Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Návrat civilních nadzvukových letadel. Aerion chce vzlétnout za čtyři roky

  10:49aktualizováno  11:22
Pokud se malé americké společnosti podaří vyvinout tryskové letadlo nové generace, zažije civilní nadzvuková letecká doprava comeback. Společnost Aerion očekává, že první let svým nadzvukovým letounem AS2 podnikne do roku 2024.

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem. | foto: Aerion

Ve čtvrtek to na konferenci UBS v New Yorku sdělil generální ředitel společnosti Tom Vice. Aerion slibuje, že její modely budou létat dvakrát rychleji než komerční letadla. Kromě toho se pochlubila patentovanou technologií, díky které budou AS2 létat bez hluku, který trápil nadzvuková letadla Concorde v minulosti. Na svém serveru o tom napsala finanční televize CNBC. 

Právě Concorde, který na trhu komerčních letů působil do roku 2003, je inspirací, kterou chce výrobce nadzvukových letadel překonat. Snahou je najít ekologičtější, levnější a také tišší verzi letounu. První stroje mají létat za sedm let.

Stroje nové generace maximálně využívají super lehké materiály, které značně snižují spotřebu paliva. Moderní motory navíc k dosažení rychlosti zvuku nepotřebují přídavné spalování. 

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

Největším problémem však byl hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch i zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu, nebo malé explozi. 

Jak uvedl server Flight Global, model AS2, který pohání nadzvukový motor od General Electric, bude schopen létat mezi New Yorkem a Kapským Městem za 9 hodin a 56 minut, což je o 3 hodiny a 39 minut méně než u standardního letu. Motory nemají přídavné spalování a jsou konstruovány tak, aby spalovaly 100procentní biopalivo.

Zájem je velký

Aerion spolupracuje s globálními leteckými společnostmi, včetně Boeingu, a chce se zaměřit na trh soukromých obchodních letadel. Vice uvedl, že jeho společnost předpokládá, že je na trhu prostor až pro 300 letadel během následujících 10 let. To by přineslo příjmy ve výši až 40 miliard dolarů.

Podle Aerionu bude vývoj AS2 stát celkem čtyři miliardy dolarů. Vice řekl, že společnost utratila přibližně jednu miliardu dolarů na konstrukci motoru pro tryskové letadlo. „Na vývoji motoru jsme spolupracovali se společností General Electric,“ řekl generální ředitel s tím, že je to levnější varianta, než kdyby Aerion vyvíjel nový motor od začátku.

Práce na AS2 je pro společnost rentabilní, protože už teď má pro tryskové letadlo objednávky ve výši 2,5 miliardy dolarů. Vice předpokládá, že do konce letošního roku vzroste hodnota nevyřízených objednávek na 3,5 miliardy dolarů. „Každá objednávka na jedno letadlo má hodnotu 120 milionů dolarů,“ sdělil Vice.

Fotogalerie

I když Vice řekl, že společnost přepracovala letadlo podle dříve vydaných vizualizací, na konferenci předvedl nejasný obraz nového designu. 

Na dotazy reagoval s úsměvem a vysvětlil, že společnost odhalí nový design v příštích několika měsících. 

Pro uskutečnění vize společnosti bude příštích pár let rozhodujících. Po dokončení konceptu AS2 se letadlo v říjnu podrobí předběžnému přezkoumání. První letadlo se začne vyrábět přibližně za tři roky. Aerion očekává, že AS2 začne létat rok poté. Komerčně pak nejpozději do roku 2026.

Aerion není jediná firma, která se snaží o vývoj civilního nadzvukového letadla. Mezi její konkurenty patří například společnosti Boom Supersonic a Spike Aerospace.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo...

Prodej letenek do Asie padá, Thajsko a okolí ztrácí desítky procent turistů

Trh s letenkami do Číny a­ okolních zemí, které hlásí vlastní případy nákazy koronavirem, se strmě propadl a špatné...

Nejšpinavější Ryanair se chlubil, že je nejzelenější. Úřad reklamu zakázal

Naše výrobky jsou nejlepší, nejlevnější, nejpohodlnější... Česká reklama se superlativy jen hemží a firmám to prochází....

Češi loni létali nízkonákladově. Nejvíce do Londýna, Barcelony a Paříže

Češi loni nejvíce létali do Londýna, Barcelony či Paříže. Z aerolinek potom nejčastěji volili nízkonákladové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz