Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Návrat civilních nadzvukových letadel. Aerion chce vzlétnout za čtyři roky

  10:49aktualizováno  11:22
Pokud se malé americké společnosti podaří vyvinout tryskové letadlo nové generace, zažije civilní nadzvuková letecká doprava comeback. Společnost Aerion očekává, že první let svým nadzvukovým letounem AS2 podnikne do roku 2024.

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem. | foto: Aerion

Ve čtvrtek to na konferenci UBS v New Yorku sdělil generální ředitel společnosti Tom Vice. Aerion slibuje, že její modely budou létat dvakrát rychleji než komerční letadla. Kromě toho se pochlubila patentovanou technologií, díky které budou AS2 létat bez hluku, který trápil nadzvuková letadla Concorde v minulosti. Na svém serveru o tom napsala finanční televize CNBC. 

Právě Concorde, který na trhu komerčních letů působil do roku 2003, je inspirací, kterou chce výrobce nadzvukových letadel překonat. Snahou je najít ekologičtější, levnější a také tišší verzi letounu. První stroje mají létat za sedm let.

Stroje nové generace maximálně využívají super lehké materiály, které značně snižují spotřebu paliva. Moderní motory navíc k dosažení rychlosti zvuku nepotřebují přídavné spalování. 

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

Největším problémem však byl hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch i zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu, nebo malé explozi. 

Jak uvedl server Flight Global, model AS2, který pohání nadzvukový motor od General Electric, bude schopen létat mezi New Yorkem a Kapským Městem za 9 hodin a 56 minut, což je o 3 hodiny a 39 minut méně než u standardního letu. Motory nemají přídavné spalování a jsou konstruovány tak, aby spalovaly 100procentní biopalivo.

Zájem je velký

Aerion spolupracuje s globálními leteckými společnostmi, včetně Boeingu, a chce se zaměřit na trh soukromých obchodních letadel. Vice uvedl, že jeho společnost předpokládá, že je na trhu prostor až pro 300 letadel během následujících 10 let. To by přineslo příjmy ve výši až 40 miliard dolarů.

Podle Aerionu bude vývoj AS2 stát celkem čtyři miliardy dolarů. Vice řekl, že společnost utratila přibližně jednu miliardu dolarů na konstrukci motoru pro tryskové letadlo. „Na vývoji motoru jsme spolupracovali se společností General Electric,“ řekl generální ředitel s tím, že je to levnější varianta, než kdyby Aerion vyvíjel nový motor od začátku.

Práce na AS2 je pro společnost rentabilní, protože už teď má pro tryskové letadlo objednávky ve výši 2,5 miliardy dolarů. Vice předpokládá, že do konce letošního roku vzroste hodnota nevyřízených objednávek na 3,5 miliardy dolarů. „Každá objednávka na jedno letadlo má hodnotu 120 milionů dolarů,“ sdělil Vice.

Fotogalerie

I když Vice řekl, že společnost přepracovala letadlo podle dříve vydaných vizualizací, na konferenci předvedl nejasný obraz nového designu. 

Na dotazy reagoval s úsměvem a vysvětlil, že společnost odhalí nový design v příštích několika měsících. 

Pro uskutečnění vize společnosti bude příštích pár let rozhodujících. Po dokončení konceptu AS2 se letadlo v říjnu podrobí předběžnému přezkoumání. První letadlo se začne vyrábět přibližně za tři roky. Aerion očekává, že AS2 začne létat rok poté. Komerčně pak nejpozději do roku 2026.

Aerion není jediná firma, která se snaží o vývoj civilního nadzvukového letadla. Mezi její konkurenty patří například společnosti Boom Supersonic a Spike Aerospace.

Autor:
  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Tři výpadky za půl roku. Letečtí dispečeři jednají s dodavatelem systému

Středeční kompletní výpadek systému pro řízení letového provozu Top Sky, který od letoška používá Řízení letového...

Během pandemie v letecké dopravě propouštěli, teď jim pracovníci chybí

Odvětví letecké dopravy se nachází v krizi. Po celé Evropě totiž letištím i aeroliniím chybí obrovské množství...

Aerolinky se učí létat levně, i tak turisty čeká krušné léto, říká expert

Rozstřel Davy turistů, kteří se po covidovém omezení chystají letos ve velkém na dovolenou, narážejí na kapacity letišť i...

Auta hasičů nabobtnají. Kvůli požárům elektromobilů musí dostat výjimku

Zásahová vozidla hasičů budou muset povyrůst. Kvůli nutnosti přepravy van na hašení elektromobilů musí dostat výjimku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...