Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Francie znovuobjevila kouzlo koňské dopravy. Nejde o nostalgii, říkají města

  18:00
Tváří v tvář klimatickému rozvratu i energetické krizi roste ve francouzských městech hnutí za návrat koňských povozů coby komunální alternativy k autům. Od prvních pokusů o použití koní v ulicích v polovině devadesátých let se počet francouzských měst a městských částí znásobil téměř o dvacet a stále roste. Už je jich několik stovek.

Koně svážejí odpadky ve francouzském městě Vendargues už dávno. Provoz tamní radnice zahájila 14. prosince 2009, způsob je ekologičtější než svoz auty. Radnice přiznává, že i o něco dražší. (18. prosince 2009) | foto: Profimedia.cz

Klapot kopyt odnepaměti oznamoval začátek ranního svozu odpadků v patnáctitisícovém městě Hennebont ležící na západě Francie. Bretaňský tažný kůň jménem Dismar táhne malý vozík ulicí ke kontejnerům na její konci. „Se zvířetem je tahle práce mnohem příjemnější,“ říká osmatřicetiletý popelář-vozka Julien.

Dříve v jiném městě vysypával popelnice do popelářského auta, pak se ale začal zaučovat v ovládání úklidového vozu taženého koňmi. „Lidé se na vás dívají jinak, místo troubení vás zdraví. Tohle je budoucnost úklidu, ušetří to zplodinách, benzinu i hluku,“ říká Julien. Přiznává, že normálně by celou službu na kuka voze dýchal výfukové plyny, koňská alternativa mu připadá mnohem zdravější.

I realitní makléřka Florence, která v Hennebontu žije, vždycky vycházela ze své kanceláře, aby se podívala na projíždějící povoz. „Když slyším zvuk kopyt, zalije mě pocit štěstí,“ říká. „Přináší to jakýsi klid v duši v téhle zběsilé době. Koně podle vnášejí do každodenního života trochu poezie a připomínají, že věci mohou být jednodušší, než se zdají. „Kdybych mohla žít ve světě bez aut, neváhala bych,“ říká Francouzka.

Koně přinášejí dobrý pocit

Ve městě Vendargues na jihu Francie se školní povozy tažené koňmi staly dokonce tak oblíbené, že na ně čekají pořadníky čítající sto rodin. Nedávná studie dokonce zjistila, že právě koně zlepšili vztah místních dětí k učení. Dokonce i ty, které mohly chodit do školy pěšky nebo jezdit na kole, dávají nyní přednost cestování koňským povozem. I když jim cesta trvá déle, je to větší zábava.

Městští tažní koně se ve Francii využívají také k údržbě zeleně, veřejné dopravě zboží na trhy anebo k místním lesním pracím, například ke sběru vánočních stromků k recyklaci. Většina francouzských měst využívajících tažné koně je středně velkých, mnoho z nich se nachází na severu země.

Souběžně s využitím městským koní se zvýšilo i jejich nasazení v zemědělství. V současné době se stovky zvířat používají na vinicích a v zahradnictví. Řízení povozů, které bylo dříve doménou mužů, také stále více přitahuje i ženy.

Klačary a kločary, staré saně z Beskyd, ve vzpomínání pamětníků

Místní politici mají symboliku koní rádi. Chtějí ukázat, že jednají ve prospěch životního prostředí. „Koně prostě přinášejí dobrý pocit,“ říká jeden ze starostů. Používání tažných koní si však i nadále řídí jednotlivá města sama. Někteří místní činitelé by proto uvítali, kdyby stát poskytl větší centralizovanou podporu a pojmenoval koňskou sílu jako oficiální formu alternativní energie.

Města tvrdí, že jek využití koňské síly nevede nostalgie. Ještě na začátku 20. století připadal ve Francii jeden kůň na pět lidí a tažní koně často vykonávali nebezpečnou práci v průmyslu nebo v dolech.

