančízová síť posiloven Clever...

Ženy v ČR mohou zvýšit HDP o půl bilionu, stačí je víc zapojit do práce

Jen čtyři procenta tuzemských generálních ředitelů jsou ženy a i na jiných vedoucích pozicích je zastoupení žen...

Marks & Spencer zavře kvůli brexitu 11 prodejen ve Francii, provoz upravil i v ČR

Britský řetězec Marks & Spencer (M&S) zavře v příštích měsících přes polovinu ze svých 20 prodejen ve Francii. Po...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...