„Rozhodně nejde o návrat do minulosti,“ říká socioložka z francouzského institutu pro koně a jezdectví Vanina Deneux-Le Barhová. „Jde o přístup k udržitelnému rozvoji, o respektování přírody a přínos nových, inovativních způsobů, například s elektrickou asistencí pro koně jedoucí do stoupání nebo s pokrokem v nových typech postrojů.

Budujeme nový svět

Město Hennebont je místem, které nabízí program výcviku pro obecní koně, kočí a pracovníky místních úřadů. Jeho obecní bretaňští tažní koně jménem Dispar a Circus jsou sourozenci ve věku 8 a 9 let. Váží každý asi 900 kg a žijí venku v rozlehlém výběhu. Jejich denní program zahrnuje přepravu dětí z mimoškolního kroužku do jídelny, odvoz nakupujících na trh, aktivity v místním pečovatelském domě a sběr odpadků. Zbytek času pak tráví odpočinkem.

Práci koní koordinuje kočí Morgane Perladeová. „Přítomnost koní město znovu polidšťuje,“ říká pyšně žena. „Když chce radnice provést průzkum ohledně renovace panelového sídliště, nedostane mnoho odpovědí. Ale když na sídliště přivedeme koně, všichni si přijdou popovídat a odpovědět na anketu,“ dodává. Když při kulturních akcích a festivalech nabídne koňskou dopravu, jsou podle jejích slov všechna místa obsazena.

Policejní koně se seznamují s Libereckem, učí se nebát v rušném městě

„Máme pocit, že budujeme nový postkovový svět,“ souhlasí André Hartereau, bývalý starosta, který se nyní podílí na chodu místního hřebčína v Hennebontu. Koně podle něj nemohou poskytnout všechny odpovědi na problém emisí ani nahradit všechna vozidla. „Můžeme ale udělat spoustu jiných věcí... Kůň nezanechává uhlíkovou stopu, není to přežvýkavec jako kráva. Náklady na jeho chov mohou být nižší než investice do automobilové dopravy. Omezením pro města je jen možnost poskytnout koním odpovídající prostor.

Zaměstnávání koní ve městech je také považováno za způsob, jak ochránit devět vzácných francouzských plemen tažných koní, jejichž počet klesá. Francouzští tažní koně jsou i nadále chováni částečně pro trh s masem včetně vývozu masa do zemí, jako je Japonsko. Spotřeba koňského masa ve Francii však stále klesá.

Pojítko mezi generacemi

Obecní koně z Hennebontu také pravidelně navštěvují lidi v místním pečovatelském domě. „Když někteří zdejší klienti, kteří málokdy mluví ve frázích, vidí zvíře, řeknou při rozhovoru celé věty,“ říká Magali, jedna z pracovnic pečovatelského domu. Dodává, že když kůň s povozem přijede obyvatele přepravit na kulturní akce, elegantně se obléknou, což při cestě mikrobusem nedělají. „Je to zvláštní,“ doplňuje Magali.

„Návrat koní do městského prostředí souvisí s rostoucím celosvětovým zájmem o ochranu biologické rozmanitosti,“ říká etnoložka a historička tažných koní Bernadette Lizetová. Podle ní jsou tažní koně u veřejnosti stále oblíbení, protože stále představují pojítko mezi generacemi.

„Koně zmizeli ze zemědělského života ve Francii relativně nedávno, jsou to 60., 70., dokonce 80. léta. Jejich přítomnost nyní představuje spojení mezi starými a mladými,“ vysvětluje Lizetová.

„Už jen zvuk koňských kopyt, který se line městem, mi dělá radost kvůli mým vnoučatům,“ říká Véronique, 73letá důchodkyně, která odešla z Paříže do důchodu právě do Hennebontu. To potvrzuje i Maurice Lechard, úředník radnice z nedalekého Inzinzac-Lochrist. „Mít ve městě koně znamená v každodenním životě vždy trochu rozptýlení,“ uzavírá podle The Guardianu Francouz.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...